mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Polska wśród najgorszych w UE

Polska wśród najgorszych w UE

Na drogach Europy musi być bezpieczniej! Unia Europejska ponownie sprecyzowała cel ograniczenia liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych, bo choć poprawa poziomu bezpieczeństwa jest widoczna, to wciąż odbywa się to w zbyt wolnym tempie. Do krajów będących czerwoną latarnią bezpieczeństwa w ruchu drogowym niestety cały czas zalicza się Polska.

Polska wśród najgorszych w UE
W 2009 r. w wypadkach drogowych na terenie Unii Europejskiej zginęło 35 tys. osób. Jest to o 36 proc. mniej niż w 2001 r., kiedy Komisja po raz pierwszy postawiła sobie cel polegający na obniżeniu o 50 proc. liczby śmiertelnych wypadków w skali roku. Do grupy największego ryzyka należą młodzi ludzie i motocykliści.

Jak się okazało, cel postawiony w 2001 roku okazał się zbyt ambitny. Tylko czterem krajom - Łotwie, Hiszpanii, Estonii i Portugalii - udało się zmniejszyć o 50 proc., w porównaniu z 2001 r., liczbę ofiar śmiertelnych na drogach w skali roku. Co gorsza, w Rumunii i na Malcie liczba ta wręcz wzrosła.

W 2009 r. najniższą liczbę ofiar na milion odnotowano w Wielkiej Brytanii, Holandii i Szwecji, a najwyższą - w Grecji i Rumunii (130 osób). Polska w tej stawce znajduje się niemal na samym końcu, z liczbą zabitych na drogach na milion mieszkańców przekraczającą 120 osób, podczas gdy średnia unijna wynosi 69 ofiar na milion mieszkańców.

Jak wynika z opublikowanego raportu Komisji Europejskiej głównymi przyczynami tragicznych w skutkach wypadków są w pierwszej kolejności nadmierna prędkość, jazda po spożyciu alkoholu oraz nieużywanie pasów bezpieczeństwa. Również niebezpieczne pojazdy i zły stan dróg stwarzają niepotrzebne ryzyko.

Ponieważ poprawa bezpieczeństwa nie idzie tak szybko, jak by sobie tego życzyła KE, na najbliższą dekadę wprowadzony zostanie nowy Program Bezpieczeństwa na Drogach 2011-2020. Dzięki bardziej restrykcyjnym normom dotyczących głównie pojazdów, ale także szeregu innych warunków do 2020 roku liczba zabitych na drogach ma zmniejszych się o 50 proc.

Główne wytyczne nowego programu Komisji Europejskiej:

- nowe przepisy, które wejdą w życie, będą wymagały zwiększenia liczby pojazdów wyposażonych w automatyczne systemy ostrzegania, np. o przekroczeniu nadmiernej prędkości czy zjechaniu z pasa ruchu; KE zapowiada m.in. obowiązkowe montowanie systemu ESP we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na Starym Kontynencie;

- UE będzie dofinansowywać tylko te projekty budowy dróg, które spełniają wymogi prawa UE w zakresie bezpieczeństwa drogowego;

- UE będzie współpracować z władzami krajowymi w celu zapewnienia wspólnej strategii dotyczącej kształcenia i szkolenia użytkowników dróg;

- zostaną podjęte dodatkowe wysiłki, aby zwiększyć bezpieczeństwo motocyklistów. W ostatnich latach odnotowano spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem wszystkich środków transportu, z wyjątkiem motocykli. Choć motocykliści i motorowerzyści stanowią zaledwie 2 proc. użytkowników dróg, średnio aż 17 proc. z nich ginie co roku w wypadkach.

Jak wynika z ostatnio opublikowanego unijnego badania opinii, Europejczycy gorąco popierają zdwojenie wysiłków państw członkowskich w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego – jeśli wierzyć wynikom badania opinii publicznej, jakie ogłosiła Komisja Europejska. Ponad dziewięciu na dziesięciu pytanych Europejczyków uznało, że najpoważniejszym problemem dla bezpieczeństwa na drodze są pijani kierowcy (94 proc. badanych), podczas gdy prawie ośmiu na dziesięciu (78 proc. odpowiedzi) wskazało raczej na jazdę z nadmierną prędkością. Większa część badanych (52 proc.) stwierdza, że wysiłki państw członkowskich powinny skupiać się przede wszystkim na ulepszaniu infrastruktury drogowej (lub wskazuje stan dróg na drugim miejscu), podczas gdy 42 proc. optuje za ostrzejszym egzekwowaniem przestrzegania reguł ruchu drogowego, a 36 proc. – za równie surowym traktowaniem piratów drogowych, bez względu na to, czy są to kierowcy miejscowi, czy zagraniczni.

Nie wszyscy Europejczycy patrzą jednak podobnie na główne problemy związane z bezpieczeństwem na drogach. Dla przykładu zaledwie 62 proc. Irlandczyków uważa jazdę pod wpływem alkoholu za coś wyjątkowo niebezpiecznego, z kolei tylko 52 proc. Szwedów oraz 56 proc. Holendrów postrzega bardzo szybką jazdę jako główną przyczynę niebezpiecznych sytuacji na drogach. Mniej niż połowa ankietowanych Szwedów oraz Irlandczyków zwraca uwagę na zapinanie pasów bezpieczeństwa, zaś połowa mieszkańców Litwy, Finlandii oraz Estoni nie widzi problemów w rozmowie przez telefon komórkowy podczas jazdy samochodem.


Podobne wiadomości:

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

~kierowca 2010-07-30

A podobno jazda całą dobę na światłach miała zmniejszyć ilość wypadków o 20%. Jeśli nie ma poprawy to po co ten przepis?

~Jotgie 2010-07-30

Pomijając dyskusje polityczne jedno jest pewne: dopóki nie będzie PEŁNEJ sieci zaplanowanych autostrad i dróg ekspresowych to ilość wypadków nie spadnie! A "lokalne" przejazdy nietrzeźwych kierowców jak były i są tak i będą i żadnymi większymi ograniczeniami tego nie zmienimy. Osobiście uważam, że w Polsce ilość wypadków można znacząco zmniejszyć wyłącznie poprzez budowę nowoczesnych bezkolizyjnych (w sensie skrzyżowań, przejść dla pieszych, rozjazdów) dróg! Dalsze zaostrzanie przepisów, ograniczenia w ruchu powodują tylko nieznaczny spadek wypadków a niewspółmiernie znacząco utrudniają podróżowanie po kraju, powodując zatory (korki) poprzez wydłużenie czasu podróży.

~almac 2010-07-30

Do Valdi: A za rządów PiS-u było tak fajnie, powstało tysiące kilometrów autostrad, co nie?

~polakko 2010-07-30

a czy w Irlandii mają drogi? a jeśli tak to w jakim stanie? pytam, bo nie byłem i nie widziałem, więc nie wiem

~Wiktor 2010-07-29

Spoko loko, będzie dobrze !!! Tusek obiecał Irlandię, więc będziemy mieli wszystko jak w Irandii, drogi też. Komuniści z PO już pracują nad zieloną wyspą w PL.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport