mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rynek marek

Rynek marek

Analiza Starter / ADAC. Liczba zezwoleń na niemieckim rynku...

Analiza. Liczba zezwoleń(dopuszczeń pojazdu do ruchu) na niemieckim rynku zatrzymały się w miejscu – a mimo to jest wielu producentów, którzy sobie lepiej dają radę w tym kryzysie. ADAC-AutoMarxX zdradza Państwu, dlaczego...

Motor napędowy koniunktury numer 1 w Niemczech, przemysł samochodowy, chwieje się i nie pracuje już tak gładko: W pierwszych sześciu miesiącach roku 2002 zmalała liczba nowych zezwoleń dla samochodów osobowych o 4% w porównaniu do wyniku z poprzedniego roku.

Związek przemysłu samochodowego (VDA) czyni „chwiejną gospodarkę i wzrastające obciążenie kierowców” odpowiedzialnymi za odczuwalny spadek obrotów, a klimat kupowania jest naznaczony wysokim stopniem niepewności.

Argumenty niemieckich lobbystów brzmią zrozumiale, są jednak w połowie prawdą. Ponieważ podczas gdy większość producentów rzeczywiście musiała zaznaczyć spadek obrotów, niektóre liczby sprzedaży mogły nawet wzrosnąć – na czele importerzy, którzy w międzyczasie mają prawie 30% udziałów rynkowych. Powód: Zagraniczni producenci obsługują najchętniej nieprzerwany trend w kierunku atrakcyjnych modeli jak Cabrio, samochody terenowe czy (mini-) vany, które osiągną wkrótce około 15% udziałów na rynku. Tradycyjnie silne są one w rozszerzającym się segmencie samochodów małych. Niemieccy producenci przespali ten rozwój prawie kompletnie.

Nowe modele zapewniają sukces

Porównując pod względem modeli liczby zezwoleń dziesięciu najbardziej sprzedawanych marek z pierwszej połowy roku 2002 z tymi z pierwszych sześciu miesięcy, staje się jasnym: Sukces producenta samochodowego zależy zdecydowanie od własnej polityki modelu.

Przykład VW: Potentat branżowy musiał zrezygnować z ponad 8% zezwoleń. Przede wszystkim Golf, Passat i Lupo znalazły mniej nabywców, sukces nowego Polo może trochę upiększyć bilans. Całkiem jasne: Minivan, nowe Cabrio lub samochody terenowe? Błędny sygnał!

Trochę lepiej przebiegło to w Mercedesie, gdzie takie modele sa w programie. U mieszkańców Stuttgartu zbiera plony długoletnia wierność do silnika diesla, który w międzyczasie osiąga wartość około 40% nowych zezwoleń. Przykład klasy C: benzynowe 16399 pojazdów mniej, diesel 6900 więcej.

Nie można racjonalnie wyjaśnić dużego spadku Opla. Ponad 20% mniej zezwoleń – lub obrazowo: 44517 samochodów! Dobrze, ten trochę obyty Astra nie jest już brany pod uwagę przez klientów, ale dlaczego nie sięgają do atrakcyjnych ofert jak Agila, Corsa lub Vectra? Przykładem na przerwanie złej passy z powodzeniem może być Ford, który mógł w międzyczasie zminimalizować straty dzięki Focusowi i Mondeo.

Przy BMW myśli się od razu o trzecim szeregu wielkości budowlanych, jednak naprawdę są to takie modele jak X5 i mini, które są odpowiedzialne za pozytywny wynik. Audi natomiast jest stabilne przede wszystkim z powodu dużego popytu na modele TDI.

Renault zbiera profity prawie wyłącznie z trendu do diesla, podczas gdy Peugeot zbiera owoce zaczętej ofensywy modeli. To samo tyczy się Toyoty Corolli i modeli Verso. Gorzej wygląda natomiast przyszłość Fiata: Seicento, Punto, Multipla – wszystkie przegrywają.

A dokąd podąża branża? Przewodniczący VDA Dr. Bernd Gottschalk szerzy tłumiony optymizm: „Widzimy światło na końcu tunelu, ale tunel jest jednak trochę dłuższy niż oczekiwano”.

Fakty i przyczyny

ADAC-AutoMarxX został podsumowany jak zwykle przez Prof. Dr. Ferdinanda Dudenhöffera ze szkoły wyższej w Gelsenkirchen:

MARKA: Trzy tak samo ważne elementy wpływają na ocenę image: ankieta Image monitora samochodów osobowych; aktualne wartości samochodów używanych, jak również - reasumując – wydatki reklamowe ostatnich sześciu miesięcy(względnie ich zmian w porównaniu z rokiem poprzednim) i oddziaływanie reklam. Najlepszy image posiada wśród ponad 4000 przepytanych kierowców marka BMW, tuż przed Mercedesem jak też Audi i VW. Szczególnie aktywne pod względem reklamy były tym razem marki VW, Opel, Toyota i Rover. Ale pytając klientów, jaka reklama im szczególnie utkwiła w myśli, są wymieniane wtedy też BMW, Audi, Mercedes i VW.

SIŁA MARKI: Marka, której nie widać na ulicach, jest dla kierowców mniej interesująca. Dlatego odgrywają tutaj ważną rolę sprzedaże, liczone jako zezwolenia (spójrz strony poprzednie). W sumie największe udziały na rynku ma naturalnie VW, ale również zmiana w porównaniu do liczb z poprzedniego roku jest oceniana. Zaskakująco mocno rozwija się obecnie Hyundai, ale również Citroën, smart, Peugeot i Suzuki mogą tutaj wiele zyskać. Dla przyciągnięcia klientów są ważni sprzedawcy z motywacją, dlatego uwzględniamy też zadowolenie sprzedających. Według pewnego artykułu szczególnie zadowoleni: reprezentanci BMW, smart i Porsche.

JAKOŚĆ POJAZDU: Ten obszar jest bardzo ważny dla AutoMarxX, ponieważ bez aut jakościowych nie utrzyma się żaden producent aut. Stanowi ona również do około 30% sumy całkowitej Ponad 300 testów ADAC na aktualnych modelach jest ocenianych w 2 kategoriach techniki i ekonomii/ekologii. Ta według zezwoleń wyważona suma ocen daje ocenę całkowitą dla marki. Najwyższe miejsce przy jakości nowych pojazdów dzielą z przeciętną oceną 2,2 tym razem Audi i BMW, tuż przed Mercedesem i Porsche (oba 2,3) jak tez Saab, Seat, Skoda i VW (wszystkie 2,4). Obok jakości nowych pojazdów oceniamy tez jakość długotrwałą. Obiektywnych pomiarów dostarcza nam statystyka awarii ADAC i raport TÜV, które przeliczamy w oparciu o liczby zezwoleń i inwentaryzacji modeli według ich znaczenia rynkowego. W aktualnej statystyce awarii modeli cztero- do sześcioletnich dominują całkiem wyraźnie japońscy producenci Toyota, Honda, Subaru, Mazda i Suzuki. Najmniej problemów przygotowały TÜV-owi w roku 2001 pojazdy Porsche, Toyota, Mercedes, Subaru i Daihatsu.

TRENDY TECHNIKI: Tutaj grupa ekspertów ADAC ocenia ważność i potencjał przyszłościowy innowacji technicznych, które producent samochodów przedstawił lub wprowadził – od prezentacji nowego luksusowego samochodu Phaeton z VW poprzez światła skrętu lub system Run-Flat PAX w przyszłym Audi A8 aż do aktywnego systemu kierowania BMW nadchodzącej generacji. Tym razem znów przoduja Bawarczycy, tuż przed Mercedesem, Audi i Renault.

TRENDY MARKI: Druga ekipa ekspertów ADAC ocenia wszystkie ważne informacje, które mogą być znaczące dla negatywnych lub pozytywnych trendów. Według nich szczególnie korzystnie leży ten klimat w ciągu ostatnich trzech miesięcy dla samochodów Toyota, Peugeot i Skoda.

USŁUGI OPERACYJNE: Marki odnoszące sukces zarabiają pieniądze, które mogą być inwestowane w przyszłości. Liczą odsetki przed podatkami. Najwięcej zarabia Porsche – przed BMW i Toyotą. Przy okazji: oba tyle samo.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport