mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Poziom produkcji wciąż spada

Poziom produkcji wciąż spada

Przerwy w produkcji w polskich zakładach branży motoryzacyjnej wpłynęły na osiągnięcie wyjątkowo niskiego poziomu produkcji w listopadzie. W przedostatnim miesiącu tego roku fabryki opuściło tylko 65,6 tys. nowych aut. Wynik jest o ponad 27% gorszy niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Poziom produkcji wciąż spada
Pomimo dobrego początku roku, w obliczu kryzysu, polska motoryzacja gwałtownie wyhamowała. W listopadzie tego roku wyprodukowano w Polsce zaledwie 65,6 tys. aut. Wynik ten jest o 17% gorszy od październikowego i aż o ponad 27% niższy od osiągniętego w tym samym okresie 2007 roku. Łącznie od początku 2008 roku produkcja osiągnęła poziom 935 902 aut, o 17,7% (prawie 141 tys. sztuk) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W dalszym ciągu jest zatem możliwe osiągnięcie przewidywanego wcześniej rocznego pułapu 1 mln sztuk nowych samochodów. Zależy to jednak od wyniku grudniowego, który musiałby być zbliżony do listopadowego.

Samochody osobowe stanowią obecnie 87,1%, a dostawcze 12,9% rodzimej produkcji. W przedostatnim miesiącu roku w polskich fabrykach powstało 57 459 aut osobowych, o 16,2% mniej niż przed miesiącem i o 28,0% mniej niż rok wcześniej. Wszyscy producenci wyprodukowali mniej aut niż w październiku, a wskaźniki spadku wahają się od 1,9% w przypadku Volkswagena po 21,9% dla FSO. W porównaniu do listopada ubiegłego roku jedynym producentem, który osiągnął wzrost jest Fiat Auto Poland, a wskaźnik wzrostu wynosi 20,7%. Licząc od początku roku, wielkość tegorocznej produkcji aut osobowych wyniosła 815 157 sztuk, co oznacza wzrost o 17,1% w stosunku do 2007 roku.

Warto podkreślić, że Fiat Auto Poland jest jedyną firmą, której udział w polskim rynku zwiększył się na przestrzeni roku (do 52,5%), pozostałe odnotowały spadek. Dwa najliczniej produkowane w tyskiej fabryce modele Fiata to Panda (204,3 tys. sztuk) i 500 (190,1 tys. sztuk). Drugim producentem na rodzimym rynku pozostaje - mimo spadku tegorocznej produkcji - Opel Polska, który zachował ponad 20% udziału w rynku. Filarem fabryki Opla jest model Zafira (104,6 tys. sztuk), a mniejsze znaczenie mają Astra III (32,7 tys. sztuk) i Astra Classic (27,7tys. sztuk). W działalności poznańskiej fabryki Volkswagena dominuje produkcja modelu Caddy (74 tys. sztuk), a w przypadku FSO - Chevroleta Aveo (96,8 tys. sztuk).

Coraz mniejszy odsetek wyprodukowanych w Polsce aut pozostaje na rodzimym rynku. W ciągu 11 miesięcy poza granice kraju wyjechało 795 149 samochodów, co stanowi 97,6% tegorocznej produkcji (w rękach polskich kierowców pozostało jedynie 20 tysięcy aut).

W listopadzie wyprodukowano także 8 177 pojazdów dostawczych. To najmniejszy wynik miesięczny od początku roku, o 0,5% mniejszy niż uzyskany w październiku i o 21,2% mniejszy niż rok wcześniej. Od początku roku na terenie polskich zakładów powstało 120 745 samochodów użytkowych, co pozwoliło jeszcze utrzymać trend rosnący w porównaniu do ubiegłego roku, ale wskaźnik wzrostu z miesiąca na miesiąc maleje (na koniec września było to 30,4%, w październiku już 26,8%, a na koniec listopada tylko 21,8%).

Spośród dwóch producentów, którzy działają na polskim rynku, większy wzrost tegorocznej produkcji osiągnął Fiat Auto Poland - wynik 32 tys. pojazdów jest o 119,2% większy niż przed rokiem (Volkswagen Poznań - 88,8 tys. sztuk, czyli o 5,1% więcej), jednak większy udział w rynku należy wciąż do niemieckiego koncernu (73,5%).

Podobnie jak w segmencie samochodów osobowych, większość pojazdów dostawczych trafia na rynki zagraniczne (96,4% tegorocznej produkcji), a systematycznie zmniejsza się udział aut pozostających w kraju (obecnie 3,6%, a przed rokiem 5,2%).

Podobne wiadomości:

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Aktualności 2016-08-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prawo jazdy - szykują się kolejne zmiany?
Prawo jazdy - szykują się kolejne zmiany?
Szykują się spore zmiany w kursach na prawo jazdy. Nowe przepisy przewidują, że kierowca musiałby zdawać egzamin co rok. Takie zmiany na pewno wywołają duży sprzeciw opinii publicznej.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech