mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Renault 25 (1984-1992)

Renault 25 (1984-1992)

Nie był on pierwszym luksusowym modelem w gamie Renault, jednak odegrał dużą rolę w historii firmy, stanowiąc ważny przełom technologiczny. Mowa tu o modelu Renault 25, którego produkcja rozpoczęła się 25 lat temu.

Renault 25 (1984-1992)
Już w latach 20. w Renault powstawały modele samochodów wyższej klasy: słynny 40 CV, ośmiocylindrowy Nervahuit czy Reinastella. Po wojnie francuska firma postawiła jednak na samochody małej i średniej wielkości. Aż do połowy lat 70., kiedy to podjęto próbę pozyskania najbardziej wymagających klientów, prezentując luksusowo wyposażony duży hatchback Renault 30.

W 1978 roku dyrektor generalny koncernu, Bernard Vernier-Palliez, zdecydował o rozpoczęciu prac nad projektem następcy trzydziestki oraz spokrewnionego z nią czterocylindrowego modelu Renault 20. Projekt otrzymał kryptonim X29. Nieoficjalnie nazywano go Rafale lub Renault 40, nawiązując do legendy 40 CV.

Szefem zespołu stylistów Renault był Robert Opron, utalentowany uczeń słynnego Flaminio Bertoniego. W przypadku projektu X29 Robert Opron wykazał pełnię swojego talentu, umiejętnie lawirując pomiędzy wieloma sprzecznościami. Zaproponował projekt łączący awangardową stylistykę i ponadczasową elegancję. Wyważone proporcje, spokojna linia i szeroki słupek C upodobniały bryłę nadwozia do limuzyn, choć X29 od początku był projektowany jako pięciodrzwiowy hatchback. Charakterystycznym elementem była duża, gięta szyba tylnej klapy, spotykana dotąd w sportowych coupe, znana także z Renault Fuego. W momencie debiutu Renault 25 był samochodem o rekordowo niskim współczynniku oporu powietrza Cx, który w zależności od wersji wynosił od 0,28 do 0,31.

Design kokpitu i wnętrza zlecono włoskiemu styliście Marcello Gandiniemu, twórcy m.in. nadwozia Lamborgini Miura i Countach, który na zlecenie Renault opracował także nadwozie drugiej generacji modelu 5.

Prototyp był gotów już pod koniec 1981 roku. Wówczas rozpoczęto też testy drogowe. Model otrzymał nazwę Renault 25. Jednostki napędowe oraz inne podzespoły pochodziły z modeli 20 oraz 30. Wspólnie z firmą Bendix opracowano sterowany elektronicznie wtrysk paliwa Renix, zasilający silnik o pojemności 2.2 l i mocy 123 KM, który zastosowano w seryjnym Renault 25 GTX. Gamę silników benzynowych otwierała czterocylindrowa jednostka o mocy 103 KM i pojemności 2.0 l. Więcej oferował silnik V-6 (opracowany wspólnie przez Peugeot, Renault i Volvo) o pojemności 2.7 l i mocy 144 KM, który był zasilany wtryskiem paliwa Bosch K-Jetronic. Prędkość maksymalna wersji V-6 wynosiła 201 km/h. W ofercie znalazły się także: wolnossący silnik wysokoprężny 2.1 l o mocy 64 KM oraz jego 85-konna wersja z turbosprężarką Garret T2. Renault 25 Turbo D/DX osiągało 172 km/h, należąc do grona ówczesnych najszybszych diesli na świecie. Do wyboru była pięciobiegowa skrzynia manualna lub dwie przekładnie automatyczne.

We wnętrzu zamontowano komputer pokładowy z syntezatorem mowy. W jednym w wybranych języków informował on kierowcę o wystąpieniu usterek, jak np. zużycie klocków hamulcowych czy przepalenie żarówek. Światową nowością, która dziś jest dość powszechnym rozwiązaniem było umieszczenie w kierownicy sterowania specjalnym zestawem audio 4x20.

Uroczysta prezentacja Renault 25 odbyła się 21 marca 1984 roku. Pojazd wzbudził ogromne zainteresowanie nabywców także poza Francją. Renault zdobyło uznanie np. w RFN, gdzie segment premium był hermetyczny i zdominowany przez rodzimych producentów. Auto trafiło nawet na rynek autralijski. Niedługo po debiucie wprowadzono budowaną w firmie Heuliez wersję Limousine o przedłużonym o 230 mm rozstawie osi. Jednym z pierwszych klientów był prezydent Republiki Francuskiej, Francois Mitterand. Auta trafiły także do ministerstw i ambasad. W 1985 roku Renault 25 zdobyło drugie miejsce w konkursie Car of the Year. Wówczas wprowadzono wersję V6 Turbo o mocy 182 KM. Dwa lata później wprowadzono wersję V6 Injection z silnikiem 2.9 l o mocy 160 KM i z bogatym wyposażeniem.

Czerwiec 1988 roku był czasem istotnych zmian w wyglądzie zewnętrzym dwudziestki piątki – od tego czasu model nazywany był Renault 25 Phase 2. Odświeżona wersja wyróżniała sią nowymi reflektorami, zmodyfikowanym kształtem przedniej części nadwozia, zderzaka oraz przedniego spoilera. Ponadto wprowadzono także zmiany w obrębie kloszy tylnych lamp. Moc wolnossącego Diesla wzrosła do 70 KM. Renault zaproponowało nowe opcje, m.in. system zabezpieczający przed kradzieżą czy nowe wzory obręczy z lekkich stopów. Pojawiła się wersja limitowana Monaco. Nowością, którą zaprezentowano w 1989 roku, była luksusowo wyposażona 25 Baccara z silnikiem V6, automatyczną skrzynią biegów i regulacją położenia tylnej kanapy, która była pokryta najwyższej jakości naturalną skórą. W kwietniu 1990 roku dotychczasowe oznaczenia wersji zastąpione zostały nazwami Confort, Luxe i Baccara. Na szczycie gamy silników niepodzielnie panowała jednostka V6 Turbo o mocy 205 KM.

Ostatnią z wersji limitowanych była zbudowana w 300 egzemplarzach wersja 25 TXI Olympique 92, dostępna wyłącznie w perłowej bieli. Okazją do jej prezentacji było rozpoczęcie XVI  Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Arbertville. 13 lutego 1992 roku z taśmy zakładu w Sandouville zjechał ostatni z 779.687 wyprodukowanych egzemplarzy Renault 25. Model, który w tym roku obchodzi swoje 25. urodziny, ustąpił wówczas miejsca swojemu następcy – modelowi Safrane.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Renault 25 Wszystko o Renault
Tematy w artykule: Renault historia Renault 25

Podobne wiadomości:

Renault wzywa auta do serwisu

Renault wzywa auta do serwisu

Aktualności 2016-11-15

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

~dynia 2009-12-27

5 lat mialem te auto ... nie moge dobrego slowa powiedziec o tym aucie ... Ciagle stalo w warsztacie w Bozencinie pod Warszawa.... kosztowala mnie eksplatacja mase pieniedzy .... Nigdy juz nie kupilem Renault...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport