mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rosną ceny używanych ciężarówek

Rosną ceny używanych ciężarówek

Po okresie stabilizacji cenowej rynek zaczyna powoli odczuwać wzrost wartości używanych samochodów ciężarowych. Pomimo nie najwyższego popytu, ciągniki siodłowe Euro 5 drożeją, ponieważ ich ceny w Europie Zachodniej znacznie wzrosły. Nasilający się import tylko umocni tę tendencję.

Rosną ceny używanych ciężarówek
Wciąż dużym zainteresowaniem w Polsce cieszą się najmłodsze ciągniki Euro 3, których ceny od kilku miesięcy również powoli idą w górę. Generalnie odczuwalny jest brak samochodów i trend wzrostowy z pewnością utrzyma się w ciągu najbliższych miesięcy. Należy pamiętać, że sprzedaż nowych pojazdów w ciągu ostatnich dwóch lat była bardzo mała, a to przełoży się na ograniczoną podaż używanych ciężarówek w przyszłości. Dodatkowo firmy transportowe nie śpieszą się z wymianą użytkowanych ciągników Euro 5 na młodsze, ponieważ norma ta ma obowiązywać w Unii Europejskiej przez najbliższe 3-4 lata.

W drugiej połowie roku rynek samochodów budowlanych ożywił się, a popyt na nie wzrósł. Jednak rynek jest już nasycony tymi pojazdami i poszukiwane są głównie młode samochody. Lekki wzrost zainteresowania można także zauważyć w branży dystrybucyjnej, chociaż tutaj sprzedaż samochodów jest wciąż na bardzo niskim poziomie.

Za wzrostem wartości ciągników podążają ceny naczep. Są o 10-15% wyższe, niż na początku roku.

Największy wpływ na przyszłoroczny obraz rynku będzie miało wprowadzenie elektronicznego poboru opłat. Zgodnie z założeniami, system zacznie obowiązywać 1 lipca 2011, wysokość opłat za każdy przejechany kilometr będzie uzależniona od normy emisji spalin oraz dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i będzie dotyczyć wszystkich pojazdów o DMC powyżej 3,5t. Na razie nie są znane wysokości stawek. To właśnie relacje między nimi zadecydują o zmianach struktury rynku używanych ciężarówek w Polsce. Rynek ciągników siodłowych od dawna funkcjonuje w warunkach poboru opłat, ponieważ obsługuje trasy międzynarodowe (Niemcy, Czechy oraz Słowacja posiadają już systemy myta) i tutaj nie należy spodziewać się rewolucyjnych zmian.

W kraju na popularności na pewno stracą starsze pojazdy, szczególnie Euro 2. Wielkich zmian nie będzie także na rynku samochodów konstrukcyjnych. Wykonują stosunkowo niewielkie przebiegi, a poza tym rynek ten znacznie się odmłodził w ciągu kilku ostatnich lat dzięki zakupom nowych samochodów pod kontrakty budowlane. Największa rewolucja czeka segment pojazdów dystrybucyjnych. Ponieważ do tej pory normy emisji spalin nie miały większego wpływu na koszty użytkowania, w kraju wciąż eksploatuje się duże ilości samochodów Euro 0, 1 i 2. Dodatkowo pokonują największe ilości kilometrów w kraju spośród wszystkich segmentów rynku. Tutaj można spodziewać się przesiadania przewoźników na samochody znacznie młodsze lub samochody "podmytowe" (czyli o DMC do 3,5t). Niezauważalne do tej pory różnice w wartości rynkowej między pojazdami z nowszymi normami z pewnością się zwiększą.

Najbardziej odczuwalnym efektem wprowadzenia systemu będzie dalsza tendencja do odmładzania taboru. Taki ruch wpłynie z pewnością na zwiększenie kosztów transportu (wyższe koszty zakupu pojazdów), co może przyczynić się do problemów finansowych branży. Dużo zależy od wysokości stawek, które wprost przełożą się na kondycję firm transportowych.

Podobne wiadomości:

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Import aut ciągle rośnie

Import aut ciągle rośnie

Aktualności 2016-05-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport