mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Polskie drogi bezpieczniejsze, ale... nie bezpieczne

Polskie drogi bezpieczniejsze, ale... nie bezpieczne

Komisja Europejska przeanalizowała dane dotyczące wypadków śmiertelnych w krajach UE. Wyniki się poprawiły, ale nadal wyglądają kiepsko, szczególnie w przypadku Polski.

Polskie drogi bezpieczniejsze, ale... nie bezpieczne
Dane zebrane przez KE dotyczą 28 krajów członkowskich i podsumowują 2014 rok. W porównaniu z rokiem poprzednim widać postęp - 25 700 zabitych w wypadkach osób to wielka liczba, ale o ok. 1% niższa niż w 2013. Polska poczyniła większy progres - wypadków w 2014 roku było prawie o 3% mniej.

To jednak nie oznacza, że na polskich drogach jest bezpiecznie. Wręcz przeciwnie - tylko Rumunia, Bułgaria, Łotwa i Litwa wyprzedzają nasz kraj pod względem liczby wypadków w przeliczeniu na milion mieszkańców. Podczas gdy średnia UE wynosi 51 zabitych osób na milion, w Polsce w wypadkach giną 84 osoby. Absolutnym liderem w tej kwestii jest Łotwa, gdzie aż 105 osób z miliona nie dojeżdża do celu wycieczki. Jasnym punktem są Malta (26 zgonów/milion) oraz Wielka Brytania, Szwecja i Holandia - jedyne kraje ze wskaźnikiem niższym niż 30.

W skali europejskiej ofiary śmiertelne to w 22% piesi. Tylko 8% to rowerzyści, ale już np. w Holandii ten współczynnik wynosi aż 24%. Z kolei 15% zabitych to motocykliści, z czego aż 94% jest płci męskiej. Najbardziej zagrożoną wypadkami ze skutkiem śmiertelnym są mieszkańcy Unii w wieku od 25 do 49 lat - 36% ofiar było w tym wieku.

Ogólny postęp w poziomie bezpieczeństwa na europejskich drogach jest widoczny, gdy porównamy rok 2014 z 2010. Okazuje się, że w Unii Europejskiej liczba wypadków śmiertelnych zmniejszyła się aż o 18,2%. Mimo to, jest jeszcze wiele do zrobienia w tej kwestii.

- To jest smutne i trudne do zaakceptowania, że codziennie na naszych drogach ginie około 70 osób - skomentowała najnowsze dane o stanie BRD, unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc. - Musimy pogłębić współpracę w nadchodzących latach pracując razem, aby upewnić się, że więcej ludzi przychodzi do domu bezpiecznie na końcu podróży. Jest to jeden z moich priorytetów i powinno być jednym z priorytetów wszystkich rządów wszystkich państw członkowskich - dodała.

Poprawa sytuacji w Polsce jest pocieszająca, ale żeby dorównać choćby do europejskiej średniej, musimy jeszcze wiele poprawić na drogach naszego kraju. Celem całej Unii Europejskiej jest ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych o połowę do 2020 roku.

- Utrzymanie pozytywnych zmian i zapewnienie trwałej poprawy bezpieczeństwa w Polsce będzie możliwe tylko dzięki zwiększeniu wspólnych wysiłków wszystkich instytucji i organizacji zaangażowanych w działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym kraju. Szansy na realizację europejskiego celu w Polsce należy upatrywać w pełnym wdrożeniu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013 - 2020. Realizacja wskazanych w nim kierunków może przyczynić się do trwałej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce - mówi sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.
 
Trzeba jednak pamiętać, że my sami, jako kierowcy, piesi i cykliści, możemy wpływać na bezpieczeństwo na drogach. Przewidujmy, odpuśćmy sobie zbędny pośpiech i niepotrzebną brawurę. Rozpędzony samochód to nie zabawka, a niebezpieczny pocisk, nad którym musimy panować.

Podobne wiadomości:

Policja podsumowuje długi weekend

Policja podsumowuje długi weekend

Aktualności 2017-08-15

Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie

Korytarz życia - wysokie mandaty za...

Aktualności 2017-07-11

Komentuj:

Aska85 2015-04-08

Nasze drogi nigdy nie będą bezpieczne. Cały czas coś się dzieje a to pijani kierowcy, a to dziurawe ulice, lub posadzone drzewa na drzewach które czasem niestety przeszkadzają w jeździe.

~lakers 2015-03-28

O faktycznie postep juz nie jestesmy ostatni

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Od wczoraj uległa zmianie organizacja ruchu na budowanym odcinku drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Lubin Południe a Legnica Północ. Kierowcy mogą już korzystać z nowego odcinka o długości 6 km.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic