mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pontiac GTO - Muskularny wzorzec

Pontiac GTO - Muskularny wzorzec

Nazwa modelu pochodząca od Ferrari, sprawdzone mechanizmy General Motors i zadziorny charakter. Tak w skrócie można opisać receptę na Pontiaca GTO, jednego z najbardziej znanych "muscle cars". Oto kolejny z modeli-eksponatów, jaki będzie można podziwiać na majowej wystawie pojazdów zabytkowych MotoNostalgia.

Pontiac GTO - Muskularny wzorzec

Modena + Detroit
Na początku lat 60. przemysł motoryzacyjny USA przeżywał wielką prosperitę. Samochód stał się dobrem ogólnodostępnym jak lodówka czy telewizor. Coraz częstszym widokiem były dwa samochody należące do jednej rodziny. Od "Wielkiej Trójki" z Detroit – Chryslera, Forda i General Motors klienci oczekiwali coraz większej mocy i wysokich osiągów. W gamie należącej do GM marki Pontiac pojawił się model Tempest. Był on oferowany w odmianie dwu- i czterodrzwiowej jako Custom 4 – Door Hardtop.

W 1963 roku szef działu konstrukcji Pontiac – John Z. De Lorean oraz Russel Gee z działu jednostek napędowych zaproponowali budowę "Super Tempesta" z mocniejszym silnikiem V-8 i nadwoziem modelu Tempest (oznaczenie producenta: A-Body), wzbogaconym o sportowe akcenty. W tym czasie GM postanowił zakończyć udział swoich marek w sporcie, który dotychczas był pomocny w budowaniu wizerunku. "Super Tempest" miał zaspokoić ambicje klientów – fanów wysokich osiągów. Na jednym ze spotkań De Lorean zaproponował, by zapożyczyć od Ferrari nazwę GTO (Gran Turismo Omologato). W tym czasie Ferrari 250 GTO zaliczano do najszybszych samochodów świata. Gra na wyobraźni klientów przyniosła znakomite efekty, bowiem w USA atrakcyjna nazwa produktu to klucz do sukcesu.

Początkowo GTO był wyłącznie nazwą pakietu opcji oferowanych dla modelu Tempest. Za cenę niecałych 300 dolarów można było zamówić większy silnik 6.4 o mocy ok. 325 KM, usztywnione zawieszenie ze stabilizatorem, szersze ogumienie oraz szereg innych atrakcyjnych dodatków. Jeden z dealerów GM z Royal Oak, Michigan oferował dodatkowo pakiet tuningowy silnika o nazwie "Bobcat" (skrót od modeli Bonneville i Catalina, a także angielskie słowo oznaczające dzikiego kota). Od września 1964 Pontiac Tempest GTO otrzymał zmodernizowane nadwozie, które wydłużono o ok. 8 cm. Wprowadzono podwójne reflektory ustawione "piętrowo" w chromowanych ramkach. Przednie oświetlenie i półeliptyczne wloty powietrza stały się wyróżnikiem Pontiaca Tempest oraz GTO pierwszej generacji. Kokpit i inne elementy wnętrza, pochodziły z modelu Le Mans. Montowano silniki z czterogardzielowym gaźnikiem (ok. 340 KM) oraz mocniejsze jednostki zasilane przez trzy dwugardzielowe gaźniki Rochester. Mocniejszy z silników nosił nazwę Tri-Power i rozwijał ok. 360 KM. Pontiac GTO mógł być wyposażony w układ wspomagania kierownicy GM Saginaw, samoblokujący mechanizm różnicowy oraz czterobiegową skrzynię z krótkimi, sportowymi przełożeniami. Pontiac GTO stał się wzorcem dla tzw. "muscle cars" – szybkich coupe napędzanych mocnymi silnikami, większych od aut "pony cars" jak Ford Mustang czy Chevrolet Camaro. W hierarchii aut koncernu GM odpowiednikami Pontiaca GTO były Chevrolet Chevelle SS i Oldsmobile 442.

Coraz szybciej
Pontiac GTO z roku modelowego 1966 przeszedł niewielki restyling nadwozia, które wydłużono do długości 5.243 mm i poszerzono do 1.890 mm. Zmienił się profil tylnego zderzaka i kloszy tylnych lamp. Jako przystało na prawdziwy "muscle car" stylizacja nadwozia podkreślała jego muskularny charakter. Montowano obręcze o sportowym wyglądzie, na masce pojawił się dodatkowy chwyt powietrza. GTO awansował do rangi samodzielnego modelu w ofercie Pontiaca. Był dostępny jako Coupe oraz, rzadziej jako kabriolet Convertible. We wnętrzu wprowadzono nowy kokpit o zmodyfikowanej linii oraz nowe fotele z montowanymi opcjonalnie mikroskopijnymi zagłówkami. Stacyjkę zapłonu przeniesiono na prawą stronę kolumny kierownicy. Wśród licznych opcji silnikowych był tzw. Ram – Air Pack, który pozwalał na podniesienie mocy z 340 do 360 KM w wersji z pojedynczym gaźnikiem.

Opcjonalnie oferowano trójstopniową automatyczną skrzynię Turbo – Hydramatic, która ostatecznie wyparła dwustopniowy automat Super – Turbine. Rok modelowy 1967 przyniósł kolejne zmiany. Pontiac GTO był dostępny z silnikiem o pojemności 6.6 litra. W tym czasie zakończono montaż silników Tri – Power. Usztywniono zawieszenie. Jedną z ważnych opcji były hamulce tarczowe przednich kół. Auto kosztowało ponad 4,4 tysiąca dolarów. Dla porównania najdroższa wersja Chevroleta Camaro była wyceniona na 2.704 dolary (1967). Nie ograniczyło to jednak popytu na GTO. Od września 1966 przez następny rok sprzedano 88.722 egzemplarze Pontiaca GTO 67’.

Następcy
We wrześniu 1967 roku do salonów sieci GM trafiła druga generacja Pontiaca GTO z nadwoziem typu fastback. Produkowano go do 1972 roku, wprowadzając liczne modyfikacje. W 1972 roku GTO znów stał się pakietem wyposażenia dla modelu Le Mans. Jesienią 1973 roku globalny kryzys paliwowy zakończył erę "muscle cars".

Pontiac GTO, a raczej Ventura GTO z rocznika 1974 był już tylko wspomnieniem dawnej chwały. GM oraz pozostali amerykańscy producenci drastycznie zmniejszyli nadwozia. Ventura GTO dzielił karoserię z Chevroletem Nova, który zdobył wątpliwą sławę marketingowej wpadki. "Nova" wymawiana przez hiszpańskojęzycznych obywateli USA brzmiało jak "No va", czyli "Nie idzie". Sprzedaż karłowatego pojazdu z dumnym GTO w nazwie "nie szła". Latem 1974 roku zakończono produkcję. 30 lat później próbowano reaktywować model. W latach 2004 – 2006 w USA oferowano coupe Pontiac GTO, pochodzące od australijskiego Holden Monaro. Produkcję GTO z Antypodów zakończono w lipcu 2006 roku.

100% klasyki
Prezentowany przez nas egzemplarz Pontiaca GTO z rocznika 1967 został odrestaurowany przez specjalistów z firmy Wild60s. Auto zakupiono na przedmieściu Los Angeles. Było w opłakanym stanie. Nikt nie naprawiał nadwozia profesjonalnymi metodami, lecz pokrywano je kolejnymi kilogramami szpachli. Wiele czasu zajęło usunięcie licznych warstw, którymi przez 43 lata pokrywano karoserię. W ciągu kilku miesięcy rozebrany na czynniki pierwsze Pontiac odzyskiwał swoją świetność. Po setkach godzin pracy renowacja zakończyła się pełnym sukcesem. Prezentowany model jest jednym z zaledwie 7 tys. egzemplarzy wersji Coupe "post" różniącym się od Coupe Hardtop ramkami w oknach. Zamontowano współczesne obręcze, które stylistyką nawiązują do lat 60.

Dane techniczne samochodu Pontiac GTO (1966):
- silnik: czterosuwowy, ośmiocylindrowy w układzie widlastym (V-8), chłodzony cieczą
- pojemność skokowa: 6361 ccm
- moc maksymalna (według normy SAE): 340 KM przy 5500 obr/min*
- maksymalny moment obrotowy: 596 Nm przy 3200 obr/min
- zasilanie: czterogardzielowy gaźnik opadowy Carter AFB
- napęd: na koła tylnej osi
- skrzynia biegów: automatyczna, 2 lub 3 - stopniowa, na życzenie manualna czterobiegowa, synchronizowana
- nadwozie: stalowe, na ramie nośnej
- przednie zawieszenie: wahacze trójkątne, sprężyny śrubowe, stabilizator
- tylne zawieszenie: oś sztywna, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne
- układ hamulcowy: hydrauliczny, hamulce bębnowe p/t
- ogumienie: 7.75 - 14
- masa własna: ok. 1630 kg
wymiary: długość 5.243 mm, szerokość 1.890 mm, wysokość 1.370 mm
- prędkość maksymalna: 195 km/h
 -zużycie paliwa (średnie): 18–22 l/100 km

* Moc wersji Tri Power z trzema gaźnikami Rochester wynosiła ok. 360 KM

* * * * *

Te i inne klasyczne pojazdy będzie można zobaczyć na targach Moto Nostalgia w dniach 28-29 maja w Warszawie. mojeauto.pl jest patronem medialnym tej wystawy.

 


Podobne wiadomości:

Rządowy Chevrolet z czasów PRL odnaleziony i na aukcji

Rządowy Chevrolet z czasów PRL odnaleziony i...

Aktualności 2015-07-29

Ardor Auctions - pierwszy w Polsce dom aukcyjny klasycznych aut

Ardor Auctions - pierwszy w Polsce dom...

Aktualności 2015-07-15

Komentuj:

~Rex 2011-03-24

Zadne tam Omologato.... GTO to Gas Tires and Oil !!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Ministerstwo Finansów próbuje pobudzić sprzedaż nowych samochodów zwiększeniem stawek akcyzy za sprowadzane auta używane. Zapowiadane od wielu tygodni zmiany nie wejdą w życie wraz z początkiem roku.