mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Raport Top Ten 2005

Raport Top Ten 2005

W rocznym rankingu Top Ten mojeauto.pl, który jest zestawieniem najbardziej popularnych modeli w internecie, w ubiegłym roku zwyciężył Ford Focus wyprzedzając w końcowej klasyfikacji Skodę Fabię i Toyotę Corollę.

Raport Top Ten 2005

TABELA 1 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane modele w 2005 r.

Miejsce

Modele samochodów

Punkty*

1

Ford Focus

220487

2

Skoda Fabia

169121

3

Toyota Corolla

156068

4

Honda Civic

126998

5

Toyota Avensis

119628

6

Skoda Octavia Nowa

113897

7

Peugeot 206

107536

8

Dacia Logan

104066

9

Fiat Panda

99499

10

Peugeot 307

97436

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Rok 2005 bezdyskusyjnie należał do Forda Focusa. Aż dziewięciokrotnie model ten był najlepszy w rankingach miesięcznych, w pozostałych trzech miesiącach zajmował zaś drugą lokatę. Już w 2004 roku Ford Focus był bliski zwycięstwa w końcowej klasyfikacji, jednak ostatecznie przegrał tylko z Chevroletem Aveo. W zeszłym roku już nic nie odebrało mu pozycji lidera, a końcowa przewaga nad pozostałymi rywalami była wręcz miażdżąca. Dużą popularność potwierdziły też dobre wyniki sprzedaży Focusa, który okazał się najchętniej kupowanym modelem z segmentu kompaktów na naszym rynku.

Drugą pozycję w rankingu Top Ten 2005 zajęła Skoda Fabia (rok temu 3.). Podobnie jak Ford Focus, w każdym miesiącu zajmowała pozycję w ścisłej czołówce, raz była na samym czele (listopad), sześciokrotnie zajmowała drugie miejsce i dwukrotnie trzecie. Również i w tym przypadku widać ścisłą zależność z wynikami sprzedaży – Skoda Fabia była numerem 1 pod względem sprzedaży w 2005 roku na polskim rynku.

Trzecie miejsce i najniższy stopień na podium zdobyła Toyota Corolla (przed rokiem 5. miejsce). Model ten każdorazowo był w czołówce miesięcznych rankingów (najgorsza piąta lokata), jednak brakowało wyraźnie jakiegoś dodatkowego bodźca, który pozwoliłby wdrapać się choć raz na sam szczyt notowania.

Pierwszą piątkę zamykają Honda Civic oraz Toyota Avensis. Czwarta pozycja Civica to ewidentnie zasługa zwiększającego się zainteresowania tym modelem, w związku z premierą nowej, ósmej już generacji tego samochodu. Rosnącą popularność można już było zaobserwować od września (od premiery na targach we Frankfurcie), a kumulacja zainteresowania przypadła na grudzień (pierwsze miejsce w rankingu), od kiedy to można było już składać zamówienia. Również w przypadku Toyoty Avensis dużo lepsza była druga połowa roku – od kwietnia bowiem model ten nie opuścił już czołowej dziesiątki.

Początek ubiegłego roku należał, obok Focusa, także do Dacii Logan. W pierwszym kwartale Logan każdorazowo był w pierwszej trójce miesięcznego rankingu, w tym w lutym na pierwszym miejscu. I choć w późniejszych miesiącach zainteresowanie nieco spadło, to jednak pozwoliło na zajęcie ósmej lokaty w końcowej klasyfikacji. Niezły start miały także oba hity z 2004 roku – Chevrolet Aveo i Lacetti, jednak ostatecznie modele te uplasowały się odpowiednio na 13 i 22 pozycji.

Spośród ubiegłorocznych nowości kilka zdołało zaistnieć, nawet przez kilka notowań w czołowej dziesiątce rankingu, jednak ostatecznie nie zdołały one utrzymać się dłużej w czołówce. Najwyżej zdołały się wspiąć Volkswagen Passat (drugie miejsce w kwietniu) oraz Kia Rio (drugie miejsce we wrześniu). Zwiększonym zainteresowaniem w momencie debiutu cieszyły się także Chevrolet Spark i Citroen C1 (oba auta w czerwcu) oraz trzecia generacja Renault Clio i Toyota Aygo (w październiku).

TABELA 2 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane marki w 2005 r. 

Miejsce

Marka

Punkty*

1

Toyota

527629

2

Ford

480862

3

Volkswagen

470477

4

Opel

442052

5

Skoda

372535

6

Mercedes

356200

7

Fiat

352720

8

Peugeot

346452

9

Renault

299715

10

Honda

293627

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Rywalizacja wśród najbardziej popularnych marek była bardziej zacięta, choć ostatecznie zwycięstwo Toyoty nie podlegało dyskusji. Jak widać reklamowany „Rok Toyoty” znalazł potwierdzenie w dużym zainteresowaniu samochodami tej marki, a także w wynikach sprzedaży (drugie miejsce). Toyota w przeciągu całego roku zdołała wprowadzić najwięcej, bo aż cztery swoje modele do czołowej dziesiątki (Corolla, Avensis, Yaris i Aygo).

Drugą i trzecią pozycję zajęły odpowiednio Ford i Volkswagen. Wysoka pozycja Forda to przede wszystkim zasługa Focusa, a także w mniejszym stopniu Mondeo (13. miejsce). Natomiast w przypadku Volkswagena, który w ubiegłym roku miał chyba największą liczbę premier rynkowych, popularność rozłożyła się równomiernie na więcej modeli – najwyżej w końcowej klasyfikacji znalazł się bowiem Volkswagen Golf V i to dopiero na 15. miejscu.

Spoglądając na pierwszą dziesiątkę znajdziemy wszystkie popularne w Polsce marki, choć nie zawsze na tych samych pozycjach, jak w przypadku sprzedaży. Nieco niżej uplasowały się m.in. Skoda (5) i Fiat (7), a dość wysokim miejscem może się poszczycić Mercedes (6).

TABELA 3 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane auta dla firm w 2005 r. 

Miejsce

Model

Punkty*

1

Mercedes Sprinter

27310

2

Ford Transit

21971

3

Mercedes Vito

21584

4

Volkswagen Transporter

19893

5

Gaz Gazela

18074

6

Fiat Ducato

16645

7

Volkswagen Caddy

12476

8

Iveco Daily

11173

9

Volkswagen LT

10770

10

Volkswagen Caravelle

9131

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Ubiegły rok przyniósł dalsze zamieszanie z tzw. autami dla firm, czyli tymi, przy zakupie których można było odliczyć cały VAT, a następnie VAT od ceny zakupu paliwa. Początkowo, od wejścia w życie nowej ustawy o VAT w 2004 roku, obowiązywał przepis wykorzystujący tzw. wzór Lisaka, który uzależniał możliwość zaliczenia samochodu do firmowego od dopuszczalnej ładowności. Jednak w sierpniu zaczęły obowiązywać zmienione przepisy, które dość radykalnie zmieniły sposób określania samochodów firmowych. Oprócz aut typowo dostawczych, pełne odliczenie podatku VAT przysługuje m.in. dla samochodów z jednym rzędem siedzeń, pickupów, a także z większą liczbą siedzeń, jeśli długość przestrzeni ładunkowej jest większa od połowy długości wewnątrz samochodu.

Dlatego też do czasu nowelizacji ustawy można było zaobserwować większe zainteresowanie autami terenowymi (np. Toyota RAV4 czy Porsche Cayenne), zaś po zmianach autami o nadwoziu typu pickup (Nissan Navara, Toyota Hilux). Jednak summa summarum, w rocznym zestawieniu dziesięciu najbardziej popularnych modeli aut dla firm znalazły się same samochody dostawcze.

Wyraźnym zwycięzcą rankingu samochodów dla firm został Mercedes Sprinter, który od kwietnia nieprzerwanie zwyciężał w rankingach miesięcznych. Wcześniej dwukrotnie na samym czele znalazł się Volkswagen Transporter, a raz Mercedes Vito. Warte podkreślenia jest to, iż w czołowej dziesiątce znalazły się aż cztery dostawcze samochody marki Volkswagen.


Podsumowanie roku 2005

2005 rok był kolejnym rokiem sporego spadku sprzedaży na rynku samochodów nowych. Łączna sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 235,5 tys. szt. i była najgorszym wynikiem od 14 lat. Nieznacznie lepiej wyglądała sytuacja na rynku aut dostawczych. Choć ponad 35 tys. sprzedanych samochodów jest wynikiem gorszym niż rok wcześniej, ale w tym przypadku spadek sprzedaży wyniósł zaledwie 3,1 procent.

Można wskazać dwie bezpośrednie przyczyny tak słabego wyniku. Dalszy wzrost liczby sprowadzonych do kraju samochodów używanych oraz kolejne zmiany w przepisach dotyczące możliwości odliczania podatku VAT od zakupionego na firmę auta oraz od paliwa do niego.

Jeśli chodzi o liczbę sprowadzonych do Polski aut używanych, to w ubiegłym roku wyniosła ona ponad 870 tys. samochodów (w 2004 r. nieco ponad 810 tys.). Choć nastąpił wzrost i to aż o prawie 60 tys. aut, to jednak należy wziąć pod uwagę, iż w 2004 roku napływ aut używanych tak naprawdę rozpoczął się dopiero od maja. Nie jest to jednak żadna pociecha. Bo choć kupno w obecnej sytuacji samochodu, to już praktycznie żaden wydatek, to jednak niewiele się wspomina o negatywnych cechach tego zjawiska. Przede wszystkim stan techniczny sprowadzanych aut jest bardzo różny, od naprawdę dobrego po często bardzo fatalnego. Znacznie zwiększyła się też średnia wieku samochodów jeżdżących po naszych drogach, a prędzej czy później auta te będą musiały zostać wycofane z użytkowania. I w końcu duża podaż aut używanych stanowi poważną barierę dla osób, które planuję wymianę swojego samochodu na inny, nowy bądź używany.

Druga kwestia to sprawa kolejnych zmian w ustawie o podatku od towarów i usług, a dotyczących odliczania podatku VAT od zakupionych samochodów. Zastąpienie od sierpnia tzw. wzoru Lisaka, na podstawie którego można było wyliczyć, czy dane auto pozwala na pełne odliczenie VAT-u, bardziej szczegółową definicją „auta dla firmy”, może i rozjaśniło nieco sytuację, ale wciąż pozostaje sporo wątpliwości. Przedsiębiorcy stojący przed decyzją o zakupie samochodu, często odwlekają ją w czasie. Bo może rząd wprowadzi kolejne zmiany i to bardziej korzystne dla nich.

Wiadomo, iż zmiany w przepisach są konieczne. Przede wszystkim regulujące możliwość sprowadzania aut zza granicy, abyśmy nie stali się, jeśli już nie jesteśmy, złomowiskiem Europy. Obowiązująca bowiem akcyza służy jedynie jako źródło dochodów budżetowych, a co gorsza jest poddawana krytyce ze strony Parlamentu Europejskiego. Gdyby się okazało, iż pobrana od kierowców akcyza ma zostać zwrócona, mogłoby się to okazać poważnym ciosem dla skarbu państwa. Dlatego też od pewnego czasu prowadzone są prace nad tzw. podatkiem ekologicznym. Nie wiadomo jednak, kiedy można spodziewać się wprowadzenia go w życie. Pod uwagę należy też wziąć zmiany w podatku VAT. Słychać głosy o wprowadzeniu możliwości pełnego odliczenia tego podatku przy zakupie pojazdów do celów działalności gospodarczej. Czy jest to jednak możliwe w najbliższej przyszłości? Trudno orzec.

2005 rok można uznać za dobry dla całego przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju. Przede wszystkim zwiększyła się liczba wyprodukowanych w polskich fabrykach samochodów – o 2,1 proc. osobowych do poziomu 527 tys. oraz o 12,2 proc. dostawczych do 85 tys. Produkcja w Tychach, Gliwicach oraz w Poznaniu ma w dalszym ciągu rosnąć, co może oznaczać, iż jakość w naszych fabrykach jest bardzo wysoka.

Rok 2006 zapowiada się dość bogato, jeśli chodzi o nowości rynkowe, co pokazał już styczeń. My jednak liczymy, iż nastąpi także pewne unormowanie na rynku motoryzacyjnym. Że sprzedaż samochodów nowych, jeśli nie pójdzie do góry, to przynajmniej nie będzie dalej spadać. Że ograniczona zostanie liczba sprowadzonych do nas pojazdów używanych. Że wprowadzone przepisy przyczynią się do „normalności” rodzimego rynku motoryzacyjnego, a nie spowodują dalszych niejednoznacznych interpretacji.

I na koniec liczymy, iż obecny rok będzie obfitował w kolejne inwestycje w branży motoryzacyjnej na naszym rynku, nie tylko te największe, ale i mniejsze, które również przyczyniają się do rozwoju poszczególnych regionów i zapewniają wpływy do budżetu państwa. Czekamy także na wypełnienie obietnic rządowych dotyczących budowy autostrad i dróg szybkiego ruchu. Jak do tej pory żadne z rządzących nami ugrupowań nie potrafiło rozwiązać tego problemu. Potrzeby są duże, wiąże się to oczywiście z dużymi nakładami, ale zyski, i to długofalowe, mogą okazać się dużo wyższe.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport