mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Renault ELLYPSE - Nowy concept-car

Renault ELLYPSE - Nowy concept-car

"Iskra optymizmu na horyzoncie motoryzacji..."

Renault ELLYPSE - Nowy concept-car

Ellypse to najnowszy model studyjny Renaulta, który został zaprojektowany ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska.

Ellypse to limuzyna o długości 3,90 metrów, której łagodna, choć jednocześnie mocno zaznaczona linia, pozbawiona jakiejkolwiek agresji, ma nadać sympatyczny wygląd. Kształt reflektorów oraz pokrywy chłodnicy, która jest kontynuacją nowej estetyki marki Renault dodaje autu radosnego charakteru.

Na całej powierzchni przezroczystego dachu rozmieszony jest filtr przeciwsłoneczny, dzięki czemu poprawia się jakość warunków cieplnych we wnętrzu kokpitu. Naturalne kolory Ellypse dobrano tak, aby harmonizowały z kształtami samochodu: przednia i tylna część jest w kolorze lekko stonowanego błękitem migdału, drzwi natomiast przechodzą w lekki błękit Ultra Light Blue.

O ile od strony kierowcy drzwi otwierają się klasycznie, o tyle z drugiej strony pojawia się oryginalny i nowatorski system dostępu: tylne drzwi mogą otwierać się w obu kierunkach, mimo braku listwy środkowej między drzwiami przednimi a tylnymi – zarówno jak klasyczne drzwi dające bezpośredni dostęp do tylnych siedzeń, jak i na odwrót, otwierając się do tyłu. To drugie ustawienie otwiera całkowicie dostęp do kokpitu, kiedy otwarte są również przednie drzwi z tej strony, zachęcając do wejścia do środka.

We wnętrzu auta postawiono na prostotę unikając wszelkich zbędnych ozdobników. Jest ono kontynuacją stylistyki „Touch Design”, której celem jest coraz większe zbliżenie między człowiekiem i techniką. Zarówno długi, przeszklony dach, jak i duża powierzchnia okien napełniają wnętrze światłem oraz nadają mu charakter otwartości i umożliwiają szerokie spojrzenie na świat zewnętrzny. Aktywna linia deski rozdzielczej spływa na podłogę tworząc lekką falę, na której opierają się wysmukłe fotele. Komfort siedzeń zapewniony jest przez materiał piankowy łączący miękkość, elastyczność oraz trwałość z miłym wrażeniem dotykowym. Wykonana z materiału zapamiętującego kształty pianka przystosowuje się do budowy ciała pasażerów

Nowy concept-car firmy Renault stworzony został z myślą o ochronie środowiska zapoczątkowuje nowy sposób projektowania i doskonalenia kolejnych wersji samochodu. Celem podstawowym przy tworzeniu pojazdu jest umożliwienie łatwego demontażu oraz sortowania części przeznaczonych do recyklingu po zakończeniu cyklu życia auta. Liczba części została specjalnie ograniczona, na przykład przednia maska, boczne listwy ochronne oraz pokrywa chłodnicy stanowią jedną całość. Czyste i proste „cięcia” linii nadają mu charakter czystości. Z drugiej strony wszelkie elementy łączące łatwo się odkręcają, by maksymalnie uprościć demontaż poszczególnych części.

Części te z kolei są oznaczone w sposób identyfikujący materiał bazowy, z którego zostały wykonane, dzięki czemu będzie możliwe ich szybkie i efektywne sortowanie. Tą samą filozofią kierowano się przy projektowaniu wnętrza samochodu: zarówno z siedzeń, jak i z podłogi można łatwo usunąć pokrywający je materiał.

Kolejnym elementem świadomości ekologicznej jest wybór materiałów poprzedzony dogłębnymi badaniami przeprowadzonymi przez projektantów. Ellypse składa się w większości z materiałów pochodzących z odzysku, podlegających recyklingowi lub odnawialnych. I tak na przykład - boczne drzwiczki wykonane zostały z aluminium pochodzącego z odzysku. Poza swoimi właściwościami związanymi z łatwością, z jaką poddaje się recyklingowi, aluminium umożliwia zmniejszenie ciężaru samochodu, co z kolei pozwala na mniejsze zużycie paliwa. Główna część konstrukcji jest stopem aluminium i stali, która również została uzyskana ze złomu pochodzącego z odzysku.

Nie mniej ważna jest ochrona jakości powietrza dzięki zaawansowanej technologii zespołu napędowego. Ellypse jest wyposażony w innowacyjny, 16-zaworowy silnik turbo Diesel o pojemności 1 200 cm3, mocy 100 kM (72 kW) i momencie obrotowym 200 Nm. Wysoko rozwinięty system wtrysku paliwa Common Rail jest wyposażony w specjalne piezoelektryczne wtryskiwacze z 10 dyszami (w porównaniu z dotychczasowymi 4 – 5 dyszami), które pozwalają na osiągnięcie ciśnienia wtryskowego rzędu 2 000 barów.

W trosce o środowisko naturalne, model ten został wyposażony w kompleksowy i innowacyjny system usuwania zanieczyszczeń powietrza: 4-drożny katalizator umożliwia jednoczesne przetwarzanie tlenku węgla (CO), tlenków azotu (NOx), niespalonych cząsteczek paliwa (węglowodory) oraz innych cząstek. Kierowca dysponuje również nowoczesnym systemem diagnostyki pokładowej OBD, który nie tylko informuje go o przekroczeniu przez samochód norm dotyczących zanieczyszczenia powietrza, lecz także stale analizuje skład chemiczny i fizyczny emisji oraz płynów i gazów obecnych w samochodzie w celu zasygnalizowania konieczności dokonania przeglądu.

Wspomniany silnik turbo Diesel jest uzupełniony o zintegrowaną jednostkę elektryczną nowej generacji, spełniającą różne funkcje: alternatora produkującego prąd (zwłaszcza na bazie energii odzyskiwanej podczas hamowania), zapłonu dla silnika termicznego oraz pomocniczego silnika elektrycznego wspomagającego moc silnika termicznego, a nawet zdolnego napędzać cały samochód na krótkich odcinkach. System przełożenia jest wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię biegów, która umożliwia optymalizację zużycia paliwa w zależności od stylu jazdy danego kierowcy.

Wysoko zaawansowana technologia zespołu napędowego w połączeniu z niewielką masą samochodu (980 kg) pozwala na uzyskanie dobrych osiągów oraz poziomu emisji CO2/km na poziomie jedynie 85 g w cyklu mieszanym NMVEG, czyli około 3,2 l/100 km.

Ellypse prezentuje się jako samochód prosty, zachęcający do jazdy i ciepły. „To iskra optymizmu na horyzoncie motoryzacji”, mówi Patrick le Quément, Dyrektor Pracowni Projektów Renault.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport