mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rynek pojazdów ciężarowych: brak perspektyw na poprawę

Rynek pojazdów ciężarowych: brak perspektyw na poprawę

Pierwsza połowa bieżącego roku stała pod znakiem powolnej stabilizacji cen używanych ciężarówek. Jednak okres ten już się skończył, a rynek ponownie negatywnie zareagował na bardzo słaby popyt. Wartości ciągników siodłowych Euro 2 i Euro 3 w ostatnich miesiącach gwałtownie spadły. Szczególnie dotyczyło to marek najtańszych na rynku (Iveco, Renault), co spowodowane było większą dostępnością bardziej prestiżowych marek w atrakcyjnych cenach.

Rynek pojazdów ciężarowych: brak perspektyw na poprawę

Popyt na ciągniki Euro 3 ogranicza się praktycznie do pojazdów z lat 2004 – 2006 i pochodzi wyłącznie od przewoźników krajowych. Samochody starsze kierowane są na eksport do krajów bliskowschodnich, jednak ich ceny są już bardzo niskie. Przewoźnicy międzynarodowi nastawieni są na zakup ciągników Euro 5 i dlatego od kilku miesięcy utrzymują one swoją wartość na mniej więcej stałym poziomie. Poza tym są wciąż dosyć drogie w Europie Zachodniej, a w polskiej ofercie komisów pojawiają się jako pojazdy pochodzące z windykacji. Ze względu na wysoki kurs Euro import pojazdów z rynków zachodnioeuropejskich nadal nie jest opłacalny. Powoli słabnie popyt na ciągniki Euro 4. W chwili obecnej jest to norma przejściowa, która nie zapewni odpowiednich zysków wynikających z różnicy w cenie i mycie na niemieckich autostradach. Wartości tych pojazdów w perspektywie kilku-, kilkunastu miesięcy powinny zrównać się z Euro 3.

Widoczny jest spadek zainteresowania pojazdami dystrybucyjnymi, o DMC 7,5–18 ton. Jest to objaw kryzysu na rynku krajowym, co można także zauważyć w dużym spadku sprzedaży samochodów dostawczych.

Popyt na pojazdy budowlane jest nadal niewielki, ale na stałym poziomie. Odczuwalny jest spadek cen kilkunastoletnich wywrotek, co świadczy o powolnym nasyceniu rynku samochodów konstrukcyjnych.
Stoki pojazdów nowych z 2008 roku wyczerpują się. Dzięki atrakcyjnej cenie importerzy sukcesywnie pozbywają się samochodów stokowych. Ich wyprzedanie spowoduje skokowy wzrost cen, pojazdy z roku produkcji 2009 są znacznie droższe, także ze względu na utrzymujący się wysoki kurs Euro. Z pewnością nie pozostanie to bez wpływu na najmłodsze używane ciężarówki. Mimo, że sytuacja ekonomiczna nie zachęca, mamy do czynienia z dobrym momentem na zakup nowego taboru transportowego.

Z punktu widzenia popytu, w perspektywie kilku najbliższych miesięcy nie należy spodziewać się większych zmian. Natomiast z punktu widzenia cen używanych pojazdów, ciągniki Euro 3 i starsze nadal będą tanieć (wciąż ich przybywa na rynku), a Euro 5 pozostanie na stałym, wysokim poziomie. W takiej sytuacji, przy stale powiększającej się różnicy między Euro 5 i Euro 3, należałoby zacząć rozważać zakup najmłodszych ciągników Euro 3, ponieważ dużo niższa cena zakupu zrównoważy koszty wyższego myta, a konstrukcyjnie Euro 3 jest znacznie prostszym i tańszym w obsłudze pojazdem.


Podobne wiadomości:

Polacy kupili rekordową liczbę nowych aut

Polacy kupili rekordową liczbę nowych aut

Aktualności 2017-07-13

Skoda bije kolejny rekord w Polsce

Skoda bije kolejny rekord w Polsce

Aktualności 2016-08-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Abrera czy Teide? Oto nazwy dla nowego Seata
Abrera czy Teide? Oto nazwy dla nowego Seata
Seat ogłosił konkurs na nową nazwę dla największego SUV-a w gamie. Wpłynęło ponad 10 tys. zgłoszeń, a jury wybrało kilka finałowych propozycji, z których zostanie wyłoniona nazwa modelu.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech