mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Po zmianie opon - jak przechowywać?

Po zmianie opon - jak przechowywać?

Choć zima jeszcze nie zaatakowała, wielu kierowców już zdecydowało się na wymianę opon na zimowy komplet. I słusznie, w końcu przy pierwszych opadach śniegu będzie już za późno. Nie każdy jednak wie, jak należy postępować ze zdjętym właśnie kompletem opon.

Po zmianie opon - jak przechowywać?
Sprawne opony mają niezwykle duży wpływ na bezpieczną jazdę samochodem. Porównywalny do tego, jaki zapewniają układ hamulcowy, kierowniczy czy zawieszenie. Dlatego niezmierne ważne jest dbanie o ich stan przez cały okres ich użytkowania. Starajmy się omijać dziury, nie wjeżdżać z dużą prędkością na krawężniki, unikać kontaktu z wszelkimi pozostawionymi przedmiotami na drodze (w szczególności twardymi), a także nie hamować gwałtownie oraz nie startować z piskiem opon. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że również sposób przechowywania opon ma istotny wpływ na ich stan oraz trwałość.

Powierzchnia opon, które nie są użytkowane, a które są wystawione na działanie niesprzyjających warunków może szybko tracić swoje właściwości. Tzw. zmiany starzeniowe mogą powstawać zarówno na skutek nieodpowiedniej pogody, złych warunków w pomieszczeniu, gdzie są przechowywane, jak również z powodu złego ułożenia samych opon.

Hotel dla opon
W czasach, kiedy wiele firm korzysta z outsourcingu różnych usług, również i osoba fizyczna może zlecić sezonowe przechowanie opon wyspecjalizowanej firmie. Skorzystanie z tzw. hotelu dla opon nie jest jakimś dużym wydatkiem - powierzenie kompletu letniego (ale również zimowego latem) ogumienia na okres sześciu miesięcy będzie nas kosztować ok. 100 zł, choć można znaleźć również i tańsze "przechowalnie". Oby tylko nie z niższą jakością usługi.

Jeśli jednak należymy do wyjątkowo oszczędnych osób, albo z jakichś innych względów nie chcemy powierzyć naszych opon obcej firmie, albo wreszcie mamy odpowiednie warunki, możemy samodzielnie przechować opony. Warto jednak stosować się do kilku istotnych wskazówek.

Miejsce
Pomieszczenie, w którym będziemy składować opony przez dłuższy czas, powinno być, w wielkim skrócie, czyste, suche, zaciemnione oraz chłodne i co jakiś czas powinno być przewietrzane. Absolutnie nie powinniśmy przechowywać opon na otwartym powietrzu, nawet jeśli znajdziemy jakieś zadaszone miejsce. Zmienne temperatury oraz różna wilgotność mogą mieć negatywny wpływ na stan opon.

Nie wolno korzystać z takich pomieszczeń - piwnic, garaży, magazynów - gdzie na co dzień przechowywane są różne chemikalia, środki, paliwa, zwłaszcza gdy mają one bezpośredni kontakt z oponami. Również niekorzystnie na opony działa ozon - unikajmy więc składowania ich tam, gdzie działają urządzenia generujące ten gaz. Wreszcie, temperatura nie powinna przekraczać pokojowej (lepiej, żeby było chłodniej), a jeśli w pomieszczeniu działa jakiś grzejnik, opony powinny być od niego maksymalnie oddalone. Opony w końcu nie powinny być wystawione na bezpośrednie działanie światła słonecznego i powinny spoczywać na suchej powierzchni.

Opony z felgami
Coraz częściej wiele osób korzysta nie tylko z dwóch kompletów opon, ale rówież z dwóch kompletów felg. Naturalnie więc po zmianie ogumienia, opony składowane są na felgach. W takim przypadku nie należy składować ich w pozycji pionowej. Idealnym rozwiązaniem są odpowiednie haki i pozycja wisząca, jednak w domowych warunkach mało kto ma takie możliwości. Dlatego opony z felgami powinno przechowywać się w pozycji leżącej (poziomo). Przy braku większej powierzchni dopuszczalne jest składowanie opon jedna na drugiej, ale w jednym stosie nie powinno znajdować się więcej niż 4 sztuki. Absolutnie też nie kładźmy na wierzchu takiego stosu innych cięższych przedmiotów.

Przed ułożeniem w takiej pozycji sprawdźmy, czy żadna z nich nie ma jakichś odkształceń. Warto też zmieniać co jakiś czas kolejność w stosie, by opona leżąca najniżej nie uległa największym zniekształceniom. Można też nieco zmniejszyć ciśnienie w oponach, żeby ich ciężar spoczywał na feldze, a nie bezpośrednio na oponie. Dobrze by było również, gdyby opony były składowane w specjalnych pokrowcach.

Opony bez felg
Większość posiadaczy aut przechowuje jednak opony bez obręczy. Tutaj zasady są niemal zupełnie odwrotne. Takich opon nie powinno się składować w poziomie, ani też wieszać ich na hakach. Opony powinny być w pozycji pionowej, do tego celu idealne byłyby specjalnie półki, żeby opona nie stykała się z podłożem. Jeśli nie mamy takiej możliwości, wówczas co kilka tygodni (3-4) powinniśmy oponę obrócić, by nie powstały "odleżyny".

Ważne sprawdzenie
Zanim jednak ułożymy nasze opony do snu zimowego (ale również letniego), należy bezwględnie dokonać ich oceny. W większości przypadków możemy polegać na opinii zakładu, w którym wymieniamy opony, ale w przypadku samodzielnej wymiany kół czynność tę powinniśmy dokonać samodzielnie.

Koniecznie z opon (ich bieżnika) musimy usunąć wszelkie obce ciała - nawet drobne kamyki. W przypadku gdy opona jest mocno zabłocona powinniśmy ją umyć. Podobnie z felgami. W tym przypadku jednak niezbędne będzie dokładne osuszenie.

Pamiętanie o tych kilku powyższych zasadach pozwoli wydłużyć żywotność opony i, co równie ważne, zachować ich optymalne właściwości przez dłuższy czas. Niewłaściwe przechowywanie nie musi od razu skończyć się widocznymi uszkodzeniami opony. Odkształcenia ściany bocznej czy czoła bieżnika mogą nie być zauważalne na pierwszy rzut, a mogą mieć negatywny wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport