mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Polski przemysł motoryzacyjny

Polski przemysł motoryzacyjny

Od roku 1990 obserwowany jest dynamiczny wzrost produkcji i eksportu branży motoryzacyjnej. Cała branża motoryzacyjna jest liderem sektora produkcyjnego w Polsce, który napędza koniunkturę gospodarczą.

Polski przemysł motoryzacyjny

Ogromne zmiany nastąpiły w geografii przemysłu samochodowego w naszym kraju. Polegały one m.in. na powstaniu wielkiego skupiska firm w Polsce południowo-zachodniej. Lokalizacja na tym obszarze ponad 100 nowych średnich i dużych zakładów producentów części i komponentów wynikła zarówno z bliskości fabryk samochodów w Polsce, jak i dostępności m.in. dzięki autostradzie A4 do odbiorców w Niemczech i wielu innych krajach europejskich.

U podstaw rosnącego znaczenia Polski w europejskiej produkcji samochodów, a zwłaszcza podzespołów i części samochodowych, leży nie tylko konkurencyjna cena, ale przede wszystkim wysoka jakość wyrobów oraz elastyczność działania. Pod względem wskaźników jakościowych fabryki usytuowane w Polsce należą niejednokrotnie do najlepszych w całym koncernie. Towarzyszy temu szybkie reagowanie na potrzeby i problemy zgłaszane przez odbiorców.

Rosną również kompetencje produkcyjne zakładów w Polsce oraz coraz częściej lokowane są w naszym kraju funkcje nieprodukcyjne, m.in. w zakresie zakupów części. Zakłada się, że śladem Delphi, TRW, Valeo, Tenneco i innych wielkich producentów części samochodowych przenoszone będą stopniowo do Polski dalsze działalności badawczo-rozwojowe. Przemawia za tym potrzeba projektowania i rozwijania wyrobów w pobliżu miejsc produkcji, które w coraz większym stopniu zlokalizowane są w Polsce. Bardzo ważne są wysokie umiejętności polskiej kadry inżynierskiej.

Dynamiczny rozwój branży motoryzacyjnej odbywa się w dużej mierze pomimo braku wsparcia władz i agencji rządowych. Producenci działający w Polsce nie mogą liczyć w tym względzie na wsparcie , jakie otrzymują inwestorzy w Czechach lub na Słowacji. Utrudnienie stanowi także sztywne prawo pracy, m.in. niepozwalające  na rozliczanie godzin nadliczbowych w długim okresie czasu, co np. wprowadziły niedawno Niemcy.

Firmy z polskim kapitałem odgrywają obecnie niewielką rolę w bezpośrednich dostawach dla producentów samochodów. (tzw. dostawcy pierwszego rzędu). Wymaga to bowiem podjęcia ogromnych inwestycji przy dużym ryzyku a ponadto konieczności kosztownego ubezpieczenia na wypadek problemów jakościowych. Dużo liczniejsze są polskie firmy, będące dostawcami II lub III rzędu oraz produkujące na rynek części zamiennych. Decydujące znaczenie ma gotowość właścicieli firm do podjęcia wyzwania dostosowania się do wysokich wymogów przemysłu motoryzacyjnego. Większość polskich firm woli zadowolić się prostszą produkcją dla innych branż. Prowadzi to do paradoksalnej sytuacji, w której większość zlokalizowanych w kraju firm szuka miejscowych dostawców i ma ogromne trudności z ich znalezieniem. Szczególne możliwości istnieją dla polskich producentów w zakresie dostarczania wytłoczek, części z tworzyw sztucznych, form wtryskowych i wykrojników.

Okazuje się, że największy niewykorzystany potencjał dla rozwoju dostaw przez rodzimych producentów dla branży motoryzacyjnej istnieje w zakresie różnorodnych usług okołoprodukcyjnych. Firmy motoryzacyjne zgłaszają duże zapotrzebowanie na dorabianie narzędzi i matryc, remonty maszyn, wykonywanie indywidualnych specjalistycznych urządzeń, automatykę przemysłową, itp. Kapitał w tego rodzaju produkcji jest mniej ważny od umiejętności kadry.

Przyszłość przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w najbliższych 5-10 latach oceniana jest optymistycznie. Składa się na to zarówno bezwładność już podpisanych kontraktów, jak i oczekiwanie dalszej rozbudowy zakładów w Polsce w związku z kontynuacją powszechnego trendu, aby co najmniej połowę dostawców lokować w Europie Środkowej. Prawdopodobne jest, że w coraz większym stopniu wytwarzane będą w Polsce wyroby bardziej zaawansowane o wysokiej wartości dodanej.

Podsumowania oraz prognozy dla branży motoryzacyjnej dokonano podczas seminarium, które odbyło się w ramach projektu realizowanego przez Uniwersytet Jagielloński. Seminarium poświecone było poznaniu i wyjaśnieniu przemian roli i funkcjonowania producentów części i pojazdów samochodowych w Polsce w zmieniającym się europejskim podziale pracy. Projekt finansowany jest przez Komitet Badań Naukowych. W seminarium wzięli udział przedstawiciele największych firm i organizacji motoryzacyjnych działających w Polsce m.in.: Fiat, General Motors, Delphi, Valeo, Faurecia, Tenneco, Związku Pracodawców Motoryzacji, Polskiej Izby Motoryzacji oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Przeczytaj także:

Motoryzacja daje zatrudnienie (2006-03-01)

Eksport rośnie (2006-02-14)

Atrakcyjność inwestycyjna Polski (2005-12-21)

Kondycja polskiej motoryzacji (2005-07-22)

Tematy w artykule: przemysl motoryzacyjny gospodarka

Podobne wiadomości:

Czy autonomiczne samochody podniosą podatki?

Czy autonomiczne samochody podniosą podatki?

Aktualności 2015-07-16

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę motoryzacyjną w Polsce

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę...

Aktualności 2015-05-27

Komentuj:

~m4rio 2006-05-15

teraz oki, widzę że to poprawiono

~m4rio 2006-05-11

"Według badań UJ zainwestowali oni łącznie co najmniej 9 mln USD do końca 2004 roku." Raczej 9 milardów dolarów...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport