mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rajd Australii: Sensacje i pech

Rajd Australii: Sensacje i pech

Finał Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata w Australii, mimo że nie był decydującą batalią o tytuł najlepszego kierowcy na globie (Sebastien Loeb zapewnił go sobie już kilka tygodni temu) to i tak zapowiadał się nad wyraz ciekawie.

Rajd Australii: Sensacje i pech

Nierozstrzygnięta pozostała wciąż rywalizacja o koronę rajdowego wicemistrza pomiędzy Petter Solbergiem, reprezentującym barwy Subaru, oraz Marcusem Groenholmem w Peugeot. Obaj przed startem mięli po tyle samo, 71 punktów, a ostateczny wynik tej walki miał paść właśnie na szutrowych odcinkach położonych wokół miasta Perth.

Ponadto ciekawie zapowiadał się debiut nowego Forda Focusa WRC. Mimo że w zespole Malcolma Wilsona – szefa fabrycznego teamu tej marki, liczono się z ewentualnymi chorobami wieku dziecięcego, w głębi duszy wierzono, że uda się przejść tą ważną próbę jak najmniej bezboleśnie.

Czytaj także o nowym Focusie ST

Innym, godnym uwagi wydarzeniem był drugi w tym sezonie, gościnny start żywej legendy rajdów samochodowych – Colina McRae w fabrycznym zespole Skody.

I to właśnie popularny Szkot, tak naprawdę rozkręcił całą imprezę na Antypodach od początku notując, jak na walory Fabii WRC, bardzo przyzwoite czasy w pierwszej szóstce. Z dwójki Solberg, Groenholm zdecydowanie prowadził kierowca Subaru Impreza WRC, który jednocześnie objął prowadzenie w rajdzie. Groenholm niestety zaliczył awarię i spadł na odległe 11 miejsce w klasyfikacji.

Dowiedz się więcej o modelach marki Peugeot

Po zderzaku Solberga mocno naciskał aktualny Mistrz Świata – Sebastien Loeb w Citroenie Xsara WRC. Niestety Francuz na zdradzieckich (przypominających małe kulki) australijskich szutrach popełnił błąd, wypadł z trasy i „przydzwonił” w dość dużych rozmiarów drzewo eukaliptusowe.

Nadal fenomenalnie jechał Petter Solberg. Jednak do czasu. Podczas drugiego etapu przytrafił mu się dość kuriozalny wypadek. Norweg przy prędkości 180 km/h z impetem uderzył w przeskakującego przez drogę kangura. Auto zdefektowało i Norweg musiał wycofać się z imprezy.

Dowiedz się więcej o marce Subaru

Największa jednak uwaga zwrócona była na Colina McRae, który złapał odpowiedni rytm i piął się coraz wyżej w klasyfikacji ostatecznie zamykając drugi dzień zmagań na drugim miejscu w generalce. Warto zauważyć, że samochód zespołu Skoda jeszcze nigdy nie był tak wysoko sklasyfikowany i zanosiło się na niemałą sensację.

Po „dzwonie” Solberga na prowadzenie wyszedł Francois Duval reprezentujący Citroena. Belg nie oddał przysłowiowej „żółtej koszulki lidera” do końca rajdu i tym samym wygrał swój pierwszy w karierze rajd zaliczany do serialu WRC. Niestety ogromny pech spotkał szarżującego McRae. W Fabii Szkota padło sprzęgło i szansa na zajęcie drugiego miejsca przepadła.

Dowiedz się więcej o marce Skoda

Na drugim miejscu australijski dramat zakończył Fin Harri Rovapaera z zespołu Mitsubishi, który uzyskał swój najlepszy wynik w tegorocznym sezonie. Trzeci był Manfred Stohl. Tuż za nim ze stratą zaledwie 6s. na mecie pojawił się młody reprezentant Subaru – Chris Atkinson.

Na punktowane miejsca nie załapał się także Groenholm, który w wyniku defektu wycofał się z rajdu. Tym samym tytuł wicemistrza rozstrzygnął się przez analizę wyników z całego sezonu. Lepszy bilans zwycięstw miał Solberg (3) i to właśnie on został drugim najlepszym kierowcą rajdowym na świecie.

Zobacz także inne modele marki Citroen

Nijak niestety wypadła rajdowa premiera nowego Focusa WRC. O ile, dzięki zachowawczej jeździe, Roman Kresta zdołał uzbierać punkty, o tyle czasy nowej broni Forda nie imponowały w przekroju całego rajdu. Teraz inżynierów czeka prawie dwa miesiące wytężonej pracy nad udoskonaleniem rajdówki i przygotowanie do kolejnego sezonu, który rozpocznie się na początku przyszłego roku klasykiem - rajdem Monte Carlo.

Klasyfikacja końcowa kierowców w sezonie 2005:

1. S. Loeb 127
2. P. Solberg 71
3. M. Groenholm 71
4. T. Gardemeister 58
5. M. Martin 53
6. F. Duval 47
7. H. Rovanpera 39
8. R. Kresta 29

Klasyfikacja końcowa producentów w sezonie 2005:

1. Citroen 188
2. Peugeot 135
3. Ford 104
4. Subaru 97
5. Mitsubishi 76
6. Skoda 21

Czytaj także:

Wiele zmian w WRC 2005-10-27


Podobne wiadomości:

Wiele zmian w WRC

Wiele zmian w WRC

Aktualności 2005-10-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport