mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Rząd a autostrady

Rząd a autostrady

Ministerstwo Infrastruktury informuje, Rada Ministrów te informacje aprobuje. Tak w Polsce wygląda budowanie (?) autostrad i dróg ekspresowych.

Liczba kilometrów autostrad i ich stan budzi zgrozę, jeśli nie bezsilny uśmiech, polskich kierowców. Bo jak tu mówić w ogóle o autostradach, jeśli w takim państwie jak Polska (ponad 312 tys. km2 i wg różnych szacunków grubo ponad 10 mln aut), mamy zaledwie dwie autostrady. I to jeszcze niekompletne, w trakcie budowy i remontów. Pod tym względem nie możemy konkurować, nie tylko z Czechami i Słowacją, ale nawet Chorwacją, która mimo górzystego terenu buduje autostrady w iście ekspresowym tempie.

Autostrada A4, a właściwie jej dwie części Zgorzelec-Gliwice i Katowice-Kraków, to jakby dwa światy. Ta pierwsza, od niemieckiej granicy do Wrocławia, została zbudowana "za Niemca". I nie ma co się dziwić, że nawierzchnia wymaga remontów. Jednak prace remontowe, nie dość, iż prowadzone są w wolnym tempie, to jeszcze co rusz słychać o koniecznych poprawkach z powodu niewłaściwych mieszanek wylanego betonu. Zgroza.

Odcinek z Katowic do Krakowa to także ciekawy przypadek. W momencie jej przejęcia przez koncesjonariusza - firmę Stalexport S.A., trzeba było rozpocząć prace remontowe. Okazało się, że napraw wymagało 80% wiaduktów, w tym kilkanaście pilnie, konieczna też już była miejscami wymiana nawierzchni. Utrudnienia w ruchu, konieczność jazdy przez wiele kilometrów jednym pasem ruchu nie wpłynęła natomiast na obniżkę cen za przejazd tym 61-kilometrowym odcinkiem. Kierowcy samochodów osobowych za przejazd tą wątpliwą autostradą muszą zapłacić 10 zł. Bo ponoć umowa koncesyjna nie przewiduje możliwości zmniejszenia stawek za przejazd. Zgroza.

Z kolei autostrada A2, odcinek Poznań - Konin, jest notorycznie omijana przez kierowców. wysokość opłaty (11 zł za auto osobowe za każdy odcinek Poznań-Września i Września-Konin) chyba skutecznie odstrasza większość kierowców.

Co nas, kierowców, czeka w temacie autostrady w najbliższej przyszłości? W tym roku powinien zostać oddany do użytku odcinek autostrady A2 z Poznania do Nowego Tomyśla. W lipcu podpisano kontrakty na budowę kolejnych 103,5 km autostrady od Konina do Strykowa (w kierunku Łodzi). Budowa ma ruszyć w przyszłym roku. Ustalono też w końcu cenę 1 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk-Nowe Marzy, na budowę której przyznano koncesję jeszcze w 1997 r. Zgroza.

Inny problem to kwestia finansowania budowy autostrad. Pomysł wprowadzenia obowiązkowych winiet nie wypalił, pojawiła się za to opłata paliwowa, która w całości jest przekazywana na budowę dróg i autostrad. Polska, jako nowy członek Unii Europejskiej, może liczyć na dofinansowanie, jednak potrzebny jest spory wkład własny. Rząd powraca więc do pomysłu budowy autostrad przez koncesjonariuszy, którzy po oddaniu dróg do użytku będą czerpać dochody z opłat za przejazd nimi.

Cóż jeszcze można dodać? W lutym, jeszcze za min. Pola, Ministerstwo Infrastruktury mówiło o 86 km nowych autostrad w tym roku. Nowy minister, Krzysztof Opawski, liczbę kilometrów zredukował już do 67.

Natomiast z opracowania MI i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że strategiczne cele Programu Budowy Autostrad są realizowane bez opóźnień. No cóż, może nasze dzieci będą miały tę przyjemność przejechać z jednego końca kraju na drugi autostradą.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport