mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Polska: Słaby sierpień dla dealerów

Polska: Słaby sierpień dla dealerów

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w okresie od stycznia do końca sierpnia 2009 roku wyniosła 214 626 aut, co oznacza wzrost o 0,99% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku - informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Polska: Słaby sierpień dla dealerów
Liczba ta zawiera również samochody osobowe z homologacją ciężarową, tzw. auta z kratką, które w statystyce rejestracyjnej klasyfikowane są po stronie  samochodów ciężarowych. Ich udział w sprzedaży systematycznie rośnie. Podobnie jak w poprzednich miesiącach liczba samochodów zadeklarowanych jako sprzedane znacznie odbiega od liczby aut zarejestrowanych. Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów różnica między sprzedażą w salonach  a faktycznie zarejestrowanymi w kraju samochodami wynosi już ponad 17 proc.

Oznacza to, że do tej pory poza granice Polski mogło wyjechać ponad 33 tys. aut. Ten swoisty eksport to efekt „pomocy sąsiedzkiej”, czyli zakupów klientów spoza Polski, głównie z Niemiec i Słowacji - tłumaczą wyniki eksperci Samar. Liczba nowych samochodów zarejestrowanych po raz pierwszy w kraju w okresie styczeń-lipiec była mniejsza w porównaniu do roku ubiegłego o 17,5%.

W sierpniu dealerzy w całym kraju sprzedali 21 073 auta, co jest najgorszym wynikiem od początku roku. Sprzedaż w ósmym miesiącu była niższa od uzyskanej w lipcu aż o 14,58 proc. Niewielki wzrost – o 3,26 proc. – zanotowano jedynie w stosunku do wyniku z sierpnia ubiegłego roku.

Liderem miesięcznej sprzedaży jest Skoda, której samochody znalazły w sierpniu 2300 nabywców, czyli o 10 aut więcej niż rok wcześniej. Drugi rezultat miesiąca - w wysokości 2251 aut - uzyskał Ford. To aż o 44% więcej niż przed rokiem. Na trzeciej pozycji jest Fiat z wynikiem 2042 aut, czyli  o 20,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jak wynika z danych sporządzonych przez IBRM Samar zebranych od producentów, spadki w stosunku do lipca bieżącego roku odnotowało aż 31 spośród 46  sprzedawanych w Polsce marek. Z wiodących koncernów gorzej wiodło się Toyocie (-22,82 proc.), Fiatowi (-16,31 proc.) czy Skodzie (-21,29 proc.).  Mimo sporego spadku czeska marka, podobnie jak w lipcu, była jednak najchętniej wybieraną przez polskich kierowców. Z grupy producentów będących w pierwszej piątce (Fiat, Ford, Toyota, Skoda, Volkswagen) jedynie Volkswagen zwiększył sprzedaż o 4,82 proc., do poziomu 1827 sztuk. Na uwagę zasługują bardzo dobre wyniki Mitsubishi i Nissana w stosunku rocznym. Licząc rok do roku ich sprzedaż wzrosła odpowiednio o 130,81 i 112,56 proc.

Uwzględniając wyniki skumulowane w okresie ośmiu miesięcy, tytuł lidera polskiego rynku należy niezmiennie do Skody, której auta znalazły od początku roku 24 520 nabywców. Taki wynik oznacza ponad 14-procentowy wzrost w ciągu roku. Drugie miejsce przypadło Fiatowi, który sprzedał dotychczas 22 158 samochodów, o 11,4% (+2274 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Trzecie miejsce zajmuje Toyota. Japoński producent był liderem w ubiegłym roku, ale raczej nie zdoła już odrobić strat i obronić tamtej pozycji w 2009. Tegoroczna sprzedaż japońskiej marki wynosi 19 712 aut, o 17,2% (4100 sztuk) mniej niż po ośmiu miesiącach ubiegłego roku.

Czytaj więcej: Sprzedaż nowych samochodów osobowych w sierpniu 2009
Tematy w artykule: rynek polski sprzedaż samochodów

Podobne wiadomości:

Toyota znów numerem 1

Toyota znów numerem 1

Aktualności 2016-01-28

Polacy kupują więcej nowych aut

Polacy kupują więcej nowych aut

Aktualności 2016-01-26

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła o 9,3 proc. w stosunku do poprzedniego roku i wynosiosła ponad 13,7 mln samochodów osobowych. Polski rynek także zanotował wzrost. Z polskich salonów wyjechało w 2015 roku 354 975 aut.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport