mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Popularne diesle

Popularne diesle

Coraz chętniej stajemy się właścicielami samochodów z silnikami Diesla. W Europie Zachodniej kupiono ich w roku 2003 o ok. 3% więcej niż rok wcześniej, w Polsce aż o ponad 47% więcej. Nic dziwnego – współczesne diesle w niczym nie przypominają dymiących i mało zrywnych ropniaków sprzed kilkunastu lat.

W 2003 roku 43,7% nowo zarejestrowanych samochodów w Europie Zachodniej było wyposażonych w silniki Diesla. W porównaniu do roku 2002 oznacza to wzrost o 3,2% - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Bosch. Także w Polsce rośnie udział pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Jak podaje firma Samar, w ubiegłym roku sprzedano 80.195 diesli, o 47,6% więcej niż w roku 2002 (dla porównania: aut z silnikami benzynowymi sprzedano o 9,6% więcej niż w roku 2002). Ich udział w rynku wynosi obecnie 22,4%, w roku 2002 pojazdy te stanowiły 17,6%.

W Europie Zachodniej dużą popularnością cieszy się technika Diesla w Hiszpanii, Francji, Belgii i Austrii. Według badań Boscha liczba samochodów z silnikami Diesla sięgnęła w Hiszpanii w roku 2003 60,5%, wzrastając o 3,2% w porównaniu do roku poprzedniego. We Francji udziały diesli w liczbie nowo rejestrowanych pojazdów wyniosły 67,4%, zaś wzrost – 4,2%. W Belgii samochody z silnikami Diesla zwiększyły swój udział nawet o 5,7% do 68,2%.

W ciągu najbliższych dwóch - trzech lat Bosch spodziewa się zwiększenia udziału techniki Diesla w liczbie nowo rejestrowanych samochodów osobowych do 50%. Już w roku 2004 udział ten zgodnie z prognozami osiągnie 47%. Bosch w znacznym stopniu przyczynia się do rosnącej popularności aut z silnikami Diesla i wciąż pozostaje wiodącym producentem tej technologii. Koncern oferuje odpowiednie systemy wtryskowe dla prawie każdego silnika Diesla, począwszy od silnika o pojemności 0,8 litra dla Smarta, a skończywszy na silnikach okrętowych o pojemności skokowej blisko 1700 litrów. W samym tylko 2003 roku Bosch wyprodukował sześć milionów systemów wtryskowych Common Rail i Unit Injector, zaś w roku 2004 liczba ta sięgnie prawdopodobnie siedmiu milionów.

Nowoczesne silniki wysokoprężne są dynamiczne - doładowane osiągają maks. jednostkowe momenty obrotowe rzędu 170 niutonometrów oraz jednostkowe osiągi rzędu ponad 60 kilowatów na pojemność skokową silnika. Dzisiejsze diesle to także auta ekologiczne - od początku lat 90. zmniejszono emisję cząstek stałych o 80%, zaś emisję tlenku węgla, tlenków azotu i węglowodorów o co najmniej 90%. Obecnie trwają intensywne prace nad dalszym obniżeniem wartości emisji szkodliwych substancji przez silniki Diesla.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport