mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Program ATe w centrum uwagi firmy DAF

Program ATe w centrum uwagi firmy DAF

Podczas wystawy Bedrijfsauto RAI 2012, która odbędzie się w Amsterdamie w dniach 17–21 kwietnia, firma DAF Trucks skupi się na promocji programu Advanced Transport Efficiency (ATe) – kompleksowej oferty rozwiązań mających na celu zwiększenie oszczędności paliwa, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz podwyższenie wydajności pojazdu.

Program ATe w centrum uwagi firmy DAF
Latem 2011 roku firma DAF przedstawiła program ATe obejmujący wiele ulepszeń 12,9-litrowego silnika PACCAR MX. Wprowadzone udoskonalenia, takie jak nowe tłoki, ulepszony wtrysk paliwa i unikalny, całkowicie zamknięty moduł kolektora wydechowego, zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa o 3%, a tym samym obniżenie poziomu emisji CO2. Poszerzono również ofertę skrzyń biegów o nowe, ręczne i automatyczne modele 12-biegowe, umożliwiające jeszcze lepsze dopasowanie układu napędowego do warunków pracy pojazdu. Ponadto silnik w modelach CF i XF105 jest automatycznie wyłączany po pięciu minutach pracy na obrotach jałowych, a ograniczenie prędkości zmieniono z 89 na 85 km/h, co przynosi dodatkowe oszczędności paliwa rzędu 2–3% w sektorze transportu międzynarodowego. Aby zwiększyć wśród kierowców świadomość znaczenia ekonomicznej jazdy, na głównym wyświetlaczu na desce rozdzielczej podawane są informacje dotyczące aktualnego i wcześniejszego zużycia paliwa (wyposażenie standardowe). Jednak program ATe oznacza nie tylko większą oszczędność paliwa. Nowe, bezobsługowe akumulatory zamontowane w pojazdach CF i XF odznaczają się dłuższym okresem użytkowania, a także przyczyniają się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

Modele ATe
Modele CF85 i XF105 ATe, stanowiące część programu ATe firmy DAF, to specjalne wersje pojazdów, które zostały w pełni zoptymalizowane w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Są wyposażone w zestaw fartuchów bocznych, spojlerów dachowych i osłon bocznych, a także w opony o niskim oporze toczenia i tempomat adaptacyjny. Zautomatyzowana skrzynia biegów AS Tronic z algorytmem zmiany przełożeń udoskonalonym pod kątem obniżenia zużycia paliwa jest oferowana w ramach wyposażenia standardowego i umożliwia kierowcy ręczną zmianę biegów jedynie podczas manewrowania lub używania hamulca silnikowego PACCAR. Wszystkie modele ATe CF85 i XF105 są oferowane z pakietem szkolenia dla kierowców DAF EcoDrive, dzięki któremu można uzyskać stałe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 średnio o 3–5%.

Nadwozie Aero do pojazdów LF45
Podczas wystawy BedrijfsautoRAI – oprócz modeli CF85 i XF105 ATe – zaprezentowany zostanie również dystrybucyjny pojazd ciężarowy LF45 z nadwoziem PACCAR Aero. To aerodynamiczne nadwozie jest dostarczane fabrycznie w Wielkiej Brytanii, a firma DAF chętnie wykorzysta okazję, jaką jest wystawa BedrijfsautoRAI, by ocenić zainteresowanie tym rozwiązaniem na rynku holenderskim. Nadwozie PACCAR Aero różni się od pozostałych owiewką o kształcie łukowym, która schodzi ku dołowi w tylnej środkowej części pojazdu. Ponadto krawędzie nadwozia zostały zaokrąglone. Nadwozie LF45 Aero jest dostarczane wraz ze specjalnie opracowanym zestawem spojlerów i błotników, doskonale integrujących kabinę z nadwoziem. Wymienione cechy zmniejszają zużycie paliwa i emisję CO2 nawet do 8% podczas jazdy z prędkością podróżną.

Nowa oś o lekkiej konstrukcji
Podczas wystawy BedrijfsautoRAI zadebiutuje nowa oś podwójna DAF SR1360T, doskonale wpasowana w założenia programu DAF ATe. Oś ta jest lżejsza od dostępnej osi ze zwolnicami w piastach o 375 kilogramów i pozwala zaoszczędzić nawet ponad 5% paliwa. Została stworzona do ciężkich zastosowań wymagających osi podwójnej oraz z myślą o niewielkiej częstotliwości eksploatacji w nieutwardzonym terenie. Dostępne są dwie wersje nowej osi podwójnej: o maksymalnym obciążeniu technicznym 21 t i 26 t, które umożliwiają ciągnięcie ładunków o masie do 70 t. W przypadku szczególnych zastosowań masa całkowita zestawu (GCW) może wynosić 120 t. Poza mniejszym zużyciem paliwa i niższą masą nowa oś podwójna charakteryzuje się również mniejszymi kosztami eksploatacji, ponieważ olej do tylnej osi wymaga wymiany zaledwie co trzy lata lub co 450 000 km.

Euro 6
Oczywiście firma DAF pracuje nad stworzeniem silnika Euro 6, a potrzebną technologię ma już w zasięgu ręki. Od lata 2010 roku firma DAF dostarcza 12,9-litrowe silniki PACCAR MX do pojazdów marek należących do grupy, takich jak Kenworth czy Peterbilt. Silniki te spełniają wymagania normy EPA10 dotyczącej emisji zanieczyszczeń w Ameryce Północnej, która jest zbliżona do normy Euro 6. Silniki PACCAR MX przeznaczone na rynek Ameryki Północnej są wyposażone w technologię SCR, układ recyrkulacji gazów spalinowych i filtr cząstek stałych. Na podstawie bogatych doświadczeń związanych z normą EPA10 w Północnej Ameryce firma DAF dokonuje najlepszych wyborów w celu osiągnięcia niezawodności, jak najniższego zużycia paliwa i znakomitej wydajności. Wykorzystywane są zarówno nowe technologie, jak również te stworzone na potrzeby programu ATe. Celem firmy DAF nie jest być pierwszym dostawcą na rynku oferującym nową technologię – nad pośpiech przedkłada pewność, że wymagania normy Euro 6 są spełniane w możliwie najlepszy sposób.  DAF nie widzi powodu, aby pospiesznie wprowadzać na rynek silniki Euro 6, ponieważ zapotrzebowanie na tego typu jednostki napędowe jest jeszcze niewielkie, a technologia wymagana do ich produkcji jest znacznie bardziej skomplikowana i w związku z tym droższa, zarówno podczas zakupu, jak i utrzymania. Z tego powodu firma DAF opracowała i udoskonaliła sprawdzoną technologię Euro 5 EEV, co ma swoje odzwierciedlenie w ulepszeniach wprowadzonych w ramach programu ATe.

Ulepszenia silników
Podczas wystawy BedrijfsautoRAI firma DAF będzie prezentować fotele nowej generacji do pojazdów CF i XF105, stworzone w celu zapewnienia maksymalnego komfortu i łatwego użytkowania. Fotele te są wyposażone w system regulacji długości do 220 milimetrów, wysokości do 145 milimetrów i kąta nachylenia do 53 stopni. Szerokie spektrum regulacji pozwala kierowcy wybrać odpowiednią pozycję i gwarantuje pełną wygodę. Pasy bezpieczeństwa z regulowaną wysokością ramienia (60 mm) również poprawiają komfort podczas jazdy. Na etapie projektowania ważnym czynnikiem była przewiewność materiałów, aby zapewnić swobodny obieg powietrza w kabinie. Wytrzymałe uchwyty w atrakcyjnych wzorach rozmieszczono logicznie, aby jak najbardziej ułatwić obsługę pojazdu. W wyposażeniu opcjonalnym dostępna jest funkcja dwustopniowego ogrzewania. Nowe fotele są obite ciepłą, fakturowaną, ciemnoszarą tkaniną z takim samym wzorem, jakiego użyto na panelach drzwiowych pojazdu XF105.

W przypadku serii CF panele drzwiowe zostały zmodyfikowane w celu zwiększenia przestrzeni między fotelem a drzwiami, którą można wykorzystać na przykład do zamontowania otworów wentylacyjnych układu wywrotki lub ładowarki. Panele drzwiowe mają atrakcyjny, nowoczesny wzór, są ozdobione paskiem ze srebrnym logo marki DAF i utrzymane w kontrastowych odcieniach. Długi i szeroki wbudowany podłokietnik z dużym schowkiem stanowi część wyposażenia standardowego. Otwory nadmuchowe ciepłego lub zimnego powietrza rozlokowane wzdłuż dolnej krawędzi szyby w drzwiach zapewniają komfortową temperaturę zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Zamontowano także nowy otwór nadmuchowy na dole panelu jako dodatkowe źródło ciepła we wnęce na nogi.

Aby maksymalnie ograniczyć ryzyko uszkodzenia błotników, w pojazdach serii CF i XF105 zamontowano ich nowe wersje. Błotniki te składają się z trzech osobnych elementów. Górną część można z łatwością wymontować, a części zewnętrzne znajdują się poniżej nadwozia. Takie rozmieszczenie błotników oznacza, że nie są one już narażone na uszkodzenia spowodowane ruchem przyczepy podczas wjeżdżania na platformę rozładunkową lub kontenerowiec lub podczas zjeżdżania z nich. Błotniki zostały zaprojektowane w taki sposób, aby chronić również nowe zespoły tylnych świateł.

Podobne wiadomości:

DAF CF z trzema osiami

DAF CF z trzema osiami

Ciężarówki i Autobusy 2015-07-16

Elektryczne auta także mogą szkodzić środowisku

Elektryczne auta także mogą szkodzić...

Aktualności 2015-07-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport