mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Renault 16: 50 lat pierwszego prawdziwego hatchbacka

Renault 16: 50 lat pierwszego prawdziwego hatchbacka

W tym roku mija 50-lecie Renault 16, pierwszego prawdziwego hatchbacka o oryginalnym wyglądzie, który oferował wyjątkową jak na tamte czasy wszechstronność użytkowania.

Renault 16: 50 lat pierwszego prawdziwego hatchbacka
Renault 16 zapoczątkował tak naprawdę historię rodzinnych modeli francuskiej marki. Zaprezentowany został na wystawie samochodowej w Genewie w 1965 roku i wzbudził swoją sylwetką spore zainteresowanie. Uwagę przyciągało dwubryłowe nadwozie z tylną klapą ułatwiającą dostęp do bagażnika. Renault 16 to połączenie wymiaru praktycznego z elegancką 6-okienną linią. Model ten powstał w myśl zasad,y będącej podstawą sukcesu samochodu miejskiego Renault 4 - stanowić francuski "voiture à vivre".

Za pomysłem stworzenia modelu 16 stał Pierre Dreyfus, ówczesny prezes koncernu Renault (1955-75), który chciał stworzyć następcę modelu Fregate, ale odróżniający się od konkurencji. Według Dreyfusa auto powinno stanowić coś więcej niż cztery siedzenia i bagażnik. Poza tym musi być pojemne. Zgodnie z tymi założeniami powstało Renault 16, zaprojektowane przez Gastona Jucheta.



Renault 16 miało być w zamyśle skrzyżowaniem hatchbacka z pojazdem użytkowym i oferować nie spotykaną dotąd uniwersalność użytkowania. Bagażnik dysponował czterema ustawieniami, jego pojemność mogła wynosić od 346 dm3 do 1200 dm3 za sprawą tylnej kanapy, którą można było przesunąć, złożyć lub wyjąć. Każdy z foteli można było dostosować w zależności od potrzeby, do montażu fotelika dziecięcego, pozycji spoczynkowej, a nawet sypialni – dzięki dwóm w pełni rozkładanym fotelom przednim.

Model Renault 16 wyróżniał się również parametrami technicznymi. Wyjątkową ergonomię jazdy zapewniało podwozie z rzadko spotykanym wówczas w tym segmencie napędem na przednią oś oraz z silnikiem montowanym w pozycji centralnej z przodu pojazdu. Silniki oraz skrzynie biegów i głowice wykonywane były
z ciśnieniowych odlewów aluminiowych. Od 1968 roku wersja TS (Tourisme Sportif) wprowadza wiele innowacyjnych rozwiązań w wyposażeniu standardowym, w tym ogrzewaną tylną szybę, dodatkowe reflektory halogenowe oraz dwubiegowe wycieraczki z czterema dyszami spryskiwaczy, a także lusterko wsteczne z możliwością regulacji dzień/noc. W 1969 roku w ofercie znajdują się nie tylko światła cofania, ale też elektryczne szyby przednie, elektrycznie otwierany dach i skórzana tapicerka. Bogate wyposażenie Renault 16 nadawało mu wartości.



Podczas prezentacji na salonie samochodowym w Genewie w 1965 roku model zaskoczył ekscentrycznym stylem i szybko przekonał do siebie zwiedzających, stanowiąc odpowiedź na ich oczekiwania wobec samochodów. To wyzwanie przemysłowe zostało uhonorowane nagrodą Samochód Roku 1966 – było to tym większe osiągnięcie, że pojazd ten pokonał w konkursie m.in. Rolls-Royce'a Silver Shadow.

Od roku 1973 aż do przejścia na emeryturę w roku 1980 Renault 16 w wersji TX produkowano z silnikiem o pojemności 1647 cm3 o mocy 93 KM oraz z 5-biegową skrzynią biegów, dzięki czemu pojazd zdolny był do rozwijania maksymalnej prędkości na torze – do 175 km/h. Wersja ta wyposażona była w centralny zamek i chowane pasy bezpieczeństwa – dwa innowacyjne w tym czasie rozwiązania, mające wpływ na poprawę jakości życia właścicieli Renault 16.



Renault 16 zostało wyprodukowane w liczbie 1.851.502 egzemplarzy – głównie w fabryce w Sandouville (Normandia), wybudowanej na potrzeby tego właśnie modelu.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Renault
Tematy w artykule: Renault jubileusz historia Renault 16

Podobne wiadomości:

Renault wzywa auta do serwisu

Renault wzywa auta do serwisu

Aktualności 2016-11-15

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport