mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Projekt EuroFOT - Volvo na rzecz bezpieczeństwa kierowców ciężarówek

Projekt EuroFOT - Volvo na rzecz bezpieczeństwa kierowców ciężarówek

Rozpoczyna się realizacja dużego projektu badawczego w dziedzinie bezpieczeństwa, przy udziale firm transportowych DHL Tradeteam z Wielkiej Brytanii oraz Nijhof-Wassink z Holandii. Celem projektu jest poznanie zachowań kierowców w różnego rodzaju sytuacjach i określenie wpływu systemów bezpieczeństwa w pojeździe na te zachowania.

Projekt EuroFOT - Volvo na rzecz bezpieczeństwa kierowców ciężarówek
Projekt EuroFOT (European Field Operational Test) skupia 28 europejskich firm i instytucji. Ma na celu zebranie informacji o reakcjach kierowców samochodów ciężarowych w codziennych sytuacjach drogowych i zbadanie związków między tymi reakcjami, a pokładowymi systemami bezpieczeństwa w pojeździe.
 
Metodologia badań polega na filmowaniu kierowców i rejestrowaniu określonych parametrów, takich jak np. prędkość. W badaniach, które potrwają rok, bierze udział 30 samochodów ciężarowych Volvo, użytkowanych przez dwie firmy transportowe. Każdy samochód jest wyposaży w pięć kamer rejestrujących wszystko, co dzieje się wokół pojazdu.
 
- Realizacja projektu umożliwi nam szczegółowe zidentyfikowanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Pozwoli również ocenić zalety naszych nowych elementów systemu bezpieczeństwa czynnego i zdobyć rozległą wiedzę, którą wykorzystamy przy opracowywaniu nowych systemów - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
 
70 milionów megabajtów danych do analizy
Pięć kamer w każdym z 30 samochodów ciężarowych Volvo zarejestruje łącznie 70 000 godzin materiału filmowego, czyli 70 milionów megabajtów danych. Analiza tak obszernego materiału jest prawie niemożliwa. Dlatego opracowano automatyczny system oceny, reagujący na określone zdarzenia, np. ostre hamowanie, pojazdy nagle pojawiające się w pobliżu samochodu ciężarowego, nieregularne ruchy gałek ocznych kierowcy i inne sygnały wskazujące na zmianę sytuacji drogowej lub sytuacji w kabinie.
 
- Na przykład, analizując ruchy gałek ocznych, możemy lepiej poznać bodźce rozpraszające uwagę kierowców i ich wpływ na bezpieczeństwo - wyjaśnia Almqvist.
 
Pojazdy wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa
Wszystkie samochody ciężarowe uczestniczące w badaniu będą wyposażone w elementy systemu bezpieczeństwa czynnego Volvo Trucks.
 
- Nowe systemy, takie jak np. aktywny tempomat, czy system monitorujący martwe pola, znacznie podnoszą poziom bezpieczeństwa kierowców, innych użytkowników drogi, samochodu ciężarowego i ładunku. Projekt euroFOT stanowi dla nas kolejną szansę potwierdzenia tego w praktyce - mówi Carl Johan Almqvist.
 
EuroFOT jest jednym z głównych projektów badawczych Komisji Europejskiej w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Maxime Flament z Ertico-ITS Europe odpowiada za obszar projektu dotyczący bezpieczeństwa pojazdów.
 
- Współczesne pojazdy są wyposażone w zaawansowane technologicznie systemy, które żeby były skuteczne, wymagają od kierowcy określonego poziomu wiedzy. Jednym z ważnych aspektów projektu jest zrozumienie mechanizmów poznawania nowych systemów bezpieczeństwa przez kierowców i zagwarantowanie jak największej efektywności tego procesu - wyjaśnia Flament.
 
Pokładowe systemy bezpieczeństwa w testowych pojazdach Volvo:
- Aktywny tempomat, ACC (Adaptive Cruise Control)
- Tempomat uzupełniony o czujnik radarowy, automatycznie utrzymujący zadaną odległość od pojazdu poprzedzającego.
- Układ Monitorowania Pasa Ruchu, LKS (Lane Keeping Support)
- Układ ostrzegający kierowcę w przypadku niekontrolowanego przekroczenia linii wyznaczających pas ruchu.
- Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu, LCS (Lane Changing Support)
- Układ wspomagający kierowcę podczas manewru zmiany pasa ruchu.
- Elektronicznie sterowany układ hamulcowy, EBS (Electronic Brake System)
- Układ elektroniczny zapewniający bezpieczne i skuteczne działanie hamulców.
- Układ stabilizacji toru jazdy, ESP (Electronic Stability Program)
- Układ zwiększający stateczność jazdy, którego działanie polega na ograniczaniu ryzyka poślizgu i przewrócenia się pojazdu.
- Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy, DAS (Driver Alert Support)
- Układ monitorujący i ostrzegający zmęczonych kierowców.
 
Pięć kamer w każdym samochodzie ciężarowym
W każdym testowym samochodzie ciężarowym zamontowano centralny procesor i pięć kamer wideo:
1. Kamera skierowana do przodu, filmująca to, co widzi kierowca w kierunku jazdy.
2. Kamera obejmująca swoim zasięgom martwe pole po stronie pasażera.
3. Kamera filmująca prawą stopę kierowcy.
4. Kamera filmująca reakcje kierowcy, zamontowana w przednim słupku kabiny
5. Kamera skierowana na twarz kierowcy, rejestrująca ruchy gałek ocznych.
 

Więcej o programie euroFOT: http://www.eurofot-ip.eu/


Podobne wiadomości:

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na świecie

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na...

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-18

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport