mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rajd Walii: Decydujące starcie

Rajd Walii: Decydujące starcie

Zgodnie z tradycją trwającą od dwóch sezonów, rajd Wielkiej Brytanii zamyka kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. W szesnastej, ostatniej rundzie sezonu 2007 rozstrzygną się losy tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców pomiędzy jego obrońcą i aktualnym liderem Sebastienem Loebem (Citroen) i Marcusem Grönholmem (Ford). O tym kto zwycięży zadecyduje 17 trudnych odcinków specjalnych.

Rajd Walii: Decydujące starcie
Walka na walijskich, zdradliwych szutrach zapowiada się arcyciekawie. Loeb tradycyjnie startujący za kierownicą Citroena C4 WRC objął prowadzenie w klasyfikacji kierowców po zakończonym dwa tygodnie temu Rajdzie Irlandii i nad swoim rywalem Marcusem Grönholmem sześcioma punktami. Patrząc wstecz tegorocznego sezonu na zaciętą rywalizację obu kierowców przewaga ta wydaje się być z jednej strony duża, z drugiej niewystarczająca. Fin w Walii musi wspiąć się na wyżyny swoich umiejętności i najlepiej wygrać rajd. Tytuł powędruje do niego wówczas kiedy Loeb nie dojedzie do mety lub zakończy zawody poniżej piątego miejsca. O braku motywacji w przypadku kierowcy Forda nie może być mowy. Prawdopodobnie będzie to ostatnia możliwość zdobycia tytułu mistrzowskiego, bowiem jak zapowiedział Grönholm po obecnym sezonie zakończy karierę.

„Zdobycie mistrzostwa to niezwykle trudne zadanie, ale dopóki jest szansa, będę walczył. Weźmy na przykład Formułę 1. Na dwa wyścigi przed końcem sezonu mój rodak Kimi Raikkonen miał do odrobienia dużą stratę, pomimo to został mistrzem świata. To dodaje mi wiary. Gdyby do Finlandii trafiły tytuły mistrza świata w Formule 1 i w rajdach, sprawiłoby to wielką radość moim rodakom” -powiedział Grönholm.

„Nie czuję specjalnej presji. Mam niewiele do stracenia. Wszystko co mogę zrobić, to walczyć o zwycięstwo i… liczyć na uśmiech fortuny, czyli na to, że Seb będzie miał problemy. Będzie to mój sto pięćdziesiąty start w mistrzostwach świata i wspaniale byłoby uczcić jubileusz zwycięstwem, które zakończyłoby moją karierę. Ale najważniejszy jest tytuł mistrzowski.”

Coś do udowodnienia w Walii ma także „SuperSeb”. Wszystkie dotychczasowe starty Francuza w tym rajdzie kończyły się zaledwie przeciętnymi wynikami, a w ubiegłym roku w ogóle w nim nie wystartował z powodu kontuzji.  

 „Jeśli nie liczyć jakiejś wielkiej niespodzianki, faktycznie raczej nie zapiszemy tego rajdu do kroniki naszych sukcesów w 2007 r. Skoro jest to cena, jaką wypada zapłacić za czwarty tytuł mistrzowski, to godzę się z tym bez żalu. Tak jak z Finlandią, będziemy mieli cel na następny sezon! Rzeczywiście, ten rajd jeszcze nie uśmiechnął się do nas, od kiedy jeździmy na trasach brytyjskich samochodem WRC. Rok temu w ogóle się tam nie pojawiłem. Ponieważ jednak w ostatnich latach nie było większych modyfikacji trasy, mam nadzieję, że nie stawia nas to w niekorzystnej sytuacji względem innych. Doświadczenie z Nowej Zelandii podpowiada, że damy sobie radę.

Sebastien Loeb pytany o tegoroczny start twierdzi, że z punktu widzenia aktualnej sytuacji w klasyfikacji, będzie musiał pojechać taktycznie.

„W zasadzie, mając sześć punktów przewagi, nie musimy koniecznie wygrać tego rajdu. Jeżeli wygra Marcus, nam do zdobycia tytułu wystarczą punkty za zajęcie piątego miejsca. Mielibyśmy wtedy remisową liczbę punktów, ale na naszą korzyść rozstrzygałaby liczba odniesionych zwycięstw. Będziemy więc musieli znaleźć tempo najlepiej dobrane do zadania, jakim jest zajęcie jednego z pięciu pierwszych miejsc. Nie podoba mi się jazda obliczona tylko na dotarcie do mety, ale w takiej sytuacji i w obliczu naszego zadania to jest logiczne” – komentuje kierowca z Alzacji.

Rajd Walii, który jest spadkobiercą prestiżu Rajdu Wielkiej Brytanii RAC należy do grona najtrudniejszych imprez rajdowych. Trasa tegorocznej edycji ma długość 1271,94 km, w tym 359,54 km jazdy na czas, podzielonej na 17 odcinków specjalnych (9 różnych). Uroczystość startu rozpocznie się dziś, we czwartek 29 listopada o godz. 19:30 w Cathays Park w Cardiff. Eliminacja zaliczana do czempionatu WRC zostanie tradycyjnie rozegrane w trzech etapach. W piątek kierowcy do pokonania będą mięli 6 OS-ów. Sobotni, najdłuższy etap składa się natomiast z 7 prób. Finałowy, w niedzielę to 4 OS-y.

Niemal wszystkie OS-y wytyczono na prywatnych szutrowych drogach. Większość z nich jest regularnie używana. Trasy położone najbardziej na północ wykorzystywane są na co dzień przez pojazdy wojskowe, po innych przemieszczają się ciężarówki przewożące drewno.
 
Na trasie Rajdu Wielkiej Brytanii można spotkać zarówno wąskie, leśne dukty w lasach doliny Neath, jak i fragmenty położone na obszarach otwartych. Na trasach odcinków specjalnych często zalegają jesienne mgły. Na wyżej położonych fragmentach OS-ów zdarzają się opady śniegu. Trasy są szybkie, a wiele partii przebiega po wzgórzach, zachęcając kierowców do bardzo szybkiej jazdy. Jednak podczas deszczu odcinki mogą być bardzo śliskie i zdradliwe. Nawiązując do tradycji, organizatorzy zaplanowali w programie pierwszych dwóch etapów OS-y rozgrywane po zmroku.

Aktualna klasyfikacja punktowa kierowców WRC:
1. Sebastien Loeb (Francja) 110
2. Marcus Gronholm (Finlandia) 104
3. Mikko Hirvonen (Finlandia) 89
4. Daniel Sordo (Hiszpania) 61
5. Petter Solberg (Norwegia) 42
6. Henning Solberg (Norwegia) 34
7. Jari-Matti Latvala (Finlandia) 30
8. Chris Atkinson (Australia) 29

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Citroen C4
Citroen C4
Cena podstawowa już od: 49 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. suv-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Pakiet tunignowy dla nowego Focusa RS

Pakiet tunignowy dla nowego Focusa RS

Aktualności 2016-08-08

Citroen C3 WRC - podobny do drogowej wersji

Citroen C3 WRC - podobny do drogowej wersji

Aktualności 2016-04-19

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport