mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Poddostawcy motoryzacyjni muszą sie łączyć

Poddostawcy motoryzacyjni muszą sie łączyć

Branża poddostawców przemysłu samochodowego musi zostać skonsolidowana aby mogła osiągnąć rentowność – wynika z badań firmy doradczej Roland Berger Strategy Consultants.

Poddostawcy motoryzacyjni muszą sie łączyć
„Kryzys branży samochodowej w 2008 i 2009 roku odcisnął swoje piętno na branży poddostawców. Na całym świecie w ciągu ostatnich dwóch lat 340 poddostawców sektora samochodowego musiało ogłosić upadłość. Choć rynek odczuwa początki ożywienia, to problemów przysparza finansowanie działalności. Dlatego też perspektywy na 2010 rok są nadal mieszane. Mimo tej złej sytuacji, na rynku nie obserwuje się działań konsolidujących, a liczba transakcji fuzji i przejęć w tym segmencie od 2007 roku spada.” - uważa Grzegorz Cioch, Dyrektor Roland Berger.

Przyczynami takiego stanu rzeczy są: rynek charakteryzujący się niskimi marżami i dużą nadwyżką mocy produkcyjnych nie jest atrakcyjny dla inwestorów strategicznych, poddostawcy sami nie posiadają wystarczających środków finansowych, jak i ograniczone możliwości kadry zarządzającej w zakresie procesów przejęcia. Ponadto proces konsolidacji nie jest mile widziany przez producentów samochodów.


Istnieje wiele przyczyn, które uniemożliwiają fuzje i przejęcia. Ponadto wielu inwestorów wykazuje słabe zainteresowanie zaangażowaniem się, ze względu na niepewność co do rozwoju przemysłu samochodowego. „Producenci samochodów muszą zatwierdzić praktycznie każdą transakcję, a z ich punktu widzenia wiele segmentów jest już wystarczająco skonsolidowana. Wiele podmiotów walczy o przeżycie, na przejecie bądź fuzje brakuje pieniędzy i zasobów kadry kierowniczej". - powiedział Grzegorz Cioch.

„Producenci samochodów nie są zainteresowani konsolidacją w segmentach produktowych, jak produkcja klocków hamulcowych. W segmentach tych ugruntowała się podobna struktura konkurencyjna: lider segmentu posiada 30-35% udziału w rynku, dwóch największych graczy posiada 50% rynku, a pięć największych podmiotów 75% rynku światowego. Dalsza konsolidacja, ze względu na pożądaną konkurencję, jest niemożliwa" - wyjaśnia Grzegorz Cioch. Znikniecie każdego podmiotu z rynku oznacza spadek konkurencji a siła negocjacyjna pozostałych rośnie. Inaczej sytuacja przedstawia się w segmentach procesowych (np. odlewy z metali lekkich, tworzywa sztuczne do wnętrz samochodów). Tradycyjnie segmenty nisko marżowe są nieskonsolidowane: lider rynku posiada przeważnie nie więcej niż 15% udziału w rynku, a pięciu największych graczy najczęściej nie przekracza 50%. W przypadku tych segmentów konsolidacja może przyczynić się do wzrostu marż. Niestety, ze względu na niskie marże i nadwyżkę mocy produkcyjnych, potencjalni inwestorzy nie są gotowi do zaangażowania się. Natomiast producenci aut kontrolują procesy konsolidacyjne i uniemożliwiają je poprzez politykę kontraktową jak np. wypowiedzenie zlecenia łączącym się podmiotom.

Brak konsolidacji negatywnie wpływa na marże, a brak jej z konieczności nie poprawi rentowności w wielu segmentach produktowych. „Średnia rentowność poddostawców w regionie NAFTA, Europie i Japonii nie wyniesie więcej niż 3% - 3,5% w kolejnych 3 – 4 latach ze względu na dużą atomizację oraz rosnącej presji cenowej ze strony producentów”. – powiedział Grzegorz Cioch.


Roland Berger Strategy Consultants to międzynarodowa firma doradcza o europejskim rodowodzie działająca od 1967 roku. W Polsce Roland Berger przeprowadził projekty m.in. dla sektorów: samochodowego, telekomunikacyjnego, bankowego, petrochemicznego, energetycznego, lotniczego oraz stoczniowego.

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Czy autonomiczne samochody podniosą podatki?

Czy autonomiczne samochody podniosą podatki?

Aktualności 2015-07-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport