mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Proste sposoby na ograniczenie zużycia paliwa o 15 procent

Proste sposoby na ograniczenie zużycia paliwa o 15 procent

Test przeprowadzony wspólnie przez firmę Michelin i Volvo Trucks udowodnił, że przestrzegając prawidłowej geometrii ustawienia kół i ciśnień w oponach można w typowym zestawie drogowym zaoszczędzić 8000 euro rocznie na kosztach paliwa.

Proste sposoby na ograniczenie zużycia paliwa o 15 procent

Koszty paliwa stanowią jedną trzecią całkowitych kosztów eksploatacji samochodu ciężarowego. Zakładając, że typowy europejski pojazd długodystansowy przejeżdża w ciągu roku 160 000 kilometrów, zużywając 30 litrów oleju napędowego na każde 100 kilometrów, przy cenie 1,1 euro za litr roczny koszt paliwa wynosi ponad 50 000 euro. Można zmniejszyć tę kwotę stosunkowo prostymi środkami.

Dwie trzecie zestawów drogowych użytkowanych w Europie ma nieprawidłowo ustawioną geometrię kół, co w połączeniu ze źle dobranymi oponami i niewłaściwym ciśnieniem w oponach skutkuje znacznie zwiększonym zużyciem paliwa.

W celu sprawdzenia wpływu tego faktu na zużycie paliwa, Volvo Trucks wspólnie z producentem opon, firmą Michelin, przeprowadziło badania na swoim torze testowym Hällered, w Szwecji.  Testy te miały na celu przedstawienie firmom transportowym rzetelnych dowodów na to, ile pieniędzy mogą zaoszczędzić. Nad prawidłowością i bezstronnością przebiegu testów czuwali na eksperci ze szwedzkiego instytutu badawczego SP (Technical Research Institute of Sweden).

W testach wykorzystano dwa identyczne ciągniki siodłowe Volvo FH 4×2, wyposażone w 13-litrowe silniki Euro 5 o mocy 500 KM, holujące trzyosiowe, w pełni załadowane naczepy z zabudową typu furgon. Masa każdego zestawu drogowego wynosiła 40 ton. Ciężarówki wyposażono w przepływomierze paliwa, oraz specjalny sprzęt mierzący prędkość, zużycie opon, opór toczenia itp.

W ciągu dwóch tygodni obydwa samochody ciężarowe przeszły dużą liczbę prób. Pierwszy z nich jeździł przy różnych nieprawidłowych wartościach geometrii ustawienia kół.


- Jeżeli tylne koła naczepy są skierowane w stronę krawężnika, przód naczepy jest wypychany w kierunku osi jezdni. A to z kolei powoduje, że naczepa przemieszcza się po skosie, działając jak ogromny żagiel chwytający wiatr. Na drodze można zobaczyć mnóstwo zestawów z przyczepą/naczepą niczym krab „dryfującą” za samochodem po skosie – mówi Per Nilsson z TruckCam, firmy odpowiedzialnej za pomiary i kalibrację aparatury wykorzystywanej podczas testu. W pierwszym zespole pojazdów zmieniano również ciśnienia w oponach.

Drugi zestaw drogowy był pojazdem referencyjnym, w którym przez cały czas badań geometria ustawienia kół była optymalna.

- Opór toczenia opon odpowiada za jedną trzecią paliwa zużywanego przez samochód. Decydujące znaczenie mają więc odpowiednie opony.  Ważna jest również kontrola ciśnienia w oponach, które ma olbrzymi wpływ na zużycie paliwa – mówi Jacques de Giancomoni, Technical Account Manager w Michelin.
Podczas wszystkich cykli testowych przejechano łącznie nieco ponad 1000 kilometrów.

Analiza ogromnej ilości zebranych danych ujawniła, że zależnie od geometrii ustawienia kół i rodzaju zastosowanych opon, różnice w zużyciu paliwa mogą sięgać 14,5 procent. Poprzez właściwy dobór opon można ograniczyć zużycie paliwa nawet o 11 procent. Kolejny 1 procent można zyskać przestrzegając prawidłowych ciśnień w oponach, zaś prawidłowo wyregulowana geometria ustawienia kół pozwala zaoszczędzić 2,5 procent paliwa.

Oznacza to, że w przypadku niektórych zestawów drogowych potencjał redukcji zużycia paliwa wynosi blisko 15 procent. W kategoriach finansowych przekłada się to na 8000 euro oszczędności na kosztach eksploatacji pojazdu w ciągu roku.


Podobne wiadomości:

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek...

Ciężarówki i Autobusy 2016-10-27

Komentuj:

rysiu_krzysiu 2011-01-26

Zgadzam się, że powinno się jeździć na światłach przez caly rok. Samochód jest wówczas dużo lepiej widoczny z większych odległości. Warto zmniejszać i tak już mierne bezpieczeństwo na drodze żeby zaoszczędzić te kilkadziesiąt złotych rocznie...

~Jestem za jeżdzeniem na światłach 2010-12-17

Oczywiście że należy jeździć na włączonych światłach sam w paru sytuacjach prawie bym miał zderzenie bo szary samochodzik o 5 nad ranem w piękny lipcowy dzień jechał- Naprawdę nie było go widać

~Jules 2010-11-06

to jeżdżenie na światłach ma poprawć bezpieczeństwo... a co do tej oferty Volvo to moim zdaniem zniżki na ekologiczne modele powinny być szeroko stosowane jeśli chcemy propagować taki styl życia, a nie jak ma to miejsce z innymi prodiktami "Eko", które są przeważnie droższe od swoich tradycyjnych odpowiedników

~Jules 2010-11-06

to jeżdżenie na światłach ma poprawć bezpieczeństwo... a co do tej oferty Volvo to moim zdaniem zniżki na ekologiczne modele powinny być szeroko stosowane jeśli chcemy propagować taki styl życia, a nie jak ma to miejsce z innymi prodiktami "Eko", które są przeważnie droższe od swoich tradycyjnych odpowiedników

~Arty 2010-11-04

Wielkie oszzcednosci a przeplacanie za jezdzenie na swioatlach, a wzrost ilosci wypadkow od 2007r wpiszczie w google: dadrl.pl/bezpieczenstwo

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport