mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Saab 96 V4 - Sprinter z Trollhattan

Saab 96 V4 - Sprinter z Trollhattan

Niepozorny samochód z opływowym nadwoziem nie kojarzy się z wielkimi sukcesami w sporcie. Przez kilkanaście lat był napędzany dwusuwowym silnikiem, który zastąpiono czterosuwową jednostką V4 z Forda Taunusa. W Szwecji i innych krajach Europy Saab 96 V4 był także zwykłym samochodem dla rodziny i posiadał  funkcjonalną wersję kombi znaną jako Saab 95.

Saab 96 V4 - Sprinter z Trollhattan
Operacja "Kajsa"
Saab 96 debiutował w 1960 roku. Stanowił udane rozwinięcie modeli 92 i 93. Produkowano go z dwusuwowym silnikiem 750 ccm a później 841 ccm. Pojazd osiągał liczne sukcesy w sporcie. Mimo niepozornego wyglądu, w rękach kierowców tej klasy co Erik Carlsson, Simo Lampinen, Stig Blomquist czy legendarnej Pat Moss – Carlsson stanowił groźną broń. Carlsson stawał na najwyższym podium prestiżowego Rajdu Monte Carlo (1962 i 1963), i triumfował w rajdach Acropolis i San Remo oraz dziesiątkach innych imprez na całym świecie. Saab 96 był samochodem chętnie kupowanym nie tylko w Szwecji i krajach skandynawskich, ale także w całej Europie oraz na wymagającym rynku USA.

W połowie lat 60. coraz większą rolę odgrywała ekologia, zaś dwusuwowe silniki nie spełniały już coraz ostrzejszych norm obowiązujących na kluczowym rynku amerykańskim. Z produkcji dwusuwów wycofał się zachodnioniemiecki Auto Union (Audi) i Saab pozostał jedynym liczącym się producentem tego typu silników w Europie Zachodniej. Już na początku dekady inżynierowie firmy z Trollhattan rozpoczęli pracę nad przystosowaniem modelu 96 do transplantacji czterosuwowej jednostki z Forda. Silnik Taunusa 15M miał cztery cylindry w układzie widlastym, ustawione parami pod kątem 60 stopni. Nadwozie Saaba 96 - projekt słynnego Sixtena Sassona - zostało zmodyfikowane przez zespół Bjoerna Envalla. Wprowadzono m.in. szerszą atrapę chłodnicy. Operacja transplantacji V-4 do nadwozia Saaba 96 nosiła kryptonim "Kajsa". Dobra aerodynamika nadwozia oraz 65–konny silnik pozwalały na osiągnięcie prędkości 155 km/h. Producent zalecał jednak stałą prędkość podróżną 140 km/h.

Ewolucja po szwedzku
W ciągu 14 lat produkcji Saab 96 V4 ewoluował. Szwedzi powoli, lecz konsekwentnie wprowadzali liczne zmiany w każdym roku modelowym, dostosowując go do potrzeb poszczególnych rynków. Produkcję Saaba 96 V4 rozpoczęto 2 sierpnia 1966 roku w Trolhattan. Trzy lata później ruszył montaż w zakładach Saab - Scania Valmet OY w Uusikaupunki (Finlandia). Prócz modelu 96 kontynuowano produkcję Saaba 95 z pięcio – lub siedmiomiejscowym nadwoziem kombi. W 1969 roku nastąpiła pierwsza modernizacja  przedniej partii nadwozia pojazdu. Okrągłe reflektory zastąpiono podłużnymi. Od początku lat 70. Saab 96 oferowany na szwedzkim rynku był wyposażony seryjnie w wycieraczki reflektorów. Na innych rynkach była to opcja dodatkowa. Inną nowością niespotykaną wówczas nawet w luksusowych limuzynach był elektrycznie podgrzewany fotel kierowcy. Od sierpnia 1972 na wybrane rynki montowano reflektory halogenowe. W latach 1971–74, wyłącznie na rynki USA i Kanady był eksportowany Saab 96 z silnikiem 1,7/70 KM, pochodzącym z Forda Taunusa 17 M.

W 1973 roku wprowadzono dwuczęściową atrapę z tworzywa sztucznego. Dla projektantów Saaba kwestie związane z bezpieczeństwem zawsze traktowano jako priorytety. Już w połowie lat 70. model 96 posiadał pasy bezpieczeństwa montowane z przodu i z tyłu. Kokpit pokryto miękkim tworzywem i wyeliminowano wszystkie ostre krawędzie. Setki godzin poświęcono projektowaniu bezpiecznych zamków oraz klamek, które działały nawet w przypadku uszkodzeń i deformacji nadwozia.

W kolejnych latach poszerzano listę wyposażenia o nowe pozycje. Nowe odcienie lakieru i wzory tapicerki sprawiały, że wiekowa już konstrukcja długo pozostawała atrakcyjna dla nabywców. W kwietniu 1975 roku, z okazji 25–lecia rozpoczęcia produkcji seryjnej modelu 92, zaprezentowano limitowaną serię Saab 96 V4 Silver Jubille.

Od jesieni 1975 roku wszystkie Saaby 96 i 95 posiadały już szerokie zderzaki z tworzywa sztucznego, odporne na zderzenia z prędkością do 8 km/h. W tym czasie w wersjach oferowanych w Szwecji i Finlandii montowano seryjnie światła do jazdy dziennej. Rok później Saab 96 posiadał już siedzenia z zagłówkami, pochodzące z modelu 99. 23 lutego 1978 roku zakończono produkcję Saaba 95. W ciągu 19 lat wyprodukowano 110.527 egzemplarzy rodzinnego kombi. W 1979 roku produkcję modelu 96 kontynuowano wyłącznie w Uusikaupunki.

Na przełomie 1979/80 zmontowano pożegnalną serię 300 egzemplarzy. Były one dostępne wyłącznie w metalizowanym lakierze Aquamarine Blue, posiadały elegancką szarobłękitną tapicerkę z weluru oraz aluminiowe obręcze Minilite. 8 stycznia 1980 roku z taśmy zakładów Saab – Valmet zjechał ostatni egzemplarz Saaba 96. Mistrz Erik Carlsson przejechał nim osobiście do firmowego muzeum w Trollhattan.

Skandynawski sprinter
Wspaniałe dziedzictwo rajdowych Saabów z lat 50. i 60. zobowiązywało także kierowców młodego pokolenia, następców Erika Carlssona. Dość często zapomina się o licznych sukcesach modelu 96 V4, ograniczając rolę Saaba w sporcie do modeli z dwusuwowymi silnikami. Tym bardziej warto przypomnieć najważniejsze osiągnięcia na trasach rajdów.

Już w sezonie 1967, kierowca Saaba 96 V4,  Simo Lampinen zdobył tytuł rajdowego mistrza Finlandii. W tym samym roku Erik Carlsson zwyciężył Rajd  Wełtawy w Czechosłowacji.  W tej samej imprezie kobieca załoga Pat Moss/ Elizabeth Nystrom zajęła czwarte miejsce. W 1968 roku fińsko–brytyjska załoga Lampinen/Davenport okazała się bezkonkurencyjna na trasie 17. rajdu RAC. W latach 1969 i 1970 Carlsson startował jeszcze w meksykańskim rajdzie Baja 1000, gdzie zdobył kolejno trzecie i piąte miejsce. W sezonie 1971 do największych sukcesów Saaba można zaliczyć zwycięstwo załogi Blomquist/Hertz w Rajdzie 1000 Jezior w Finlandii. W listopadzie 1971 roku  ta sama załoga zwyciężyła 20. edycję rajdu Daily Mirror RAC. Rok później Blomquist i Hertz zajęli drugie miejsce Dailly Mirror RAC Rally, dzielnie stawiając czoła silnym rywalom z teamu Forda i Opla. W lutym 1973 roku Blomquist i Hertz triumfowali w Rajdzie Szwecji. Drugie miejsce zajął inny kierowca Saaba – Per Eklund. Po raz kolejny niepozorny Saab 96 V4 okazał się szybkim samochodem, który byl w stanie konkurować z Alpine Renault A 110 czy Lancią Fulvią. W 1974 roku Blomquist, pilotowany przez Hansa Sylvaba był drugi w Arctic Rally oraz w brytyjskim rajdzie RAC. W latach 1971–76 Blomquist zdobył pięć tytułów rajdowego mistrza Szwecji. W sezonie 1975 Simo Lampinen zdobył kolejny tytuł rajdowego mistrza Finlandii. W sierpniu tego roku załoga Lampinen/Markkanen zajęła drugie miejsce w Rajdzie 1000 Jezior. Od 1976 roku Saab 96 V4 był już zastępowany przez rajdową wersję modelu 99. Sporadycznie auta należące do mniej utytułowanych załóg startowały jeszcze w sezonie rajdowym 1979.

Saab z Rzeszowa
Prezentowany przez nas Saab 96 V4 z rocznika 1977 należy do Pawła Hoffmana. Samochód przygotowano profesjonalnie w jego warsztacie Serwis Hoffman w Rzeszowie. Paweł Hoffman z powodzeniem startuje w eliminacjach Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski organizowanych przez Automobilklub Rzeszowski. Wyposażenie auta jest zgodne z homologacją FIA dla Saaba 96 V4.

Dane techniczne samochodu SAAB 96 V4 (1977):
- silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, z cylindrami w układzie V
- pojemność skokowa silnika: 1498 ccm
- moc maksymalna:  niezmierzona
- zasilanie: gaźnik Solex 32TDID
- skrzynia biegów: 4 biegowa manualna, synchronizowana
- zawieszenie: niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne
- układ hamulcowy: hydrauliczny ze wspomaganiem, przód: tarcze, tył: bębny
- opony używane do jazdy sportowej: 165/65R15 oraz 165/50R15
- wymiary: długość 4.200 mm, szerokość 1.580 mm, wysokość 1.470 mm, rozstaw osi 2.498 mm
- prędkość maksymalna: w zależności od skrzyni biegów 120-140 km/h

Ten oraz inne klasyczne pojazdy będzie można zobaczyć w dniach 28-29 maja w Warszawie na wystawie Moto Nostalgia. mojeauto.pl jest patronem medialnym tej imprezy.

Podobne wiadomości:

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Aktualności 2016-12-02

Właściciele Saab'a nie mogą korzystać z nazwy

Właściciele Saab'a nie mogą korzystać z nazwy

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport