mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Przyszłość Opla

Przyszłość Opla

W dobie sporej redukcji zatrudnienia oraz groźby większego uzależnienia od amerykańskich władz koncernu GM, Opel przedstawia ambitne plany dotyczące produkcji nowych modeli.

Przyszłość Opla

Już w przyszłym roku do sprzedaży trafi, produkowana m.in. w fabryce w Gliwicach, odnowiona wersja Zafiry - bardzo ważnego modelu dla Opla na europejskim rynku. Kolejne przyszłoroczne premiery to wersja Astry GTC oraz modele Vectra i Signum po faceliftingu.

Na 2006 rok Opel przewidział cztery ważne nowości. Już na początku roku pojawi się Astra coupe-cabrio. Jej trójdzielny, miękki dach po złożeniu będzie zajmował bardzo mało miejsca, tak iż nie będzie miało to znaczącego wpływu na przestrzeń bagażową.

Druga nowość, przewidziana na lato 2006 roku, to następca Frontery. Bazować będzie na pokazanym w tym roku w Paryżu studyjnym modelu Chevroleta S3X i będzie również wytwarzany w Korei w zakładach Daewoo. Oba modele zadebiutują na rynku w jednym czasie, jednak Opel, w przeciwieństwie do siedmiomiejscowego Chevroleta, będzie przeznaczony dla pięciu osób i nie będzie miał tak mocarnego wyglądu. Nowy SUV posiadać będzie stały napęd na cztery koła, a w ofercie znajdą się trzy silniki: 2,8-litrowy benzynowy V6, 2,2-litrowy benzynowy V4 oraz dwulitrowy silnik wysokoprężny.

Ten ostatni silnik jest zresztą powodem napiętej sytuacji pomiędzy GM a Fiatem. Oba koncerny, w ramach spółki joint-venture, wspólnie prowadziły prace nad silnikami. Ponieważ jednak władze Fiata uważają Daewoo za swojego jednego z najważniejszych konkurentów na rynku, odmówiły udostępnienia silnika 1,9 JTD, wykorzystywanego z powodzeniem w innych autach terenowych, do nowego Opla. Aby wytworzyć 250 tys. silników rocznie, GM będzie musiał zainwestować dodatkowe pół miliarda euro.

Dużo lepiej wygląda już współpraca z Fiatem na innym polu. W 2006 roku na rynku pojawi się nowa Corsa, która technicznie będzie bardzo blisko spokrewniona z debiutującym w przyszłym roku nowym Punto. Oba modele będą mieć ok. 60% wspólnych rozwiązań technologicznych, co pozwoliło obu firmom zaoszczędzić do 30% kosztów produkcji modelu.

Czwartą nowością 2006 roku, przewidzianą na ostatni kwartał roku, będzie nowy roadster, następca modelu Speedster. Bazować będzie on na tej samej płycie podłogowej co Pontiac Solstice czy Saturn Sky. Oferowany będzie z miękkim dachem i kosztować ma poniżej 30 tys. euro.

Na 2007 rok przewidziana jest premiera odnowionej Agili, znowu w bliskiej współpracy z Suzuki Wagon R. Tym razem Agila mieć będzie jednak szerszy rozstaw kół, niżej osadzoną karoserię i materiały wykończeniowe wyższej jakości. Raczej nie trafi do produkcji studyjny Opel Trixx, ponieważ jest za krótki i nie ma miejsca na tylne siedzenia czy pojemnik na paliwo.

W tym samym roku co Agila przewidziane jest także wprowadzenie na rynek nowej generacji Vectry. Ponieważ klasyczne sylwetki są coraz mniej popularne, Opel wprowadzi także wersję coupe-cabrio z elektrycznie składanym twardym dachem oraz zastanawia się nad wersją crossover, będącą mieszanką kombi i SUV-a. Druga generacja Vectry, a dokładniej jej platforma Epsilon, została tak zaprojektowana, by mogła być wykorzystana przez inne modele koncernu, np. następny Saab 9-3, Chevrolet Malibu, nowy Saturn średniej klasy, czy przewidziany na 2010 rok Cadillac z napędem na przednie koła.

Nie jest jeszcze znana przyszłość koncepcyjnego modelu Insignia, który pokazany został w ubiegłym roku na wystawie IAA we Frankfurcie. Wstępne obliczenia, przy założeniu rocznej sprzedaży w wysokości 30 tys. egzemplarzy po cenie 35 tys. euro (1,9 DTi) lub 45 tys. euro (silnik V8), wykazały, iż jego produkcja nie będzie opłacalna. Jednak dodanie do tych wyliczeń następcy Saaba 9-5 już czyni produkcję Insigni bardziej opłacalną.

Lista nowości modeli Opla jest długa i imponująca. Czy jednak wszystkie plany zostaną zrealizowane - trudno teraz powiedzieć. Bardzo sceptycznie do tych zamierzeń podchodzi Bob Lutz, jedna z ważniejszych osób w zarządzie GM. "Opel zawsze miał trudności z dużymi autami. Każda marka ma swoje granice możliwości i już najwyższy czas, by Opel zaakceptował swoje granice."

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport