mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rajd Wlk. Brytanii: Przewidywalność Latvali

Rajd Wlk. Brytanii: Przewidywalność Latvali

Jari-Matti Latvala przed rozpoczęciem Rajdu Wielkiej Brytanii twierdził, że walka o tytuł tegorocznego mistrza świata WRC rozstrzygnie się przed zakończeniem rajdu. Fin nie mylił się. Zarówno Sebastien Loeb jak i Mikko Hirvonen oboje nie ukończyli ostatniej rundy tego sezonu. U bukmacherów Latvala mógł również postawić duże pieniądze na siebie, bowiem właśnie to on okazał się najszybszym kierowcą w walijskich lasach.

Rajd Wlk. Brytanii: Przewidywalność Latvali
Jari-Matti Latvala od początku rajdu podróżował w czołówce klasyfikacji, jednak ton rywalizacji nadawali kierowcy walczący o tytuł mistrzowski. Sebastien Loeb, który przed Rajdem Wielkiej Brytanii miał osiem punktów przewagi nad Mikko Hirvonenem na celowniku miał ósmą koronę WRC. Fin z kolei gdyby wygrał, wywalczyłby ją po raz pierwszy w karierze. Po trzech pierwszych, czwartkowych próbach sytuacja w klasyfikacji zapowiadała naprawdę ostrą walkę. Loeb zakończył dzień prowadzeniem z przewagą zaledwie 0,7 s. nad swoim rywalem. Hirvonen zapowiadał jednak atak kolejnego dnia. Kłopoty podczas pierwszego etapu nie ominęły kilku zawodników. Już na pierwszej próbie z systemu Superally musiał skorzystać drugi kierowca Citroena, Sebastien Ogier. Francuz dachował w swoim DS3 WRC.

Pierwsza pętla piątkowego etapu, jak można było się spodziewać, obfitowała w jeszcze większe emocje. Po szóstym odcinku specjalnym to kierowca Forda znalazł się na prowadzeniu, z przewagą 0,4 s. Na kolejnej próbie zaprzepaścił jednak szanse na wygraną. Zbyt szybko wjechał w jeden zakrętów, nie opanował samochodu i zdemolował chłodnicę. Z dużymi problemami udało mu się dotrzeć do mety tego odcinka, jednak Fiesta RS WRC odmówiła całkowicie posłuszeństwa na drodze dojazdowej. "Jeśli Mikko nie uda się powrócić do rywalizacji, wtedy będę mógł świętować zdobycie tytułu" - mówił podczas postoju w strefie serwisowej Loeb. Tak też się stało. Mechanikom Forda nie udało się zreanimować auta i w takiej sytuacji ósmy tytuł dla Loeba był już niezagrożony.

Kierowca Citroena mógł już zatem skupić się na wywalczeniu kompletu punktów w tej edycji Rajdu Wielkiej Brytanii. Jedynym przeciwnikiem, który mógłby pokrzyżować plany Francuzowi był drugi z kierowców Forda, Jari-Matti Latvala. Ten jednak myśląc o przegonieniu Loeba musiał jednak przyspieszyć, bowiem w tym momencie tracił już do świeżo upieczonego mistrza świata WRC blisko 18 s. Fin postanowił bronić honoru Forda i pod koniec dnia tracił już do Loeba zaledwie 1,1 s. O trzecie miejsce w klasyfikacji walczyli Mads Ostberg i Petter Solberg. Po piątkowych odcinkach wyżej sklasyfikowany był ten pierwszy. Do lidera Ostberg tracił jednak 1 min. i 13,5 s.

W sobotę Loeb zaczął lekko uciekać Latvali i jego przewaga urosła do nieco ponad 6 s. Na legendarnym odcinku Sweet Lamb, Francuz popełnił jednak błąd, stracił mozolnie wypracowaną przewagą i spadł na 1,5 s. za Latvalę. To był początek końca przygody ośmiokrotnego mistrza z tegoroczną edycją Rajdu Wielkiej Brytanii. Na dojazdówce do 19. odcinka specjalnego Loeb miał niegroźny wypadek. Zderzył się cywilnym samochodem na drodze publicznej, podobnie jak Hirvonen dzień wcześniej uszkodził chłodnicę i w kuriozalnych okolicznościach zakończył występ w tej imprezie.

Jari-Matti Latvala z ponad 3-minutową przewagą nad Ostbergiem mógł już spacerowym tempem dowieźć swoją pierwszą wygraną w Rajdzie Wielkiej Brytanii do końca. Ostatni, dodatkowo punktowany 3 oczkami odcinek Power Stage wygrał Sebastien Ogier, jednak to Latvala mógł zapisać na swoje konto 25 punktów za zwycięstwo. Powtórkę z Rajdu Szwecji zaliczył Mads Ostberg, który dojechał jako drugi ze stratą 3 min 42,9 s. Miejsce Pettera Solberga na trzecim stopniu podium zajął jego starszy brat Henning dojeżdżając po 7 min. i 5 s. za Latvalą.

"To wspaniałe uczucie!" - mówił na mecie Jari-Matti Latvala. "Dość długo czekałem na zwycięstwo, prawie 1,5 roku. Przyznam, że był to frustrujący okres. Ale cieszę się z takiego zakończenia sezonu. W przyszłym roku znów będziemy walczyć o mistrzostwo świata. Oczywiście z Fordem" - dodał na zakończenie Fin.

Klasyfikacja końcowa WRC 2011:
1. Sebastien Loeb - 222
2. Mikko Hirvonen - 214
3. Sebastien Ogier - 196
4. Jari-Matti Latvala - 172
5. Petter Solberg - 110
6. Mads Ostberg - 88
7. Matthew Wilson - 63
8. Dani Sordo - 59
9. Henning Solberg - 59
10. Kimi Raikkonen - 34

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Kierowcy muszą się uzbroić w cierpliwość. Dopiero w 2022 roku zostaną oddane do użytku kolejne trzy odcinki drogi ekspresowej S1 o łącznej długości 51 km. Taką informację podał do wiadomości resort infrastruktury.