mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Polska policja jest źle przeszkolona

Polska policja jest źle przeszkolona

Choć liczba wypadków w naszym kraju powoli, ale jednak systematycznie maleje, to wciąż jesteśmy w tej materii w europejskim ogonie. Do licznych przyczyn tego stanu rzeczy należy dołączyć również kiepski poziom wyszkolenia policjantów drogówki, na który uwagę zwróciła Najwyższa Izba Kontroli w swoim ostatnim raporcie.

Polska policja jest źle przeszkolona
Patrząc tylko na same dane statystyczne, można być optymistą. W minionym roku doszło do 35.385 wypadków drogowych, tj. o 1.681 mniej niż rok wcześniej. W 2013 r. na drogach zginęło 3.291 osób, czyli o 280 mniej niż w 2012. Najwyższa Izba Kontroli, jako jedną z przyczyn tej poprawy, wskazuje na skuteczną realizację ogólnokrajowych i lokalnych działań prewencyjnych, które są wymierzone przeciwko nietrzeźwym i zbyt szybko poruszającym się kierowcom. Wpływ na poprawę miało także zwiększenie o 6 proc. etatów w działach ruchu drogowego polskiej policji.

NIK ma jednak więcej zastrzeżeń niż pochwał w stosunku do działań policji na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Izba stwierdziła, że aż 43 proc. policjantów drogówki nie ukończyło wymaganego specjalistycznego przeszkolenia w zakresie ruchu drogowego. W wyniku tego policjanci mogą nieudolnie kierować ręcznie ruchem drogowym, źle ocenić sytuację o winie w przypadku bardziej skomplikowanych zdarzeń drogowych i np. niesłusznie nałożyć mandat. Niewielki także odsetek funkcjonariuszy drogówki wziął udział w nieobowiązkowych szkoleniach. Np. kurs dotyczący czynności na miejscu zdarzenia drogowego ukończyło zaledwie 7 proc. policjantów, obsługi wideorejestratorów - 8,5 proc., jazdy motocyklem - 7 proc., a doskonalenia techniki jazdy samochodem - 15 proc. policjantów drogówki.

NIK zwrócił również uwagę na braki w sprzęcie jednostek policji. W połowie minionego roku w skontrolowanych jednostkach doliczono się 1.719 samochodów. Do optymalnego stanu brakowało 90 radiowozów, 78 ambulansów pogotowia ratunkowego i 14 pojazdów do diagnostyki stanu technicznego innych aut (miały je tylko 4 jednostki). Co ciekawe, choć łącznie w policji brakuje pojazdów mechanicznych (ok. 3 tys.), to jednak niektóre jednostki miały nadwyżki samochodów bądź motocykli (w sumie 529 szt.). Niepokojący jest jednak fakt, że ponad 1/3 policyjnych pojazdów kwalifikuje się już do wymiany, a środków na zakup nowych aż w takiej ilości nie ma.

Policjanci niewłaściwie rejestrują dane z wypadków drogowych, przez co publikowane dane na ten temat były nierzetelne. Spośród ponad 380 tys. zdarzeń zarejestrowanych w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK) aż 45 tys. przypadków miało błędy (źle opisywano miejsca wypadków czy ich uczestników). W efekcie trudniej określić szczególnie niebezpieczne miejsca, dokonywane analizy nt. bezpieczeństwa na polskich drogach mogą być nierzetelne. System SEWiK nie weryfikuje danych, pozwalając np. wpisać niepoprawny numer PESEL albo nieprawidłową wartość poziomu alkoholu u kierowcy.

W aż 96 proc. wypadków policjanci nie rejestrują, mimo takiego obowiązku, współrzędnych miejsca zdarzenia. A tam, gdzie to robili, pojawiały się rażące błędy. Wiele współrzędnych miejsc wypadków to tereny uprawne bądź rzeki, a nawet miejsca poza granicami Polski. Zanotowano aż 1600 takich przypadków, w tym m.in. jedno na Półwyspie Arabskim.

Opóźnienia występują z kolei na linii policja - Inspekcja Transportu Drogowego bądź straż miejska, przez co później do rejestru trafiają dane osób ukaranych mandatem bądź punktami karnymi (w czasie kontroli wykryto aż 3 tys. kart od ITD i 6 tys. od straży miejskiej z ponad rocznym opóźnieniem). W efekcie policja nie ma na czas informacji o liczbie punktów karnych na koncie kierowcy, co może spowodować, że nie zostanie mu odebrane prawo jazdy mimo przekroczenia limitu punktów karnych.
Tematy w artykule: policja wypadki radiowoz NIK

Podobne wiadomości:

Akcja

Akcja "Znicz 2016" - policja podsumowuje...

Aktualności 2016-11-02

Znamy wyrok TK - czy policja może zatrzymywać prawo jazdy?

Znamy wyrok TK - czy policja może zatrzymywać...

Aktualności 2016-10-11

Komentuj:

~andy 2014-04-11

ale w dziedzinie ekonomii to mistrzowie -każdy wie doskonale ile i za co można zażądać - łapówki...chamstwo i wymuszanie też mają opanowane

~marjan 2014-04-03

i całkowity brak jakiegokolwiek szkolenia w zakresie kultury obsługi klienta, czyli w tym przypadku innego kierowcy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport