mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pomoc kontrolowana dla motoryzacji w SSE

Pomoc kontrolowana dla motoryzacji w SSE

Cztery spółki motoryzacyjne działające w specjalnych strefach ekonomicznych (Fiat Powertrain Polska, General Motors Manufacturing Poland, Isuzu Motors Polska oraz Volkswagen Motor Polska) nie przekroczyły dopuszczalnej wartości pomocy i nadal mają prawo korzystać z pomocy publicznej - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nominalna wartość pomocy udzielonej od 1 stycznia 2001 roku do 30 czerwca 2011 roku czterem spółkom wyniosła ponad 920 mln zł. Raport w tej sprawie UOKiK przekazał Komisji Europejskiej.

Pomoc kontrolowana dla motoryzacji w SSE
W Polsce funkcjonuje 14 specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Są to obszary, w których działalność gospodarcza prowadzona jest na preferencyjnych warunkach. Przedsiębiorcy korzystają z pomocy publicznej udzielanej w formie ulg podatkowych - zwolnienia z podatku dochodowego, a duże spółki (zatrudniające ponad 250 osób), które uzyskały zezwolenie na działalność w SSE przed 1 stycznia 2001 roku, z ulg w podatku od nieruchomości. Takie rozwiązanie ma na celu przyciąganie inwestycji do określonych regionów, tworzenie nowych miejsc pracy, a przez to wpływanie na rozwój poszczególnych regionów kraju.

W wyniku negocjacji poprzedzających naszą akcesję do Unii Europejskiej, Polska została zobowiązana między innymi do przekazywania Komisji Europejskiej półrocznych sprawozdań z pomocy udzielonej spółkom z branży motoryzacyjnej, działającym na terenie stref. Są to przedsiębiorstwa, które uzyskały zezwolenie na działalność przed 1 stycznia 2001 roku: Fiat Powertrain Polska, General Motors Manufacturing Poland, Isuzu Motors Polska oraz Volkswagen Motor Polska. Łącznie zatrudniają ponad 5,3 tys. osób.

Łączna wysokość otrzymanego wsparcia do 30 czerwca 2011 roku wynosi 920,7 mln zł – w ciągu roku zwiększyła się o 68,3 mln zł. Zgodnie z nałożonymi na Polskę regulacjami, całkowita wielkość pomocy dla każdej z tych spółek, w związku z realizacją inwestycji w sektorze motoryzacyjnym, nie może przekroczyć 30 proc. kosztów inwestycyjnych poniesionych przez nie do 31 grudnia 2006 roku, np. na zakup linii produkcyjnej, maszyn czy budowę hal.

Jak wynika z najnowszego, czternastego już raportu Urzędu przekazanego do KE, spółki nie przekroczyły dopuszczalnej wartości pomocy, dlatego nadal mogą korzystać ze wsparcia. Przedsiębiorcy korzystali m.in. ze zwolnień z podatku dochodowego, czy umorzenia podatku od nieruchomości. Łączna wysokość otrzymanego wsparcia do 30 czerwca 2011 roku wynosi 920,7 mln zł – w ciągu roku zwiększyła się o 68,3 mln zł.

Najbliżej dopuszczalnego progu jest spółka Isuzu Motors – wartość otrzymanego do tej pory wsparcia wynosi 25 proc. jej kosztów inwestycyjnych. Na drugim miejscu znajduje się Volkswagen Motor Polska – uzyskał wsparcie w wysokości 15,5 proc. środków przeznaczonych przez spółkę na inwestycje. Trzeci – Fiat Powertrain Polska – do 30 czerwca 2011 roku otrzymał pomoc w wysokości 15,2 proc. zainwestowanych kwot. Najmniejsze wsparcie – na poziomie 1,5 proc. wydatków na inwestycje – otrzymała spółka General Motors Manufacturing Poland.

Podobne wiadomości:

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Polskie drogi 2016-12-06

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport