mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rok na minusie

Rok na minusie

W grudniu 2012 roku, według wstępnych danych CEP zarejestrowano 3 003 nowe i używane pojazdy użytkowe powyżej 3,5 tony, w tym autobusy. Było to mniej o blisko jedną czwartą niż w grudniu 2011 roku (- 23,3%) i mniej niż w listopadzie 2012 roku (-22,1%). W ciągu całego 2012 roku zarejestrowano 43 210 pojazdów użytkowych powyżej 3,5t, było to mniej o 6 748 sztuk (-13,5%) niż w 2011 roku.

Rok na minusie
Odbudowa rynku obserwowana jeszcze w 2011 roku, po ostatnim kryzysie 2009 roku, została wyraźnie przyhamowana. W całym 2012 roku przybyło 38 930 samochodów ciężarowych i 4 280 autobusów. W porównaniu do 2011 roku samochodów ciężarowych zarejestrowano mniej o 14,2% a nowych i używanych autobusów mniej o 7,1%.
W grudniu 2012 roku zarejestrowano 1 328 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t mniej o 27,6% niż w ostatnim miesiącu 2011 roku i mniej o jedną czwartą niż w listopadzie. W całej grupie były 1 224 nowe samochody ciężarowe (-378; -23,6% r/r;) i 104 autobusy (-129; -55,4%r/r). Ostatni miesiąc ubiegłego roku pogłębił umiarkowany spadek skumulowanej wielkości a listopadowa poprawa na rynku nowych ciężarówek okazała się nietrwała. W grupie nowych autobusów rezultat grudnia, chociaż wskazał na najgłębszy spadek rok do roku w całym 2012 roku, utrzymał się na poziomie średniomiesięcznym.
Rejestracje nowych autobusów w ostatnim miesiącu były jednak słabsze niż w kryzysowym 2009 roku. W całym 2012 roku nabywcy zarejestrowali 17 707 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t, było ich mniej o 936 (-5%) niż w 2011 roku. W tej grupie zarejestrowano 16 436 samochodów ciężarowych. Ich wolumen zmniejszył się o 3,9%. Spadek powstrzymywały rezultaty sprzedaży ciągników wyższe w skali roku o 1,1% jednak częściowo docelowo przeznaczone dla nabywców z innych krajów. Nowe autobusy zmniejszyły swój wolumen w tym czasie o 17,4% do poziomu 1 271 sztuk.
W części rynku używanych pojazdów użytkowych w grudniu 2012 roku sprowadzono do Polski 1 675 pojazdów, mniej o 19,5% niż przed rokiem. Wśród nich przywieziono 1 454 (-19,7%) używanych samochodów ciężarowych i 221 autobusów, tj. mniej o 17,8% . Od początku roku zarejestrowano 25 503 (-18,6% r/r) używanych pojazdów. W tym 22 494 (-20,4%) używane samochody ciężarowe i 3 009 autobusów (-1,9%). W całym 2012 roku użytkowych pojazdów używanych sprowadzono niemal półtora razy więcej niż sprzedano nowych.

Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
W grudniu zarejestrowano 1 224 nowe samochody ciężarowych (-378; -23,6%). Był to rezultat słabszy niż średnia miesięczna w całym 2012 roku. Ostatni miesiąc ubiegłego roku pogłębił umiarkowany spadek skumulowanej wielkości a listopadowa poprawa na rynku nowych ciężarówek okazała się nietrwała. W grudniu zarejestrowano ich mniej o blisko jedną czwartą niż w listopadzie (-387; -24%). Wśród nich znalazło się zaledwie 748 ciągników, tj. mniej o 22,9% (-222) niż rok wcześniej i mniej o 385 niż w listopadzie. Samochodów najcięższych powyżej 16 ton odnotowano 966, czyli mniej niż przed rokiem o 26,1% (-342) i prawie trzydzieści procent mniej niż miesiąc wcześniej (-27,7%; -371).
Od początku 2012 roku, zarejestrowano 16 436 pojazdów ciężarowych powyżej 3,5t. Oznacza to spadek w porównaniu z rokiem poprzednim o 3,9%. Spadek powstrzymywały pozytywne rezultaty sprzedaży ciągników wyższe w skali roku o 1,1% jednak częściowo docelowo przeznaczone dla nabywców z innych krajów.
Firmy rejestrujące na regon kupiły w całym roku 13 683 pojazdy, to 83,3% całości. W 2011 roku dla klientów z tej grupy przypadło 88% (15 049). Liczba pojazdów leasingowanych (wliczając w to również długoterminowy wynajem) wyniosła w ciągu dwunastu miesięcy 10 449 i była mniejsza o 8,5% (-968) niż w 2011 roku. Rejestracje na klientów indywidualnych były wyższe w tym czasie o 33,9% w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem. Szacujemy, że w 2012 ok. 11% nowych rejestracji mogło mieć status rejestracji czasowej, z których część mogła być potencjalnie skierowana na wywóz. Tłumaczy to chociaż częściowo tak znaczny wzrost zainteresowania w grupie nabywców indywidualnych.
Zgodnie z informacją GUS zarobkowym transportem samochodowym przewieziono w ciągu jedenastu miesięcy ubiegłego roku 154,9 mln ton ładunków o 8,2% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku). Jednak nastroje w sekcji transport i gospodarka magazynowa w grudniu nie były najlepsze. Utrzymywały się pesymistyczne i gorsze niż przed miesiącem bieżące oraz przyszłe oceny popytu, sprzedaży i sytuacji finansowej, jak i w zakresie zatrudnienia.
W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w grudniu 2012 na pierwszą pozycję powrócił DAF – 209, drugi MAN – 203 a trzecie VOLVO – 194 nieznacznie wyprzedziło MERCEDESA – 192. Kolejność w całym 2012 roku: pierwszy DAF – 3 545 z udziałem 21,57% (+21,9%r/r), następny MERCEDES – 2 781 z udziałem 16,92% (- 2,4%) i MAN – 2 712 z udziałem 16,5% (-19,3%r/r).

Nowe samochody ciężarowe o DMC >= 16t
Samochodów najcięższych powyżej 16 ton odnotowano w grudniu 966, czyli mniej niż przed rokiem o 26,1% (-342) i mniej prawie o trzydzieści procent niż miesiąc wcześniej (-27,7%; -371). Wśród nich było 748 ciągników, tj. mniej o 22,6% niż w grudniu rok wcześniej i mniej o 33,9% niż w listopadzie. W ciągu dwunastu miesięcy 2012 roku zarejestrowano 14 045 (-3,5%r/r) pojazdów najcięższych. Przy czym ciągników w tej grupie znalazło się 11 825, czyli więcej o 133 (+1,1%) niż przed rokiem. Gdyby nie rejestracje niektórych pojazdów, przeznaczonych faktycznie na wywóz czyli dla odbiorców spoza naszego kraju, wyniki w grupie samochodów najcięższych mogłyby być znacznie słabsze.
W grudniu 2012 w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrowały marki: DAF – 199, VOLVO - 190 i 170 SCANIA. W całym 2012 roku zaledwie dwie marki osiągnęły poprawę rezultatów w porównaniu do roku poprzedniego – DAF +24,9% i SCANIA +6,4%. Rok zakończyły na pierwszej pozycji DAF – 3 446 (24,54% udz.), na drugiej MERCEDES – 2 254 (16,05% udz.) i na trzeciej VOLVO – 2191 (15,6%udz.) przed SCANIĄ – 2141 (15,24%. Kolejny MAN również przekroczył poziom dwóch tysięcy sprzedanych pojazdów – 2 051 (14,6% udz).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t
W grudniu zarejestrowano 3 589 nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony, mniej o 34,4% (-1879) niż rok wcześniej. Było to na przekór dotychczasowym trendom sezonowym, mniej niż w listopadzie o 1,7% (+63). W całym 2012 roku zarejestrowano 38 507 nowych samochodów dostawczych, mniej o 4 187 (-9,8%) niż w 2011 roku.
W grudniu najwięcej samochodów zarejestrował Fiat – 782, odnotowując tym samym spadek do poprzedniego miesiąca o 12,3% i spadek rok do roku o 46,7%. Na drugim miejscu Renault - 434 samochodów to również spadek, o 13,2% w porównaniu do listopada i mniej niż w grudniu przed rokiem o 31,9%. Na trzeciej pozycji niespodziewanie Ford - 328 samochodów (-24,1,3% r/r i aż +30,2% m/m). Od początku roku Fiat zarejestrował 9 222 samochodów dostawczych (- 0,6%r/r). Udział tej marki wyniósł 23,95%. Na drugim miejscu Renault – 4 585 sztuk ze spadkiem 3,4% r/r skupił 11,91% udział. Na trzecim niezmiennie Peugeot – 4 173 samochody oznacza dla niego zmniejszenie o 17,6% w porównaniu do roku ubiegłego, i stratę udziału do 10,84% rynku.

Nowe autobusy o DMC>3,5T
W grudniu 2012 zarejestrowano 104 nowe autobusy powyżej 3,5 tony (-129; -55,4%r/r). Rezultat ten chociaż wskazał na najgłębszy spadek rok do roku w całym 2012 roku, utrzymał się na poziomie średniomiesięcznym. Rejestracje nowych autobusów w ostatnim miesiącu były jednak słabsze niż w kryzysowym 2009 roku. W tej grupie było 56 autobusów powyżej 16t, podczas gdy rok wcześniej 144.
W całym 2012 roku zarejestrowano 1 271 autobusów, mniej o 17,4% (-267) niż w 2011 rok. Wśród nich było 778 autobusów z DMC powyżej 16t wobec 961 rok wcześniej i 753 w 2010 roku. Od początku 2012 roku najwięcej autobusów pow. 3,5t zarejestrowały marki: MERCEDES (407), SOLARIS (257) następnie AUTOSAN (83), MAN (70) i SOLBUS (60).
 

Podobne wiadomości:

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Aktualności 2016-11-25

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

Aktualności 2016-10-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką
Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką
Japoński koncern rozpoczyna prace nad ciężarówką napędzaną ogniwami paliwowymi. Jest to kolejny pojazd Toyoty po autobusie FC Bus wykorzystujący innowacyjną technologię.