mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Renault i Kolumbia

Renault i Kolumbia

W 1969 roku przedstawiciele państwowego wówczas koncernu Regie Nationales Renault oraz rządu Kolumbii podpisali umowę o licencyjnym montażu samochodów, dając tym samym początek działalności firmie SOFASA. Zakłady Renault w Kolumbii obchodzą w tym roku 40. rocznicę powstania.

Renault i Kolumbia
Lata 60. były okresem wojny domowej oraz niestabilnej sytuacji politycznej w Kolumbii. Poza Renault żaden z motoryzacyjnych koncernów nie odważył się na poważną inwestycję w tym kraju, a wiele z ówczesnych pojazdów jeżdżących po drogach Kolumbii pamiętało jeszcze lata 30. Były to głównie auta produkcji amerykańskiej. Zaporowe cła i system podatkowy kraju nie zachęcały do importu nowych aut.

Już rok po otwarciu firmy SOFASA z hal nowego zakładu Envigado w departamencie Antioqua wyjechały pierwsze egzemplarze kolumbijskiego Renault 4. Niedługo później rozpoczęto montaż większego modelu R6, przeznaczonego głównie na taksówki. W roku 1973 zmontowano 1.550 egzemplarzy Renault 12. Dwa lata później SOFASA wprowadziła na rynek dostawczy Renault 4 Fourgonette. Początkowo produkcja była skierowana wyłącznie na potrzeby rodzimego rynku. Wraz z rozbudową zakładu, auta z Envigado eksportowano do Wenezueli i Ekwadoru. W 1979 roku produkcja osiągnęła liczbę 25.007 pojazdów.

Kolejna dekada była czasem poszerzania gamy i rozwoju technologicznego firmy. W 1981 r. model 18 zastąpił wysłużoną dwunastkę, która powstała w liczbie ponad 56 tysięcy egzemplarzy. Kolejno wprowadzano nowoczesne Renault 9 i 11, wycofując model 6. Przez lata w produkcji pozostawał model 4, który zmotoryzował Kolumbię, kraj liczący dziś 45 milionów mieszkańców. Jeszcze w 1991 roku montowano go jako Renault 4 Amigo Fiel. Egzemplarze czwórki można do dziś zobaczyć na ulicach Bogoty, Baranquilla czy Cali.

Powolna stabilizacja sytuacji politycznej sprzyjała rozwojowi firmy SOFASA i wprowadzaniu nowoczesnych modeli. SOFASA oferowała flagowy model Renault 21 oraz popularną dziewiątkę, dostępną  w wersjach Super, Brio i Malimo, różniących się wyposażeniem. Firma rozwijała sieć salonów sprzedaży oraz autoryzowanych warsztatów na terenie całej Kolumbii, zdobywając wiodącą pozycję na rynku. W latach 90. wprowadzano kolejne modele – 19, Clio i Laguna. W 1995 roku powstała wenezuelska filia SOFAVEN, która uczestniczyła w montażu Renault Twingo. Dwa lat później SOFASA zmodernizowała model 9, w tym czasie zadebiutował też model Megane w kilku wersjach nadwoziowych.

Dziś ofercie firmy SOFASA znajdują się modele, które są dobrze znane także z polskich ulic. Gamę otwierają Twingo, Clio, Megane II, Sandero, Kangoo/Kangoo Sportway, Scenic Sportway, Koleos 4x4. W Envigado produkuje się także Renault Symbol II, które w Polsce znane jest jako Thalia oraz Renault Logan (identyczne z modelem Dacia Logan).

SOFASA jest ważnym partnerem koncernu Renault w Ameryce Południowej. Dostarcza samochody do kilku krajów ościennych zjednoczonych w Pakcie Andyjskim, południowoamerykańskim odpowiedniku UE. Renault z SOFASA eksportowane są do Chile, Ekwadoru, Boliwii oraz innych krajów tego regionu. Firma aktywnie wspiera wenezuelską filię SOFAVEN oraz sieć Renault w Ekwadorze.

Obecnie firma zatrudnia ponad 900 pracowników i posiada 116 punktów obsługi posprzedażnej w całym kraju.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Renault
Tematy w artykule: Renault historia

Podobne wiadomości:

Renault wzywa auta do serwisu

Renault wzywa auta do serwisu

Aktualności 2016-11-15

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport