mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Polscy inżynierowie w TRW

Polscy inżynierowie w TRW

Amerykańska firma TRW produkująca w Częstochowie poduszki powietrzne i systemy bezpieczeństwa zamierza otworzyć centrum badawcze, w którym docelowo pracę znajdzie około 250 inżynierów.

Polscy inżynierowie w TRW

TRW to światowy producent samochodowych systemów bezpieczeństwa, którego obroty w 2004 r. wyniosły 12 mld USD. Łącznie organizacja TRW zatrudnia około 61 tys. osób w 200 placówkach na całym świecie. Amerykańska grupa TRW swoje produkty dostarcza do ponad 40 światowych koncernów motoryzacyjnych, co oznacza, że komponenty produkowane w zakładach produkcyjnych TRW można znaleźć w samochodach 250 marek. Główne produkty wytwarzane przez koncern to: poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, systemy ABS itp.

W Polsce firma TRW pojawiła się w 1990 roku. W swoich dwóch częstochowskich zakładach zatrudnia 3300 osób i jest jednym z największych pracodawców w regionie. Zakłady produkcyjne w Częstochowie specjalizują się w produkcji poduszek powietrznych, pasów bezpieczeństwa, kurtyn powietrznych i zamków pirotechnicznych do pasów. Częstochowskie produkty dostarczane są do większości marek samochodów na świecie o czym świadczy prawie 85% udział eksportu w przychodach ze sprzedaży.

Planowana inwestycja wiąże się z wydatkowaniem 6 mln USD do 2008 roku i pozwoli na zorganizowanie światowego Centrum Inżynieryjnego Samochodowych Systemów Bezpieczeństwa. Powstałe centrum byłoby ośrodkiem badań, analiz i projektów dla wszystkich zakładów TRW  na świecie zasilając grono pięciu ośrodków inżynieryjnych tego koncernu działających w USA, Niemczech i Szwajcarii.

W pierwszym roku działalności placówka badawcza zatrudni około 100 inżynierów a docelowo w 2008 r. cała załoga ma liczyć 250 osób. Najprawdopodobniej pracę znajdą absolwenci Politechniki Częstochowskiej, z którą Zakład Produkcji Poduszek Powietrznych - TRW Polska podpisał porozumienie o współpracy dotyczące kształcenia inżynierów m.in. pod kątem potrzeb centrum badawczego TRW. Również zlokalizowane w sąsiedztwie uczelnie Politechniki Śląskiej, Wrocławskiej czy Akademii Górniczo-Hutniczej mogą stanowić bogaty potencjał kadry inżynierskiej.

Warto dodać, że zielonym światłem dla amerykańskiej inwestycji jest pozytywna opinia resortu finansów, która daje prawną możliwość  przejęcia, znajdującego się w sąsiedztwie fabryki, budynku I Urzędu Skarbowego w Częstochowie. Doskonała lokalizacja obiektu pozwoliłaby po adaptacji na wykorzystanie go do potrzeb centrum.

Planowana inwestycja amerykańskiego koncernu jest kolejnym przykładem przenoszenia działalności do krajów o niższych kosztach pracy przy jednoczesnym wysokim standardzie badań i wytwarzania. Jako pierwszy swoje Centrum Techniczne ulokował w Krakowie koncern Delphi - światowy dostawca rozwiązań elektronicznych i technologii systemowych dla motoryzacji. Funkcjonująca od lipca 2000 roku placówka zatrudnia 500 osób i stale prowadzi rekrutację inżynierów. Również amerykański producent alternatorów i rozruszników Remy Automotive wybuduje we Wrocławiu nowoczesne Centrum Technologiczne i zatrudni kilkudziesięciu inżynierów.

Inwestycje światowych koncernów w centra badawczo - techniczne w naszym kraju to ogromna szansa dla polskich naukowców i absolwentów uczelni technicznych. Pozwalają one na transfer nowych technologii do Polski oraz wiążą się z wkładem polskich naukowców  w opracowywanie światowych rozwiązań w dziedzinie motoryzacji.


 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport