mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Poprawa bezpieczeństwa - nieustanny proces

Poprawa bezpieczeństwa - nieustanny proces

Wielu ludzi rozumie bezpieczeństwo jako zabezpieczenie kierowcy w razie wypadku. Oczywiście jest to bardzo ważne zadanie, ale nie jedyne...

Poprawa bezpieczeństwa - nieustanny proces

A projektując bezpieczny pojazd wymagana jest szeroka wiedza jak i dlaczego dochodzi do wypadków i jakim obrażeniom ulegają ich uczestnicy. Właśnie z tego powodu w Volvo Trucks od wielu lat działa grupa badająca przyczyny wypadków drogowych - Volvo Accident Research Team.

Korzenie zagadnienia bezpieczeństwa w pojazdach ciężarowych sięgają połowy ubiegłego stulecia. Poniżej krótkie kalendarium:
1960-Volvo wprowadza testy wytrzymałościowe kabin samochodów ciężarowych,
1961-szwedzki test wytrzymałości kabin zostaje zaliczony jako standardowa część programu testów Volvo,
1969-utworzenie grupy badającej przyczyny wypadków drogowych (Volvo Accident Research Team),
1976-wprowadzenie unikalnego testu wytrzymałości przy uderzeniu w barierę,
1977-wprowadzenie nowego modelu Volvo F10/12, charakteryzującego się:
-bezpieczna kabina, testowana zgodnie ze szwedzkimi normami wytrzymałościowymi oraz na zderzenie z barierą,
-tablica rozdzielcza wykonana z materiału absorbującego energię uderzenia,
-nisko zamontowany zderzak, łagodzący skutki czołowej kolizji z pojazdami osobowymi,
1979-jako pierwsze na świecie wprowadzone
-koło kierownicy absorbujące energię uderzenia
-trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z elektroniczną blokadą zapięcia
1985-wprowadzenie na rynek modelu FL z hamulcami typu Z-CAM wyposażonymi w system ABS,
1993-wprowadzenie modelu FH, wyposażonego w:
-bezpieczną kabinę z ramą lżejszą o 30% w porównaniu z konkurencją
-specjalnie skonstruowane pedały zmniejszające ryzyko zranienia podczas wypadku,
1994-Volvo Trucks znowu pierwsze – tym razem przy opracowaniu poduszki powietrznej kierowcy (SRS airbag),
1996-Volvo Trucks jako pierwsze wdraża do produkcji FUPS (Front Underrun Protection System – przednia osłona przeciw wjechaniu pod pojazd) - Volvo znacząco wyprzedziło ustawodawstwo europejskie w tej dziedzinie,
1996-wprowadzenie nowego modelu VN w USA, wyznaczającego nowy standard bezpieczeństwa kierowcy w Stanach Zjednoczonych.
1997-podwyższenie bezpieczeństwa spania w kabinie poprzez zamontowanie detektora dymu,
1998-wprowadzenie modelu FM, oferującego wysoki standard i bezpieczeństwo kierowcy, włączając poduszkę powietrzną. Wprowadzenie hamulców tarczowych. Razem z EBS (Electronic Brake System – elektroniczny system hamulcowy), kompaktowym zwalniaczem poprawiło to znacząco bezpieczeństwo i skuteczność hamowania.
2000-wprowadzenie zmodernizowanego modelu FL, wyposażonego w poduszkę powietrzną i napinacze pasów bezpieczeństwa.
2001-wprowadzenie nowego Volvo FH i FM, charakteryzującego się:
-ESP (Electronic Stability Program – system elektronicznej kontroli stabilności pojazdu), redukujący ryzyko złożenia się zestawu ciągnik-naczepa lub wywrotki na łuku drogi
-ulepszone wnętrze kabiny z naciskiem na ergonomię pracy kierowcy
-możliwość podłączenia tylnej kamery do monitora Dynafleet w kabinie,
-ulepszony hamulec silnikowy VEB oraz zintegrowanie w jeden system hamulców głównych tarczowych, silnikowego i zwalniacza,
-polepszone oświetlenie pojazdu, wprowadzenie lamp ksenonowych,
-komfortowe siedzenie kierowcy zintegrowane z trzypunktowym pasem bezpieczeństwa,
2002-wprowadzenie systemu zapobiegającego kradzieży pojazdu i włamaniu się do kabiny.
2003-wprowadzenie flagowego modelu FH16, dostępnego z:
-kolejną, najnowszą wersją systemu EBS,
-ACC (Automatic Cruise Control – automatyczna kontrola prędkości jazdy), nadzorująca odległość od pojazdu poprzedzającego,
-wspomaganie ruszania pod górę – układ automatycznie utrzymujący pojazd zahamowanym (po zdjęciu nogi z pedału hamulca)

Poziom bezpieczeństwa może być podnoszony dzięki doświadczeniu. Każde, nawet drobne udoskonalenie pojazdu, jest poparte szeroką wiedzą w jakich okolicznościach zdarzają się wypadki i jakie następstwa powodują. Taką wiedzę zbiera od 1969 roku zespół badający przyczyny wypadków drogowych z udziałem pojazdów Volvo, w których kierowca albo pasażer zostali poszkodowani. Szczególnie badane są kolizje pomiędzy pojazdami ciężarowymi i osobowymi jak również zbierane są informacje od kierowców o sytuacjach w których „o mały włos” nie doszło do wypadku. Cały ten, skrzętnie gromadzony od kilkudziesięciu lat i opracowany wg naukowych metod materiał, pozwala firmie Volvo określić właściwe priorytety w zakresie bezpieczeństwa na najbliższe lata. Na dzień dzisiejszy, specjalny zespół Volvo przeanalizował blisko 1500 wypadków drogowych z udziałem pojazdów ciężarowych. W okolicach Goeteborga w Szwecji, gdzie jest zlokalizowane jego biuro, zespół osobiście wyjeżdża na miejsca wypadków. Wypadki, które zdarzyły się w pozostałych rejonach Szwecji badane są w w ciągu kilku dni. W Europie północnej, opisywane są wypadki pojazdów wyposażonych w poduszki powietrzne oraz wypadki najnowszych modeli Volvo.

W dalszej części zostały przedstawione wyniki analizy wypadków zarejestrowanych w bazie danych Volvo. Porównując je z innymi źródłami można zauważyć pewne różnice w liczbach, ale rozkład jest podobny. Pierwsza tabela podaje ilości i rodzaje wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych w których osoby poniosły śmierć lub odniosły poważne obrażenia

Kolejna tabela podaje ilości i rodzaje wypadków z udziałem pojazdów osobowych, w których ich pasażerowie lub kierowca, ponieśli śmierć lub odnieśli poważne obrażenia

Ostatnia tabela podaje ilości i rodzaje wypadków z udziałem „niezabezpieczonych” użytkowników dróg (piesi, rowerzyści itp.), którzy w kontakcie z ciężarówką ponieśli śmierć lub odnieśli poważne obrażenia

Przemysł transportowy jest związany z przemieszczaniem ciężkich ładunków. Taki układ zawsze generuje potencjalnie niebezpieczne zdarzenia – a tym samym nowe wyzwania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. Dlatego też, podnoszenie poziomu bezpieczeństwa pojazdów jest ciągłym procesem, co widać w kalendarium przytoczonym wcześniej. Poniżej są wymienione projekty związane z bezpieczeństwem, których efekty mają szanse być wdrożone w pojazdach ciężarowych w ciągu najbliższych 2-ch do 15-tu lat.
FaceLABTM
Ten system kontroli wzroku i głowy kierowcy składa się z kamery rejestrującej położenie głowy kierowcy i zachowanie się jego gałek ocznych. Kontrolując w czasie rzeczywistym ich położenie i ruchy, system wychwytuje momenty w których kierowca zapada w drzemkę, traci koncentrację lub podobne. Gdy jest to konieczne, system alarmuje kierowcę.
Lane Departure Warning (ostrzeżenie przed zmianą toru jazdy)
Ten system kontroluje, czy pojazd podąża właściwym torem jazdy (tj. wzdłuż wytyczonych pasów na drogach i autostradach). W chwili stwierdzenia zboczenia z wytyczonego kierunku, na przykład na skutek zaśnięcia lub utraty koncentracji przez kierowcę, system alarmuje kierującego. System musi być tak skonstruowany, aby kierowca zareagował na ostrzeżenie, ale żeby równocześnie go nie przestraszyć.
Brake Assistant (wspomaganie gwałtownego hamowania)
W sytuacji, gdy może dojść do kolizji, bardzo ważnym jest, aby hamowanie pojazdu było wykonane z maksymalną możliwą do osiągnięcia w danych warunkach skutecznością, co często chroni przed zderzeniem lub minimalizuje jego skutki. W chwili, gdy system zarejestruje gwałtowne hamowanie rozpoczęte przez kierowcę, momentalnie spowoduje, że układ hamulcowy zadziała z maksymalną skutecznością, nawet jeśli kierowca nie nacisnął do końca pedału hamulca.
Systemy komunikacyjne
Po wypadku, szalenie ważnym jest otrzymanie szybkiej i właściwej pomocy. Jednym ze sposobów zabezpieczenia tego, jest wysłanie specjalną procedurą, z systemu w który wyposażony byłby pojazd informacji o wypadku dla właściwych służb. Gdy ratownicy otrzymaliby informację o położeniu pojazdu, prędkości w chwili wypadku, masie całkowitej zestawu, opóźnieniu z jakim doszło do zderzenia, itp. pozwoliłoby to na wstępne oszacowanie typu, skali kolizji i dopasowaniu do niej akcji ratowniczej w zakresie ludzi i sprzętu.

Niektóre z tych systemów wydają się odległymi, ale przy obecnym tempie rozwoju technologii, czas ich wprowadzenia może być krótszy niż teraz przewidujemy.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport