mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Salon salonowi nie równy

Salon salonowi nie równy

Cena, prestiż, jakość wykończenia, wyposażenie, kwestie ekologiczne oraz bezpieczeństwa to tylko niektóre elementy, które decydują o wyborze konkretnej marki. Okazuje się, że również spory wpływ może mieć obsługa w salonach samochodowych, która może się dość znacznie różnić.

Salon salonowi nie równy
Od marca do maja tajemniczy klienci działający na zlecenie International Service Check przeprowadzili największe w Europie, międzynarodowe badanie mystery shopping, mierząc jakość obsługi w najbardziej rozpoznawalnych salonach samochodowych. W rezultacie badaniem objęto 11 krajów, 19 koncernów i 29 marek  - w sumie przeprowadzono 546 wizyt, a w każdym z krajów odwiedzono po 3 placówki (za każdym razem przez innego klienta).

W Polsce przeprowadzono 60 badań w salonach 20 marek: BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Opel, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota, Seat, Skoda, Volkswagen, Volvo;

Wyniki dla całej Europy pokazały, że na najlepszą obsługę możemy liczyć w koncernach Daimler, Toyota Motor Europe oraz Jaguar. Najlepszymi markami okazały się Seat, Mercedes oraz Toyota. A w Polsce? Na wyróżnienie zasłużyły marki Volvo, BMM oraz Toyota, a w szczególności salony Mercedesa w Sosnowcu, BMW w Lublinie oraz Seata w Olsztynie.

Zadanie klientów testowych polegało na odwiedzeniu wskazanego salonu w poszukiwaniu nowego auta średniej klasy – małego, rodzinnego/kompaktowego. Podczas samej wizyty klienci poddawali ocenie wygląd zewnętrzny i wewnętrzny salonu, prezentację samochodów, zachowanie personelu oraz przede wszystkim to, co w badaniu najistotniejsze - jakość rozmowy przeprowadzonej z pracownikiem.

W czasie badania klienci testowi sprawdzali kompetencje i zdolności sprzedażowe pracowników na różne sposoby. Musieli m.in. zadać pytanie o rabat i zaobserwować reakcję pracownika, zapytać o czas oczekiwania na samochód, sprawdzić czy obsługujący pracownik spontanicznie przekazał pisemną ofertę cenową i informacje o możliwościach finansowania, czy pytał o dane kontaktowe do klienta oraz przekazał własną wizytówkę. Klienci musieli również odbyć jazdę próbną, o ile została zaproponowana i była możliwa zaraz po wizycie.

Klienci testowi biorący udział w projekcie zostali wyselekcjonowani spośród osób zarejestrowanych w bazie. Podział klientów pod względem płci był w miarę równomierny: 55% stanowili mężczyźni, a 45% kobiety. Ponad połowa wizyt została przeprowadzona przez osoby w wieku 25-34 lata – 55,3%. Drugą w kolejności, najliczniej reprezentowaną grupą w badaniu były osoby w wieku 35-44 lata (21,1%), następnie 45-55 lat (16,3%), a najmniej liczną - osoby w wieku powyżej 56 lat (7,3%).

Pod względem prezencji (wygląd zewnętrzny i wnętrza salonów, wygląd pracowników, prezentacja samochodów) najlepiej ocenione zostały salony Jaguara (95,2%), Peugeota (93,4%) oraz Mazdy i Chryslera (93,3%). Najgorzej ocenione zostały salony marki Lancia (76,7%). Największym uznaniem ankieterów cieszyły się salony węgierskie (96,6%), czeskie (96,1%) i słowackie (95,1%). Polska zajęła siódme miejscu z wynikiem 91,2%. W Polsce najwyższy wyniki osiągnęły salony marek Skoda (97,8%), Seat i Mazda (95,6%). Najsłabiej wypadły w tej kategorii salony Forda (84,4%).

Znacznie bardziej surowo ocenione zostały salony w kategorii obsługa klienta, w której poddano analizie takie elementy jak powitanie i pożegnanie, zrozumienie potrzeb klienta, przedstawienie pisemnej oferty oraz jazdy próbne. W tej kategorii najlepiej wypadły salony samochodowe z Bułgarii (78,2%), Rumunii (77,3%) i Węgier (77,2%). Polska znalazła się na 9. miejscu (69,1%). Ogólnie we wszystkich badanych krajach najlepiej w tej kategorii wypadły salony Seata (85,1%), a także Mercedesa (81,5%) oraz Toyoty (80,2%). Najsłabiej oceniono salony Dacii (59,4%). W Polsce najwyższy wyniki osiągnęły salony Volvo (90,4%), a także BMW, Toyoty (85,9%) oraz Mercedesa (84,6%). Najsłabiej wypadły salony Hondy (37,7%).

Podobne wiadomości:

Nowy salon Mazdy we Wrocławiu

Nowy salon Mazdy we Wrocławiu

Aktualności 2016-06-23

Oto najwięksi dealerzy samochodów w Polsce

Oto najwięksi dealerzy samochodów w Polsce

Aktualności 2016-03-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport