mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rajdowa karuzela ruszyła

Rajdowa karuzela ruszyła

Wczoraj wieczorem (24.01.) najlepsi rajdowi kierowcy świata zainauguruowali nowy sezon WRC 2008. Na przystawkę organizatorzy Rajdu Monte Carlo przygotowali dwa wieczorne odcinki specjalne. To początek zmagań jednej z najtrudniejszych i najbardziej widowiskowych dyscyplin sportów motorowych.

Rajdowa karuzela ruszyła
Rallye Automobile Monte Carlo, najstarszy oficjalnie rozgrywany rajd w kalendarzu WRC w tym roku będzie stanowił 76. edycję asfaltowego, alpejskiego klasyka. Trasa rajdu jest zbliżona do tej z roku ubiegłego. Dystans jaki będą mięli do pokonania kierowcy wynosi 1390.2 km, z czego zamkniętych w 19 OS-ach zostało 365.1 km. W tym roku organizatorzy imprezy postanowili puścić jedną z prób przez słynną przełęcz Col de Turini, na której zawsze gromadzą się tysiące kibiców. Dystans Rajdy Monte Carlo 2008 został podzielony na cztery dni.

Ponownie w rajdzie karty będzie rozdawać zmienna, górska pogoda. Możemy więc liczyć na oponiarską ruletkę spowodowaną specyficzną aurą, odcinków z suchym lub mokrym asfaltem, gdzie niegdzie pokrytym płatami śniegu i lodu. Finał szaleńczej jazdy po wąskich i bardzo trudnych technicznie próbach zakończy się w samym centrum Księstwa Monaco, na ulicach Monte Carlo, gdzie na podobieństwo Formuły 1, Mistrz Świata Sebastien Loeb i spółka pokonają odcinek super-specjalny, stanowiący częściowo trasę po której latem ścigają się bolidy królowej motosportu.

Do startu dopuszczonych zostało 60 załóg. Mimo że może wydawać się to niewiele należy zaznaczyć, że tegoroczny Rajd Monte Carlo nie stanowi rundy Junior Rally Championship (auta klasy Super 1600) ani Production Car WRC (auta gr. N.). Listę startową otwiera ekipa Citroena ze swoim francuskim diamentowym duetem - Sebastien Loeb/Daniel Elena. Z dwójką pojedzie druga załoga czerwonych strzał - Hiszpanie Dani Sordo/Marc Marti.
Sonda Który kierowca zdobędzie MŚ WRC 2008?
Sebastien Loeb
32.38 %
Dani Sordo
4.76 %
Mikko Hirvonen
12.38 %
Petter Solberg
14.29 %
Jari-Matti Latvala
7.62 %
Toni Gardemeister
15.24 %
Chris Atkinson
10.48 %
inny
2.86 %

Po odejściu z regularnego ściagania słynnego Marcusa Groenholma, ekipa Forda w tym sezonie stawia na młodych, głodnych sukcesów Finów. Pierwszego Focusa WRC poprowadzi Mikko Hirvonen, na którego barkach spocznie próba odebrania tytułu mistrzowskiego od Loeba i obrona złota w klasyfikacji producentów. Pilotem utalentowanego młodzika będzie tradycyjnie Jarmo Lehtinen. Za sterami drugiej maszyny zasiądzie Jari-Matti Latvala z pilotem Mikką Antila, który jest nowym nabytkiem w zespole Malcolma Wilsona.

Ten sezon to być albo nie być dla zespołu Subaru World Rally Team. Zgubiona forma w poprzednim sezonie odeszła w zapomnienie, a zespół na potwierdzenie swojej stabilności pozostawił w obwodzie dwie artylerie. Naczelnym wodzem jest tradycyjnie już Norweg Petter Solberg, który nawigowany przez walijskiego pilota Philipa Millsa ma także coś do udowodnienia w tym sezonie sobie i swoim fanom. Drugą Subaru Imprezą WRC pojedzie Australijczyk Chris Atkinson z belgijskim pilotem Stephanem Prevot.

W sezonie 2008 obecna będzie również ekipa Stobart Ford Rally Team, która do rywalizacji na OS'ach całego świata wystawi aż cztery samochody w klasyfikacji Manufacturers 2. Focusami WRC pojadą efektowny choć nie zawsze efektywny Włoch Gigi Gialli, mający swego czasu romans z fabrycznym zespołem Citroena Belg Francois Duval, starszy z braci Solbergów, Henning oraz syn wspomnianego wcześniej szefa Forda, Matthew Wilson.

Beniaminek w klasie WRC w tym sezonie to Suzuki. Szef w japońskim zespole, "Monster" Tajima rząda wygranych więc inżynierowie w szybkim tempie rozwijają rajdowe modele SX4 WRC, którymi w Monte Carlo pojadą Toni Gardemaister z Finlandii i Per-Gunnar Andersson ze Szwecji.

Wypowiedzi kierowców przed Rallye Automobile Monte Carlo:

Sebastien Loeb:
„Mam nadzieję na prawdziwe zimowe warunki, na białe Monte Carlo. Rajd ma aż trzy ośrodki i zróżnicowaną trasę. Oesy w czwartek wieczorem będą szerokie, szybkie i śliskie. W rejonie Ardeche jazda jest bardziej techniczna, drogi węższe, miejscami wyboiste. W zeszłym roku było zupełnie sucho; jeżeli tym razem trafimy na śnieg i lód, na pewno będzie więcej zabawy. Bardzo się cieszę z przywrócenia odcinka Turini i tych legendarnych dróg górskich na południu Francji. Czwarty etap, na którym trzeba przejechać cztery oesy bez zmiany opon, będzie dużym wyzwaniem taktycznym.”

Dani Sordo:
„Nie mogę się doczekać startu, chociaż wiem, że przyzwyczajenie się do nowych opon zajmie nam pewien czas”. Jesteśmy dobrze przygotowani do tej rundy, ale sport to sport: zawsze przynosi  niespodzianki. Bardzo cieszy mnie perspektywa jazdy po tych pięknych odcinkach, a jednocześnie nie zapominam o konieczności koncentracji. Naszym celem jest miejsce na podium i zdobycie jak największej liczby punktów dla Citroena.”

Mikko Hirvonen:
„W Rajdzie Monte Carlo wszystko zależy od pogody. Gdy jest sucho, warunki są podobne do innych rajdów asfaltowych. Ale gdy jest śnieg i lód, warunki bardzo szybko się zmieniają. W takich warunkach jedyną pewną rzeczą jest to, że… będą nieprzewidywalne! To największe wyzwanie w całych mistrzostwach.Do każdego rajdu będę przystępował z myślą o zwycięstwie, jeżeli jednak najwyższy stopień podium będzie poza moim zasięgiem, drugie miejsce będzie satysfakcjonujące. Trudno będzie zająć w zespole miejsce Marcusa Grönholma, ale myślę że jestem na to gotowy. Przez ostatnie dwa sezony dużo się od niego nauczyłem. Teraz przyszedł czas, aby pokazać, że mnie również stać na walkę o tytuł mistrza świata kierowców".

Jari-Matti Latvala:
„Obawiam się, że trasy mogą być pokryte śniegiem i lodem, ale dla mnie w rajdach najważniejsze są wyzwania. Jeżeli w tak trudnych warunkach pojadę dobrze, mogę zyskać sporą przewagę nad rywalami. Jazda w ciemnościach jest trudna, ale to kolejne wyzwanie, jakie stawia nam Rajd Monte Carlo. To dzięki temu rajdy są tak ekscytujące. Nowe przepisy dotyczące opon oznaczają, że muszę przyzwyczaić się do ogumienia Pirelli, a przede wszystkim do jazdy bez „musu” wypełniającego oponę w razie jej uszkodzenia. To zmusza do innej jazdy. Testowałem już nowe opony. Są twardsze, niż te których używałem wcześniej. Zakaz używania „musu” oznacza, że nie można ciąć zakrętów tak mocno, jak kiedyś. Zakręty trzeba będzie teraz pokonywać po prostu ostrożniej. Nauczyłem się takiej jazdy, gdy startowałem w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych. Mam nadzieję, że doświadczenia wyniesione z tych startów będą przydatne”.
Tematy w artykule: WRC

Podobne wiadomości:

Citroen C3 WRC - podobny do drogowej wersji

Citroen C3 WRC - podobny do drogowej wersji

Aktualności 2016-04-19

Zmiany w regulaminie WRC na 2017 rok

Zmiany w regulaminie WRC na 2017 rok

Aktualności 2015-07-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport