mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Piramida marek

Piramida marek

Jak firmy wykorzystują samochody

Na przełomie września i października bieżącego roku, na zlecenie naszej redakcji, zostały przeprowadzone badania marketingowe przez agencję Pi Sp. z o.o. Celem badań było określenie, jakie marki samochodów są najbardziej popularne w firmach na terenie Polski. Badanie było przeprowadzone na próbie losowej 140 przedsiębiorstw działających na terenie Polski, wybranych spośród 500 największych firm pod względem obrotów (źródło „Rzeczpospolita“ z dnia 8.05.2001). Wśród nich 97 dysponowało flotą powyżej 50 samochodów. (Metoda badawcza CATI – telefoniczny wywiad bezpośredni, wspomagany komputerowo, z osobą odpowiedzialną za środki transportu w danej firmie).

Każdej firmie zadano cztery pytania:

1. Ile posiada samochodów służbowych?
2. Jakie marki samochodów są wykorzystywane w firmie?
3. Jaka jest zależność między modelem i marką samochodu a stanowiskiem i funkcją pracownika?
4. Czy samochody są zarządzane przez komórkę podlegającą firmie, czy też zostało powierzone firmie zewnętrznej?

Oto jakie wyniki uzyskaliśmy:

Ad.1

Spośród 140 ankietowanych firm aż 97 (64,29 proc.) posiada flotę składającą się z 50 lub więcej samochodów.

Ad. 2

Wśród samochodów służbowych przeważają auta marki:

Opel – 32 proc.
Fiat – 25 proc.
Daewoo – 12 proc.
Vokswagen – 7 proc.
Skoda – 5 proc.
Toyota – 5 proc.
pozostałe – 14 proc.

Jak widać, najpopularniejszą marką samochodów służbowych jest Opel. Wyniki te nie są większym zaskoczeniem. Może jedynie dziwić, że często pierwszy w przeróżnych rankingach Fiat zajął drugą pozycję. Jednak Opel od wielu już lat prowadzi na terenie naszego kraju bardzo dynamiczną działalność marketingową w sektorze klientów instytucjonalnych – wyraźnie przynosi ona skutek. 25 proc. rynku dla Fiata to także bardzo dobra pozycja – marka, uznawana niemalże za naszą narodową, wciąż cieszy się ogromną popularnością. Trzecia – Daewoo – już nieco odstaje od pierwszej dwójki, jednak liczbę tę napędza licznie reprezentowany Polonez Truck. Kłopoty, z którymi boryka się od jakiegoś czasu koncern, mogą wpłynąć na obniżenie tej pozycji. Volkswagen, Skoda i Toyota to także popularne w Polsce marki, bardzo wyraźnie preferowane przez podmioty zagraniczne, obecne w naszym kraju.

 

Ad. 3

Marka i model w dużej mierze zależne są od stanowiska piastowanego przez danego pracownika, i tak:

I. Najwyższy szczebel kadry kierowniczej – prezesi, członkowie zarządu, dyrektorzy: Opel Vectra, VW Passat, Alfa Romeo. Rzadziej wybierane są Volvo, Mercedesy i Audi. Grupa ta sta-nowi od 5 proc. do 20 proc. wszystkich samochodów służbowych w danym przedsiębiorstwie.

Vectry, Passaty oraz Alfy Ro-meo to dobre, sprawdzone modele z górnej półki najpopularniejszych marek. Generalnie firmy, wchodząc w zakup samochodów danej marki, dopasowują auta z danego segmentu do odpowiedniego poziomu kadry pracowników. Istotne jest wyposażenie danego modelu.

O ile firmy wskazują, że prezes jeździ tym samym modelem co dyrektor, o tyle podkreślają, że auta różnią się istotnie wyposażeniem i silnikami. Przykład w dwukrotnej różnicy ceny VW Passata sedana z silnikiem 1,6 102 KM Basic za 66 tys. zł a wersją VW Passata sedana z silnikiem 2,5 V6 150 KM Tiptronic Highline za 141 tys. złotych dowodzi, że samochody z zewnątrz mogą wyglądać tak samo, a są dedykowane różnym osobom. Dziwi trochę fakt, że wygrały one z tak reprezentacyjnymi samochodami, jak Mercedes czy Volvo. Kwestia mody, pieniędzy i ilości? Z obserwacji wynika, że tymi markami jeżdżą przeważnie prezesi małych firm, którzy są ich właścicielami.

II. Średni szczebel kierowniczy w Polsce jeździ: Oplem Astrą II, Daewoo Nubirą, VW Golfem, Skodą Octavią oraz Toyotą Corollą. Grupa ta stanowi od 20 proc. do 50 proc. wszystkich samochodów służbowych w firmie.

Oto najpopularniejsze samochody klasy średniej w Polsce. Stosunkowo tanie, z dobrym serwisem na terenie całego kraju – nie dziwi, że właśnie te modele zostały docenione przez firmy. Pojawia się tu również duża grupa samodzielnych specjalistów, którzy realizują działania firmy na terenie całego kraju i wykorzystują auta służbowe.

III. Pracownicy niższego szczebla jeżdżą przeważnie autami: Oplem Astrą Clasic, Oplem Corsą, Fiatem Seicento, Fiatem Uno, Fiatem Punto, Daewoo Lanosem, Daewoo Matizem, Polonezem Truckiem oraz Toyotą Yaris. Ten segment stanowi od 50 proc. do 90 proc. wszystkich samochodów używanych w danej firmie.

Tym razem niemal wszystkie wymienione samochody stanowią czołówkę w rankingu popularności wśród aut małych i tanich w eksploatacji. Poza tym doskonale spełniają funkcję aut miejskich. Dlatego coraz liczniejsza grupa przedstawicieli handlowych, działających na stosunkowo małym terenie, przesiada się z dużych aut na mniejsze modele, aby spokojniej korzystać z miejsc parkingowych. Przeważnie są to samochody w podstawowych wersjach bez dodatkowego wyposażenia. W większości firmy starają się oznakować ten segment samochodów służbowych swoimi znakami firmowymi lub markami oferowanych produktów.

Ad. 4

W 79 przypadkach (81 proc.) firmy samodzielnie zarządzają flotą samochodów, w pozostałych 19 proc. – w większym lub mniejszym stopniu – jest to usługa zewnętrzna.

Świadome zarządzanie flotą samochodów w naszym kraju jest wciąż na etapie raczkowania, nie dziwi więc fakt, że tylko 19 proc. firm powierza to zadanie innym przedsiębiorstwom. Jednak można mieć pewność, że procent ten, wzorem Europy Zachodniej, będzie się dynamicznie zwiększał. Tym bardziej że wzorce takiej działalności nadają koncerny zagraniczne, działające w Polsce.

To dopiero pierwsze badania dotyczące samochodów w firmie. Dowiedzieliśmy się, czym jeżdżą prezesi, czym kierownicy oraz zwykli pracownicy. Kto zarządza tymi samochodami i przede wszystkim, jakie to samochody. Jeszcze bardziej interesujące dane otrzymamy jednak przy następnym badaniu, obejmującym nie tylko firmy duże, ale także średnie i małe. Czy polskie firmy docenią usługę zarządzania flotą? Zobaczymy.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport