mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Przybędzie 300 nowych fotoradarów

Przybędzie 300 nowych fotoradarów

Już wkrótce na drogach w całym kraju pojawi się ponad 300 nowych fotoradarów. A wszystko dla naszego bezpieczeństwa. Czy jednak obecność dużej liczby urządzeń monitorujących prędkość pojazdów zmniejszy liczbę wypadków? Statystyka wcale tego nie potwierdza.

Przybędzie 300 nowych fotoradarów
Inspekcja Transportu Drogowego zakup nowych fotoradarów uzasadnia poprawą bezpieczeństwa. Nowe fotoradary zostaną ustawione w najbardziej niebezpiecznych punktach. Niektóre będą umieszczane na istniejących już masztach, a inne stawiane od podstaw. Inspektorat na chwilę obecną ma do dyspozycji ponad 800 masztów, ale samych urządzeń pomiarowych jest około 70. Zakup dodatkowych 300 to koszt 50 mln euro, z czego aż 85% sumy może zostać sfinansowane z funduszy europejskich.

Dla kogo nowe fotoradary?
Liczba urządzeń wstępnie jest już rozdzielona na poszczególne delegatury. Najwięcej, bo aż 36, otrzyma województwo wielkopolskie. Na tereny województwa pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i części województwa warmińsko-mazurskiego mają trafić 34 urządzenia. Najmniej dostanie ich województwo lubelskie, bo 19 sztuk. Po 20 nowych fotoradarów trafi do województw dolnośląskiego i podkarpackiego.

Bezpieczeństwo pod kontrolą?
Fotoradary mają podnosić poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i ograniczyć liczbę tragicznych zdarzeń. Większa liczba fotoradarów w praktyce wcale jednak nie oznacza spadku liczby wypadków, w tym tych z największym skutkiem - śmiertelnym. Czy obecność fotoradarów na drogach wpływa na wyobraźnię kierowców i powoduje, że zdejmują nogę z gazu? Wręcz przeciwnie, jak wynika z policyjnych statystyk, do największej liczby wypadków w 2010 roku doszło w województwie mazowieckim, łódzkim, małopolskim i na Śląsku. Na obszarach, na których miało miejsce najwięcej wypadków, również liczba fotoradarów należy do najwyższych w kraju.
    
Badania średniej prędkości, z jaką kierowcy mijają fotoradar, potwierdzają, że urządzenia te spełniają swoją rolę tylko na bardzo krótkim odcinku drogi. Ponadto hamowanie przed fotoradarem i gwałtowna zmiana prędkości zaraz po jego minięciu zmniejsza bezpieczeństwo i płynność jazdy.
- Większa liczba nowych fotoradarów nie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa - twierdzi Agnieszka Kaźmierczak z serwisu Yanosik.pl, monitorującego sytuację na polskich drogach. Jak wynika z naszych badań, większość kierowców raptownie przyspiesza, gdy tylko minie fotoradar.

Zestawienie liczby wypadków i masztów fotoradarowych
województwo
liczba wypadów w 2010r.
liczba masztów fotoradarowych
mazowieckie
śląskie
łódzkie
małopolskie
wielkopolskie
pomorskie
dolnośląskie
podkarpackie
lubelskie
warmińsko-mazurskie
świętokrzyskie
kujawsko-pomorskie
zachodniopomorskie
podlaskie
lubuskie
opolskie
5647
5015
4157
4003
2930
2660
2294
1961
1820
1725
1574
1490
1485
847
845
836
ponad 150 masztów
100-150 masztów
100-150 masztów
100-150 masztów
ponad 150 masztów
100-150 masztów
100-150 masztów
50-100 masztów
50-100 masztów
50-100 masztów
100-150 masztów
100-150 masztów
50-100 masztów
50-100 masztów
100-150 masztów
poniżej 50 masztów



Podobne wiadomości:

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

Aktualności 2016-10-11

Fotoradary – właściciel auta nie będzie musiał wskazywać

Fotoradary – właściciel auta nie będzie...

Finanse i prawo 2016-07-28

Komentuj:

Viktorr 2012-01-07

Inwestycja z dużą stopu zwrotu z naszej kieszeni.Zamiast fotoradarów można przecież zainstalować światła, które reagują czerwonym światłem gdy przekroczy kierowca dozwoloną prędkość, ale nie u nas.

~idio 2012-01-07

Temu gościowi, co wywyższa się, że ma mózg, proponuję, żeby już stawiał fotoradary na ścieżkach rowerowych! Ilość radarów i patrole policyjne w miejscach gdzie jest najbezpieczniej, a tylko łatwo można kasę zgarnąć sprawy nie załatwią, ale uświadamianie istoty rzeczy mija się z celem

~kargull 2012-01-06

a może by tak nad jakością dróg popracować? A policja i ITD karała by też zarządców dróg za ich zbyt długo(np. 2 tyg.) złą nawierzchnię?

~gs 2012-01-05

A czy nikt z was przemądrzali pyskacze ani autor nie zauważył, że najwięcej wypadków jest po prostu tam, gdzie najwięcej samochodów? Opisane reakcje na fotoradar są naturalne, skoro wywyślono idiotyczny nakaz oznaczania ich. To tak, jakby postawic znak "ogranicz prędkość ale tylko w tym miejscu". Gdyby radar był niewidoczny a kierowca wiedział tylko, że "gdzieś tu jest", to chyba nie hamowałby tylko w jednym miejscu, no nie? Wiadomo, że te kretyńskie przepisy wprowadza się, żeby piraci zaoszczędzili a nie dla bezpieczeństwa. A argument, że nagłe pojawienie się ostrzeżenia przed fotoradarem powoduje stres u kierowców ... Czy wam już całkiem odp..?? Taki sam stres spowoduje nagłe pojawienie się znaku "droga z pierwszeństwem przejazdu" - proponuję je zlikwidować. I wy chcecie mówić o absurdach PRLu? Teraz to dopiero absurdy! Odrobine mózgu życzę, może być stary, użuwany, byle działał.

~fajfer 2012-01-05

a i jeszcze jedna kwestia, Panowie, 50 mln euro za 300 fotoradarów, to daje ponad 150 tys. euro za jeden, czyli 675 tys. zl !!!!!!! toż to rozbój w biały dzień, ciekawe ilu przy okazji się dorobi

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport