mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Porsche 356 SC - Austriacki protoplasta

Porsche 356 SC - Austriacki protoplasta

Porsche 356 był bliskim krewniakiem Volkswagena 1200 "Garbusa". Dopiero po licznych modyfikacji stał się prawdziwym sportowcem. Przedstawiamy protoplastę słynnego modelu 911 - Porsche 356.

Porsche 356 SC - Austriacki protoplasta
Austriackie początki
Od 1938 roku firma projektowa prof. Ferdinanda Porsche miała swoją siedzibę w Stuttgart - Zuffenhausen Podczas wojny twórca "Garbusa" i wielu innych pojazdów ewakuował zakład do Gmund w Austrii. Tam powstały prowizoryczne zabudowania, a raczej szopy, w których ręcznie zmontowano 52 egzemplarze samochodu, który do historii wszedł pod nazwą Porsche 356. Niewielkie coupe posiadało silnik, zawieszenie i inne elementy z Volkswagena 1200 "Garbusa". Niskie i opływowe nadwozie zaprojektował bliski współpracownik prof. Porsche, Erwin Komenda. Dla ścisłości dodajmy, że pierwsze sportowe coupe projektu Porsche znane jako Typ 64 powstało jeszcze pod koniec lat 30. , jednak nigdy nie trafił do seryjnej produkcji. Pierwszy z prototypów był gotowy 7 lipca 1948 roku. Wczesne egzemplarze Porsche 356, zwane "Gmuend Porsche" posiadały jeszcze nadwozia wykonane z aluminium.

Produkcja w Zuffenhausen
Seryjny montaż Porsche 356 rozpoczął się w kwietniu 1950 roku, już w zakładzie nadwoziowym firmy Reutter w Stuttgarcie. Nadwozia coupe oraz wprowadzonego nieco później kabrioletu 356 wykonywano już ze stalowej blachy. Opcją dodatkową dla nabywców Porsche 356 Cabriolet był sztywny dach tzw. hardtop, ułatwiający całoroczną eksploatację pojazdu. Początkowo montowano silniki VW o pojemności 1.1 oraz 1.3. W 1951 roku wprowadzono także silnik 1.5 o mocy 60 KM. Już rok później moc silnika podniesiono do 70 KM, jednak nadal Porsche 356 kojarzyło się ze sportem raczej dzięki sylwetce nadwozia niż osiągom.

Za sprawą słynnego Maxa Hoffmanna, nowojorskiego importera czołowych marek z Europy wprowadzono model Speedster, produkowany głównie na rynek USA. Na pamiątkę udziału Porsche w meksykańskim wyścigu drogowym Carrera Panamericana najszybsza wersja 356 ze stukonnym silnikiem 1.5 nosiła nazwę 356 1500 GS Carrera. Nazwa "Carrera" jest do dziś używana przez firmę Porsche dla wybranych modeli.

Alfabet Porsche
We wrześniu 1955 roku wprowadzono do sprzedaży Porsche 356 A. Odtąd samochody po kolejnych liftingach oznaczono już następnymi literami alfabetu. Nietypowe oznaczenie nosił produkowany w latach 1958 - 59 kabriolet 356 A Convertible D, przy czym druga litera oznaczała skrót od nazwy producenta nadwozia - firmy Drauz. Porsche 356 A wyróżniał się od 356 z poprzednich lat większą, przednią szybą panoramiczną. Szyby wykonano już ze szkła hartowanego. Na życzenie klienta montowano dodatkowe reflektory dalekosiężna oraz radio marki Blaupunkt. Zgodnie z oczekiwaniami dyrekcji firmy głównym odbiorcą były Stany Zjednoczone. Tragiczna śmierć Jamesa Deana w Porsche 550 Spyder, we wrześniu 1955 roku nie popsuła wizerunku firmy. Przeciwnie, za Atlantykiem pojazdy z Zuffenhausen zyskały na popularności.

356 B - drugie wcielenie
Po wakacjach 1959 roku rozpoczęto montaż Porsche 356 B. Wprowadzono nowe reflektory i zderzaki oraz powiększono szyby w wersji Coupe. Nowością we wnętrzu była trójramienna kierownica z blokadą utrudniającą kradzież. Przy okazji modernizacji wprowadzono nowe rodzaje tapicerki oraz kolejne opcje dodatkowe. Nadwozia Porsche 356 były budowane przez firmy Reutter, Drauz oraz Karmann. Porsche 356 B było oferowane w wersjach 1600, 1600 Super 75, 1600 Super 90, 1600 GS Carrera GT (115 KM). Najszybszą odmianą był 356 B 2000 GS Carrera 2 z silnikiem 2.0 o mocy 130 KM. Jednostka posiadała podwójny wałek rozrządu w głowicy, podwójne cewki zapłonowe oraz po dwie świece na każdy z czterech cylindrów. Prędkość maksymalna topowej wersji wynosiła ponad 200 km/h. W zależności od wersji cena Porsche 356 B w Niemczech (1960) wahała się od 13.200 do 21.500 marek. Było to najpopularniejsze ze wszystkich wcieleń "trzysta pięćdziesiątki szóstki". W ciągu czterech lat zbudowano prawie 31 tys. egzemplarzy we wszystkich wersjach nadwoziowych i silnikowych. Produkcję modelu zakończono w lipcu 1963 roku.

Wiek dojrzały
Od początku lat 60. inżynierowie Porsche pracowali nad następcą - modelem 901, a niedługo później 911. Równolegle kontynuowano modernizację Porsche 356, który w swoje dojrzałej formie zyskał oznaczenie literą C. Najważniejszą nowością było wprowadzenie hamulców tarczowych systemu Ate przy wszystkich kołach auta. Porsche 356 C posiadał także nowy typ obręczy kół z ozdobnymi kołpakami oraz montowane za dopłatą pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. W ostatnim okresie produkcji 356 C na rynku było już obecne Porsche 911. Czterocylindrowy silnik 1.6/90 KM z "cetki" był montowany w niskobudżetowej wersji 911 – modelu 912. Produkcja Porsche 356 C trwała od lipca 1963 do kwietnia 1965. W ciągu 15 lat produkcji zbudowano 76.300 egzemplarzy wszystkich wersji, w tym 52 tys. egz. Coupe oraz 23 800 aut wersjach Cabriolet i Speedster.

Sport
Słowa "Porsche" i "sport" są ze sobą ściśle związane. Porsche 356 często brało udział w sportowych imprezach na całym świecie. Porsche 356 z dużym powodzeniem startował w słynnych wyścigach Mille Miglia i Targa Florio. Już w 1951 roku francuska załoga Veuillet-Mouche (Porsche 356 Super Leicht z aluminiowym nadwoziem) zwyciężyła klasę do 1100 ccm podczas 24 – godzinnego wyścigu w Le Mans. Rok później udało się powtórzyć ten sukces. Porsche odnosiło liczne sukcesy na torach wyścigowych jak Nurburgring oraz w rajdach. Wśród nich warto przypomnieć udany start w najbardziej prestiżowym polskim rajdzie. W czerwcu 1957 roku jugosłowiański kierowca Vidmar (Porsche 356 1300) zwyciężył klasę w Rajdzie Polski. Włoska firma Abarth zbudowała model 356 B Carrera GTL Abarth, którym Gerhard Koch zwyciężył Grand Prix Rouen–les-Essarts i zajął 2. miejsce podczas wyścigów w belgijskim Spa w 1960 roku.

Poszukiwany klasyk
Dziś Porsche 356 należy do grupy poszukiwanych klasyków, wysoko cenionych za osiągi. Dotyczy to zwłaszcza wersji z mocniejszymi silnikami, choć do największych rarytasów są zaliczane montowane ręcznie egzemplarze z Gmuend z silnikami o mocy zaledwie 40 KM. Prezentowany egzemplarz pochodzi z roku 1965. Auto należy do miłośnika i kolekcjonera, członka Klubu Porsche, p. Marka Półtoraka z Warszawy. Auto zostało całkowicie odbudowane przez właściciela, który posiada specjalistyczny warsztat zajmujący się restauracją zabytkowych pojazdów.

Dane techniczne samochodu Porsche 356 C 1600 SC (1965):
- silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie Boxer, chłodzony powietrzem
- pojemność skokowa: 1582 ccm
- moc maksymalna: 90 przy 5800 obr/min
- zasilanie: dwa dwudardzielowe gaźniki opadowe Solex 40 PJJ
- napęd: na koła tylnej osi
- skrzynia biegów: manualna, synchronizowana, o czterech przełożeniach
- nadwozie: dwudrzwiowe typu coupe lub kabriolet
- układ hamulcowy: hydrauliczny, p/t: hamulce tarczowe
- ogumienie: 165 R 15
- masa własna: 935 kg (lub 955 kg w wersji Cabriolet)
- wymiary: długość 4.010 mm, szerokość 1.670 mm, wysokość 1.330 mm
- prędkość maksymalna: 180 km/h
- okres produkcji: 1963 - 65 (model 356 C)
- liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 76.300 wszystkich typów Porsche 356, w tym 16.668 modelu 356 C oraz 126 egzemplarzy Carrera z silnikiem 2.0/ 130 KM

* * * * *


Te i inne klasyczne pojazdy będzie można zobaczyć na targach Moto Nostalgia w dniach 28-29 maja w Warszawie. mojeauto.pl jest patronem medialnym tej wystawy.

 


Podobne wiadomości:

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Premiery 2016-11-17

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi dodatkami

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi...

Aktualności 2016-07-29

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport