mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Producenci boksów dachowych oszukują na pojemności

Producenci boksów dachowych oszukują na pojemności

Niemiecki automobilklub ADAC w swoim najnowszym teście bagażników dachowych odnotował znaczące uchybienia w kwestii bezpieczeństwa. Testerzy mają także zarzuty do producentów dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd.

Producenci boksów dachowych oszukują na pojemności
Kilka dni temu przedstawialiśmy wyniki crash-testu, w którym eksperci ADAC zaprezentowali jakie skutki może wyrządzić niewłaściwie zamontowana do dachu samochodu choinka (czytaj artykuł). Transportowanie drzewka z supermarketu to jednak nie jedyna okazja w okresie świąteczno-noworocznym do przewożenia przedmiotów nad głowami pasażerów. Po wigilijnej uczcie wiele rodzin rusza w góry, by zaznać odrobiny białego szaleństwa na stokach narciarskich. I tutaj istotną rolę odgrywają właśnie bagażniki dachowe. Jak zgodnie zauważa ADAC wybór właściwego kufra nie powinien ograniczać się do zakupu pierwszego, lepszego modelu. Wbrew powszechnej opinii nie każdy bagażnik jest bowiem przystosowany do przewozu nart czy desek snowboardowych.   

Automobilklub ADAC z siedzibą w Monachium do przeprowadzenia testu użył ośmiu modeli bagażników dachowych w przedziale cenowym od 180 do 540 Euro. Spektrum odkrytych wad jest dość szerokie. Począwszy od poważnych zaniedbań w kwestii bezpieczeństwa, przez słabą odporność na zimne temperatury, na wspomnianym na wstępie mylnym informowaniu konsumentów kończąc. Jeden z testowanych kufrów całkowicie zawiódł w trakcie crash-testu.

Mowa o najtańszym modelu MAC Daytona 500, w którym podczas z jednej prób (gwałtowne hamowanie z 30 km/h) narty rozerwały zewnętrzne ściany, a cały boks odrywając się od zaczepów przeleciał nad maską pojazdu. Dodatkowo materiały z których został wykonany ten feralny bagażnik, całkowicie nie znoszą niskich temperatur. Przy -20 stopniach Celsjusza niektóre elementy tego modelu zaczęły się wprost kruszyć, przez co powstały sporych rozmiarów dziury. W opinii ADAC boks MAC Daytona 500 słusznie otrzymał notę "niedostateczny".

Na szczęście na rynku oferowane są także solidnie wykonane produkty. W teście ADAC cztery z nich otrzymały notę "dobry", trzy oceniono jako "zadowalający". Zwycięzcą testu został boks serii Dynamic 800 renomowanej marki Thule, choć i w tym przypadku nie odbyło się bez pewnych zgrzytów. Okazuje się bowiem, że szwedzka firma obiecuje klientom w modelu Dynamic 800 więcej przestrzeni ładunkowej niż jest w rzeczywistości. Dokładnie 30% dokłada sobie w ulotkach firmach Thule. Na mimo wszystko wysoką notę od ADAC Thule Dynamic 800 zasłużyło sobie wysoką jakością wykonania i oferowanym bezpieczeństwem w trakcie transportu bagażu.

Oceny boksów dachów biorących udział w teście ADAC 2011:

MAC Daytona 500 (180 Euro)
wykonanie - zadowalające; obsługa - wystarczająco; w trakcie jazdy - wystarczająco; bezpieczeństwo w przypadku zderzenia - niedostatecznie. Werdykt ADAC: niedostateczny (zdegradowany z powodu uchybień w zakresie bezpieczeństwa).

Rameder Xtreme 450 (205 Euro)
wykonanie - zadowalająco; obsługa - zadowalająco; w trakcie jazdy - bardzo dobry; bezpieczeństwo w przypadku zderzenia - wystarczająco. Ocena ADAC: zadowalająco (zdegradowany z powodu uchybień w zakresie bezpieczeństwa).

Atera Certo Design 560 (520 Euro)
wykonanie - dobry; obsługa - dobry; w trakcie jazdy - wystarczająco; bezpieczeństwo w przypadku zderzenia - zadowalająco. Ocena ADAC: zadowalająco (zdegradowany z powodu uchybień w zakresie bezpieczeństwa).

Mont Blanc Vista 450 (240 Euro)
wykonanie - zadowalająco; obsługa - zadowalająco; w trakcie jazdy - dobry, bezpieczeństwo w przypadku zderzenia - zadowalająco. Ocena ADAC: zadowalająco.

Kamei Husky XXL (280 Euro)
wykonanie - dobry; obsługa - zadowalająco; w trakcie jazdy - bardzo dobry; bezpieczeństwo w przypadku zderzenia - zadowalająco. Ocena ADAC: dobry.

Hapro Probox 460 (240 Euro)
wykonanie - dobry; obsługa - dobry; w trakcie jazdy - bardzo dobry; bezpieczeństwo w przypadku zderzenia - zadowalająco. Ocena ADAC: dobry.

Jetbag Family 455 (240 Euro)
wykonanie - dobry; obsługa - dobry; w trakcie jazdy - bardzo dobry; bezpieczeństwo w przypadku zderzenia - dobry. Ocena ADAC: dobry.

Thule Dynamic 800 (540 Euro)
wykonanie - dobry; obsługa - bardzo dobry, w trakcie jazdy - bardzo dobry, bezpieczeństwo w przypadku zderzenia - zadowalająco. Ocena ADAC: dobry.


Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Ranking ADAC - oto najlepsze samochody wg Niemców

Ranking ADAC - oto najlepsze samochody wg...

Aktualności 2015-11-18

Komentuj:

~robert 2013-12-28

Czy Pan Redaktor widział pełną odsłonę Crash Test ? Zachwalany Thule Dynamic 800 - pękła podłoga boksa. O tym nikt nic nie mówi :-) http://tv.oeamtc.at/themen/produkt-tests/crashtest-dachboxen-2011-thule-dynamic-800.html Wydając kupę kasy, dostajemy produkt który przy stłuczce z prędkością 30 km/h nadaje się na śmietnik.

~PabloKo 2011-12-21

zawsze zastanawiałem się dlaczego takich testów nie robiono/publikowano wcześniej. W ostatnich 15 latach widziałem kilka drobnych kolizji autostradowych (Austra, Niemcy, Francja) gdzie samochody lekko stuknięte, a największe spustoszenie robił urywający się box wpadający przez tylną szybę w poprzedzającym pojeździe - okropnie groźne , jak gilotyna. Życzę rozwagi wszystkim podróżującym w góry.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport