mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rajd Polski: Nowy lider WRC, nowy rekord Hołka

Rajd Polski: Nowy lider WRC, nowy rekord Hołka

Mikko Hirvonen powtórzył sukces z Grecji i drugi raz z rzędu sięgnął po zwycięstwo w rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. 29-letni Fin pewnie wygrał ORLEN Platinum 66. Rajd Polski. Było to dla niego dziewiąte zwycięstwo w najważniejszym na świecie rajdowym serialu. Krzysztof Hołowczyc zanotował najlepszy występ w WRC w historii, dojeżdżając na szóstej pozycji.

Rajd Polski: Nowy lider WRC, nowy rekord Hołka
Triumf na mazurskich szutrach wywindował Hirvonena na pozycję lidera w klasyfikacji kierowców. Po 8. rundach jego przewaga nad Sébastienem Loebem wynosi jeden punkt. Niemal do końca rajdu wydawało się, że drugi na mecie w Mikołajkach zamelduje się kolega Hirvonena z ekipy BP Ford Abu Dhabi World Rally Team, Jari-Matti Latvala. Dowodzony przez Malcolma Wilsona zespół podobnie jak podczas Rajdu Akropolu liczył na zdobycie w ORLEN Platinum 66. Rajdzie Polski kompletu punktów. Podczas kończącego zawody super OES-u Mikołajki Latvala uderzył jednak swoim samochodem w beczkę oleju, a następnie w barierę i w rezultacie uszkodził zawieszenie co skończyło się odpadnięciem z rywalizacji. Z pewnością był to najczarniejszy dzień w karierze 24-letniego Fina.

Walka w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA jest bardzo pasjonująca. Podczas pięciu początkowych rund niepokonany był Loeb, który wypracował 20-punktową przewagę nad Hirvonenem. Później szczęście opuściło Francuza, który we Włoszech, Grecji i w Polsce zdobył w sumie tylko 7 punktów. Tymczasem Hirvonen wywiózł z trzech ostatnich rajdów aż 28 „oczek”, dzięki czemu awansował na pierwsze miejsce w tegorocznej klasyfikacji. Gdyby nie wypadek Latvali, ekipa BP Ford Abu Dhabi World Rally Team zmniejszyłaby dzielący ją dystans to zespołu Citroën Total World Rally Team.

Dani Sordo stanowił jedyne zagrożenie dla duetu Forda. W sobotni poranek Hiszpan wyraźnie przyspieszył, wygrał jeden odcinek specjalny i zbliżył się do Latvali. W pierwszym niedzielnym OES-ie kierowca Citroëna stracił sporo czasu i jedyne co mu pozostało na cieszenie się z trzeciej pozycji. Ostatecznie skorzystał na pechu Latvali i zajął drugie miejsce.

Loeb pogrzebał szanse na szóstą wygraną w sezonie już na czwartym odcinku specjalnym, na którym uderzył w pień drzewa i urwał prawe przednie koło. Francuz wrócił do rajdu dzięki systemowi SupeRally. W jego dalszej części jechał bardzo szybko, wygrał największą liczbę odcinków specjalnych i ostatecznie wspiął się z 32. na 7. pozycję.

Sébastien Ogier po zajęciu drugiego miejsca w greckiej rundzie mistrzostw świata liczył na dobry wynik również w Polsce. Po dwóch dniach rywalizacji młody Francuz zajmował 4. pozycję. Niestety na OS 16 zepsuł się silnik w jego samochodzie i odpadł on z rajdu. Henning Solberg wygrał dwie niedzielne próby i wyprzedził swojego brata Pettera. Ostatecznie uplasował się na trzeciej pozycji.

Krzysztof Hołowczyc stoczył pasjonującą walkę z synem szefa fabrycznej ekipy Forda, Matthew Wilsonem. Brytyjczyk zdołał jednak odeprzeć ataki olsztynianina i zajął w rajdzie 5. miejsce. ORLEN Platinum 66. Rajd Polski był szczególną imprezą dla jego zespołu Stobarta. Ekipa zdobyła w Polsce 250 punkt do klasyfikacji producentów.

Hołowczyc był szósty, co jest najlepszym wynikiem w historii jego startów w mistrzostwach świata. Do tej pory jedynym Polakiem punktującym w światowym czempionacie był Maciej Stawowiak, który podczas Rajdu Portugalii 1980 zajął 10. miejsce i zdobył jeden punkt do klasyfikacji kierowców. Podczas ORLEN Platinum 66. Rajdu Polski Hołowczyc pobił ten rekord wywożąc z Mikołajek trzy „oczka”.

W klasyfikacji grupy N pewnie zwyciężył ubiegłoroczny triumfator Rajdu Polski Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo IX).

Kevin Abbring i Michał Kościuszko stoczyli zacięty pojedynek w kategorii JWRC. Kluczowy dla losów tej rywalizacji był OS 16, na którym Kościuszko uderzył w kamień i był zmuszony do kapitulacji. Tym samym Abbring został najmłodszym w historii (20 lat, 159 dni) zwycięzcą rundy JWRC.

Do tej pory Polska tylko raz była na mapie Rajdowych Mistrzostw Świata. Było to w 1973 r., a więc w pierwszym sezonie tego cyklu. Tegoroczna edycja zawodów zakończyła się ogromnym sukcesem. Zarówno zawodnicy, jak i przedstawiciele fabrycznych zespołów zgodnie chwalili organizację imprezy oraz odcinki specjalne. Walkę na trasie śledziły tłumy kibiców.

Podobne wiadomości:

Skoda powraca na mazurskie szutry

Skoda powraca na mazurskie szutry

Aktualności 2016-06-30

Citroen C3 WRC - podobny do drogowej wersji

Citroen C3 WRC - podobny do drogowej wersji

Aktualności 2016-04-19

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport