mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Ponad 600 tys. samochodów z Polski

Ponad 600 tys. samochodów z Polski

Na polskim rynku motoryzacyjnym najsilniej reprezentowany jest sektor produkcji samochodów osobowych i dostawczych (FAP, GM, VW Poznan, FSO) - produkcja wynosi ponad 600 tys. sztuk rocznie.

Ponad 600 tys. samochodów z Polski

Fiat właściciel dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych ( od 1992 roku Fiat Auto Poland) jest liderem pod względem produkcji samochodów w Polsce. W ubiegłym roku w zakładzie w Tychach wyprodukowano rekordową ilość 306 427 samochodów, wobec 203 630 z roku 2003 daje wzrost produkcji o ponad 50 %. Dzięki takim wynikom przedsiębiorstwo pozostaje bezkonkurencyjne w polskiej gospodarce, również jeśli chodzi o wielkość eksportu: 86,5 % wyprodukowanych w 2004 samochodów.

Grupa Fiata zainwestowała w Polsce 1,9 mln USD i zatrudnia 3700 osób. Realizowany od 2003 roku projekt inwestycyjny związany z produkcją Fiata Panda okazał się strzalem w dziesiątkę. Poniesione nakłady rzędu 560 mln euro pozwolają na produkcję ponad 200 tys. samochodów rocznie, a samochód cieszy się duża popularnością o czym świadczy pierwsza lokata w europejskim konkursie Samochód Roku 2004.

Na tym jednak nie koniec. Włoska grupa Fiat ogłosiła, że nowa wersja kultowego modelu 500 będzie produkowane w zakładach w Tychach. A to przecież kolejna dobra informacja dla sektora motoryzacyjnego w Polce a zwłaszcza dla prężnie rozwijającego się regionu Małopolski (informacja o produkcji nowego modelu Fiata zbiegła się decyzją koncernu MAN, o zainwestowaniu około 100 mln euro w budowę nowej fabryki samochodów ciężarowych w Niepołomicach pod Krakowem).

Nowy, prestiżowy projekt realizowany jest już w gliwickich zakładach Opla. Za kilka dni (16 września) w fabryce należącej do koncernu GM rozpocznie się produkcja nowego modelu Zafira II. W związku z nowym projektem konieczne stało się zorganizowanie trzeciej zmiany, rozbudowanie linii produkcyjnej i przystosowanie jej do produkcji Zafiry, a w ramach zapowiadanego zwiększenia zatrudnienia przyjętych zostało 700 osób Gliwickie zakłady nieprzypadkowo zostały wybrane na miejsce produkcji nowego modelu minivana, ponieważ fabryka właściwie od samego początku działalności kojarzona jest z wysoką jakością oraz z systemem produkcji elastycznie reagującym na potrzeby rynku.

Opel Gliwice pierwszą połowę 2005 roku zamknął wynikiem 60 tys. sztuk. Produkowane tu modele Agila i Astra Classic II znajdują odbiorców niemal na całym świecie. Do końca czerwca br. polski zakład Opla wyprodukował ponad 23,5 tys. sztuk microvana Agila oraz prawie 34,9 tys. samochodów Astra Classic II. Dla porównana w całym 2003 roku z taśm montażowych zjechało około 77 tys. a w 2004 roku, który był rekordowy, ponad 116 tys. sztuk. Według oceny przedstawicieli GM w Polsce, w 2005 roku Opel zamierza osiągnąć udział w rynku na poziomie 9%. Większość, bo ponad 93% produkcji (89% - Opel Astra II i 99 % - Opel Agila) wysyłanej jest na eksport do Europy, Azji, Afryki Północnej oraz odległej Australii.

Trzecim co do wielkości producentem samochodów jest poznański Volkswagen. Jego udział w rynku producentów krajowych wynosi około16%. To jedyny w Europie zakład, w którym produkowany jest miejski samochód dostawczy Caddy. Dzięki temu hale produkcyjne Volkswagena opuściły w ubiegłym roku ponad 92 tys. sztuk tego modelu. Z linii montażowych poznańskiej fabryki zjeżdżają  także Transportery T5, a  produkowane w odlewni produkty trafiają do wszystkich zakładów Volkswagena w Europie produkujących silniki. Z produkowanych w Poznaniu samochodów 95 % przeznaczonych jest na eksport - do krajów europejskich, Ameryki Północnej, Azji Południowo-Wschodniej i Australii.
Poznańskie zakłady zamknęły ubiegły rok najlepszym wynikiem w swojej dotychczasowej historii.  W porównaniu do roku 2003 produkcja samochodów wzrosła o 193,9 % i wyniosła ponad 121 tys. sztuk. (razem z dostawczymi). Według szacunków Volkswagena, inwestycje w poznańską fabrykę koncernu wyniosą od jej powstania do 2006 roku łącznie 600 mln euro, a obroty polskiej spółki wzrosną do 1,7 mld euro rocznie.

Zmiany mają miejsce także u czwartego spośród producentów, spółki FSO na Żeraniu, której udział w rynku szacuje się na ponad 6%. Z końcem czerwca blisko 20% akcji FSO S.A. zakupiła ukraińska firma Avto-ZAZ. Pozostałe akcje żerańskiej spółki należą w większości do koreańskiego koncernu Daewoo, który zrezygnował z kontroli operacyjnej nad FSO. FSO ma jednak nadal prawa do produkcji Lanosa i Matiza do końca 2006 r., a prawa do ich sprzedaży - do połowy 2007 r. Dzięki inwestycjom na poziomie 800 mln USD, poczynionym w latach 1996-2000, FSO może produkować 250 tys. samochodów rocznie.  Nowy inwestor, Avto-ZAZ zobowiązał się do zapewnienia kontynuacji działalności fabryki, zwiększenia produkcji oraz zapewnienia praw do nowego modelu samochodu, którego produkcja ma rozpocząć się w 2006 r.

Fakt, że w Polsce produkuje się ponad 600 tys. samochodów rocznie przyciąga inwestycje poddostawców dla sektora motoryzacyjnego. Na naszym rynku działa już ponad 230 poddostawców z kapitałem zagranicznym oraz ponad 400 poddostawców rodzimych.  Firmy motoryzacyjne, wybierając Polskę jako lokalizację dla swych inwestycji kierują się głównie wysoką jakością oraz możliwością zatrudnienia wykwalifikowanego personelu, gwarantującego wysoką wydajność przy relatywnie niskich kosztach pracy. Każda nowa inwestycja inspiruje kooperantów do przenoszenia produkcji do Polski a produkcja komponentów i podzespołów dla motoryzacji staje się kolejnym atutem naszego kraju.


Podobne wiadomości:

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Aktualności 2016-08-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport