mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rosyjski rynek motoryzacyjny w obliczu kryzysu

Rosyjski rynek motoryzacyjny w obliczu kryzysu

Mimo iż trwający kryzys w branży motoryzacyjnej nie ominął i rynku rosyjskiego, przewiduje się, że niedługo odzyska on stabilność, a do 2012 roku będzie trzecim co do wielkości po rynkach amerykańskim i chińskim.

Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku Dmitrij Miedwiediew, prezydent Rosji, przyznał, że kryzys rozprzestrzenia się z sektora finansowego na inne, w tym na branżę motoryzacyjną. Niedawna analiza za okres od października do listopada 2008 r. wykazała w Rosji spadek sprzedaży o 19,3% nowych zagranicznych samochodów osobowych. W odpowiedzi, rząd zrewidował swoją politykę kredytową, politykę co do importu samochodów oraz taryfy importowe. Najwięksi rosyjscy producenci ograniczają liczbę dni roboczych w tygodniu pracy oraz redukują zatrudnienie.

- Gdy tylko rosyjski sektor bankowy podźwignie się z wielomiesięcznego kryzysu finansowego i kredyty motoryzacyjne znów staną się dostępne dla Rosjan, spodziewamy się powrotu tendencji wzrostowej w sprzedaży samochodów osobowych, chociaż najprawdopodobniej o mniejszej dynamice - stwierdza Andrij Iwczenko, analityk Frost & Sullivan.

Przed wystąpieniem recesji, gospodarska rosyjska była podatnym gruntem dla inwestycji. W 2007 r. inwestycje zagraniczne w gospodarkę rosyjską osiągnęły wartość 27,80 mld USD, z czego 353 mln USD stanowiły inwestycje w sektor produkcji samochodów i pojazdów transportowych.

Problem rosyjskiej branży motoryzacyjnej tkwi w polityce kredytowej stosowanej przez rosyjskie oraz światowe instytucje finansowe i banki. Tym bardziej, że ponad 45% wartości sprzedaży samochodów w Rosji finansowano z kredytów bankowych. Polityka ta jest obecnie rewidowana, lecz zdążyła już negatywnie odbić się na krajowych i zagranicznych producentach samochodów w Rosji.

Spadek popytu na samochody przyparł do muru większość rosyjskich i zagranicznych producentów, między innymi takie rodzime firmy jak GAZ, AVTOVAZ i Kamaz, czyli największych producentów rosyjskich. 19 listopada 2008 GAZ ogłosił swoją decyzję o ustanowieniu trzydniowego tygodnia pracy w odpowiedzi na spadający popyt na pojazdy. W październiku Kamaz skrócił tydzień pracy do 32 godzin oraz dokonał redukcji zatrudnienia o 10%. Chociaż przez większość 2008 r. utrzymywał się niewielki spadek sprzedaży (tylko 2,6% w porównaniu z poprzednim rokiem), Łada Priora  firmy AVTOVAZ osiągnęła dodatni trend, znacząco zwiększając sprzedaż w 2008 r. Producenci zagraniczni jak Renault, Ford i General Motors, wprowadzają korekty do swoich planów na 2009 r. dla Rosji oraz wstrzymują się z produkcją nowych modeli.

Odpowiednie działania wprowadza też rząd rosyjski. Główna zmiana polega na zaostrzeniu polityki w zakresie importu pojazdów używanych, co obejmuje wprowadzenie zakazu importu samochodów starszych niż pięcioletnie. Obecny system zezwala na import samochodów najwyżej 7-letnich. Kolejna kluczowa różnica to podwyższenie taryf importowych. Rosja ma nadzieję, że posunięcie to przyczyni się do zmniejszenia importu, zaś w długofalowej perspektywie - do stopniowego przyspieszenia tempa rozwoju montażu zagranicznych samochodów w Rosji.

Podobne wiadomości:

Kryzys szansą na lepsze jutro

Kryzys szansą na lepsze jutro

Finanse i prawo 2009-01-20

NAIAS 2009: W cieniu kryzysu

NAIAS 2009: W cieniu kryzysu

Aktualności 2009-01-12

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport