mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Półmetek roku - zwyciężył Ford Focus!

Półmetek roku - zwyciężył Ford Focus!

Ford Focus najlepiej poradził sobie z dużymi zmianami, jakie miały miejsce na rynku motoryzacyjnym w ubiegłym półroczu i zajął pierwsze miejsce w rankingu najbardziej popularnych modeli w Internecie.

Półmetek roku - zwyciężył Ford Focus!

Wyniki sprzedażowe koncernu potwierdzają, że auto to jest doceniane przez klientów. Modelami, które w największym stopniu przyczyniają się do zwiększenia produkcji w ciągu tego roku są właśnie Ford Focus i Ford Focus C-MAX. Wychodząc naprzeciw rosnącemu popytowi na wszystkie modele swoich samochodów, europejski oddział Forda do końca 2004 roku zwiększy produkcję samochodów osobowych i dostawczych o ponad 34.000 sztuk.

 

W czerwcu odbyły się targi motoryzacyjne w Pekinie, podczas których zaprezentowano studium nowego Forda Focusa Concept. Jest to zupełnie nowy samochód w 4-drzwiowej wersji sedan w swoim najbardziej jak dotąd zaawansowanym technicznie wcieleniu. Prototyp mówi bardzo wiele na temat tego, jak Ford Focus "dojrzewa" nadążając za zmieniającymi się upodobaniami i oczekiwaniami nabywców.

Tabela 1 - najpopularniejsze modele samochodów w pierwszej połowie roku 2004

* punkty przyznane na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe. Statystki sporządzone w dniach 06.02-30.06.2004

Kolejny w rankingu mojeauto.pl znalazł się Chevrolet Aveo. Premiera tego modelu miała miejsce na polskim rynku dopiero w maju, jednak zainteresowanie nim było tak duże, że wystarczyło aby Aveo zajął drugie miejsce. W analizie ostatnich dwóch miesięcy to właśnie on niezaprzeczalnie króluje. Focus więc wygraną w zestawieniu półrocznym zawdzięcza głównie późnemu pojawieniu się rywala. Przebieg zainteresowania modelami najwyraźniej widać na wykresie 1.

Wykres 1 – dzienne zainteresowanie Fordem Focusem i Chevroletem Aveo w I półroczu

Aveo cieszy się tak dużym zainteresowaniem zapewne między innymi dlatego, że można go nabyć już od 32 990 zł. Trochę więcej należy zapłacić za Chevroleta Lacetti, który zajął piąte miejsce w półrocznym zestawieniu TOP TEN mojeauto.pl. Najtańsza wersja Lacetti 1.4 16V SE hatchback kosztuje 43 990 zł, najdroższa 1.8 16V CDX Automat – 70 990 zł. Ceny te utrzymają się do końca lipca, od sierpnia bowiem planowane są podwyżki – średnio o 2%-5%, tłumaczone wprowadzeniem roku modelowego 2005.

Do grona zwycięzców należy zaliczyć także Toyotę. Dwa modele tej marki – Corolla i Avensis znalazły się w TOP TEN mojeauto.pl najpopularniejszych modeli. Dzięki nim Toyota zajęła drugie miejsce w rankingu najpopularniejszych marek mojeauto.pl .

Tabela 2 – Najpopularniejsze marki w pierwszej połowie roku 2004

* punkty przyznane na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe. Statystki sporządzone w dniach 06.02-30.06.2004

Na trzecim miejscu TOP TEN najpopularniejszych marek w Internecie uplasował się Opel. W przeciwieństwie do Toyoty żaden z modeli tej marki nie znalazł się wśród dziesięciu najpopularniejszych samochodów w ubiegłym półroczu. Jednak aż 5 z nich znalazło się w pierwszej trzydziestce rankingu, co sprawiło, że Opel zajął tak wysoką pozycję w TOP TEN marek mojeauto.pl.

Pomimo tego, że w minionym półroczu na rynku pojawiło się wiele nowości, żadna z nich (oprócz dwóch modeli Chevroleta) nie zdobyła na tyle dużego zainteresowania, aby zakwalifikować się do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych samochodów w Internecie.
Najbliżej sukcesu był Opel Astra III, klasyfikowany w rankingu od połowy kwietnia i znalazł się na 14 miejscu. Golf V, największy konkurent Astry III, zdecydowanie dłużej znajduje się w bazie mojeauto.pl. Pomimo tego nie udało mu się przebić do TOP TEN i zajmuje dopiero 19 miejsce.

W rankingu nie pojawił się także popularny w Polsce Fiat Panda, zdobywca tytułu „Car of the Year 2004”. Najwyraźniej klienci po prostu kupują te samochody zamiast oglądać. Sprzedaż tego modelu jest powodem zadowolenia producenta. Z pośród samochodów segmentu A Panda zajęła pierwsze miejsce wśród najlepiej sprzedających się aut na kontynencie europejskim.

Wykres 2 pokazuje, jak wyglądało zainteresowanie poszczególnymi modelami w kolejnych tygodniach pierwszego półrocza 2004 (na podstawie średniej punktów z każdego tygodnia).

Wykres 2 – średnie tygodniowe zainteresowanie modelami z pierwszej trójki w I półroczu 2004 

Od początku lipca w bazie mojeauto.pl można już oglądać kolejną, po Chevrolecie, nową markę dostępną na naszym rynku – Ssangyong, która pojawi się w sprzedaży we wrześniu. W polskiej ofercie znajdą się wyłącznie samochody terenowe. Znany już model Korando oraz dwa całkowicie nowe: Musso Sports oraz luksusowy Nowy Rexton. Zapewne wkrótce ruszy kampania reklamowa tej marki i zainteresowanie autami wzrośnie.

W minionym półroczu odbyło się wiele imprez i targów związanych z motoryzacją. Jednym z największych wydarzeń tej branży na świecie był 74. salon samochodowy w Genewie. W dniach od 4 do 14 marca prawie wszystkie koncerny samochodowe świata prezentowały tam swoje nowe marki, modele i rozwiązania technologiczne. Jednym z aut, które miały swoją premierę podczas tej wystawy był Peugeot 407, który jest już dostępny w sprzedaży w Polsce. Dynamiczna linia Peugeota i szeroki wlot powietrza nadający mu sportowy charakter został doceniony także przez Internautów, i mimo że w pierwszym półroczu zajął on 20. miejsce w rankingu najpopularniejszych modeli mojeauto.pl, intensywnie pnie się w górę. Prawdopodobnie na koniec roku znajdzie się dużo wyżej.

W niespełna rok po prezentacji prototypu na targach we Frankfurcie Seat Altea już jest rzeczywistością i można go już kupić od niedawna w Polsce. Altea jest zwiastunem samochodów nowej generacji hiszpańskiego koncernu. Samochód ten otrzymał już prestiżową nagrodę, jako najlepszy prototyp roku 2003 przyznawaną przez Organizację Projektantów w Europie. Zobaczymy, czy uda mu się zakwalifikować do pierwszej dziesiątki najczęściej oglądanych samochodów w Internecie w 2004 roku.


Wśród samochodów dla firm (czyli takich, które według danych pochodzących z koncernów są zakwalifikowane do grupy ciężarówek) zwycięzcą okazał się Mercedes Sprinter, a tuż za nim uplasował się model Vito.

Tabela 3 – Najpopularniejsze marki w pierwszej połowie roku 2004

* punkty przyznane na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe. Statystki sporządzone w dniach 06.02-30.06.2004

Wynik ten nie powinien dziwić, potwierdza jedynie, że samochody marki Mercedes-Benz są doceniane przez klientów. Samochody oferowane przez tego producenta otrzymały najwięcej głosów w ankiecie zorganizowanej ostatnio przez wydawnictwo ETM (największy wydawca pism branżowych w Niemczech) wśród swoich czytelników. Wielokrotny zwycięzca z poprzednich lat, Mercedes-Benz Sprinter, w roku 2004 w segmencie samochodów dostawczych do 3,5 t po raz kolejny okazał się niepokonany i wygrał on w tej kategorii we wszystkich ankietach organizowanych dotychczas wśród czytelników. Sprinter w standardzie oferuje kompleksowe systemy bezpieczeństwa, w tym ESP – elektroniczny system stabilności jazdy oraz BAS – system wspomagania hamowania.
Z powodu zmian w przepisach o ustawie VAT, w mojeauto.pl również zmieniło się kryterium, według którego auta są klasyfikowane do grupy samochodów firmowych. Od 1. maja np. Ford Focus nie jest już traktowany jako samochód ciężarowy, a swoją wysoką pozycję w rankingu najpopularniejszych firmowych aut zawdzięcza świetnym wynikom z początku roku. Na wykresie 3 widać, jak zmieniało się zainteresowanie pierwszymi trzema modelami w ciągu minionych tygodni.

Wykres 3 – średnie tygodniowe zainteresowanie modelami z pierwszej trójki w I
półroczu 2004

W ubiegłym półroczu najważniejszym wydarzeniem mającym wpływ na rynek motoryzacyjny było przystąpienie Polski do Unii Europejskiej oraz wejście w życie nowej ustawy o podatku VAT.
Ceny większości samochodów wzrosły, jedynie ceny aut importowanych z krajów spoza Unii spadły z powodu obniżki ceł. Obawa klientów, że po wejściu Polski do Unii auta będą jeszcze droższe, spowodowała pomimo wzrostu cen - wzrost sprzedaży. Również przedsiębiorcy, którym zależało na zakupie auta przed 1. maja i skorzystaniu z bardziej korzystnych warunków leasingowania pojazdów, przyczynili się do tak dobrych wyników sprzedażowych koncernów. Akcesja miała także wpływ na wyniki notowań w rankingu mojeauto.pl. Największe zmiany są już za nami i drugie półrocze przyniesie najprawdopodobniej większą stabilizację rynku. Czy wpłynie to na zmniejszenie zainteresowania nowymi samochodami - czas pokaże.

Komentuj:

~dagmara 2007-03-07

interesuje mnie czy ktoś wie kiedy będą organizowane kolejne targi w pekinie?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport