mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Samochód zabytkowy

Samochód zabytkowy

Czy kilkudziesięcioletni samochód jest pojazdem zabytkowym? Czy posiadając wiekowe auto opłaca się rejestrować je jako zabytkowe? Jak uzyskać rejestrację pojazdu zabytkowego?

Na naszych drogach zobaczyć można niekiedy samochody, które zostały wyprodukowane w odległych czasach. Od czasu do czasu w różnych mediach słyszymy o organizowanych zlotach samochodów zabytkowych różnych marek. Tematem zainteresowany był też jeden z naszych Czytelników, pan Adam, dlatego postanowiliśmy przybliżyć problematykę pojazdów zabytkowych.

Pojazdem zabytkowym zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruch drogowym jest każdy pojazd wpisany na podstawie odrębnych przepisów do rejestru zabytków lub znajdujący się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Aby móc się w ogóle starać o miano zabytkowego auto musi spełniać pewne warunki. Przede wszystkim musiało zostać wyprodukowane co najmniej przez 25 laty i należeć do marki lub typu nie produkowanego od minimum 15 lat. Dodatkowo powinno być to auto prototypowe (nie wprowadzone do seryjnej produkcji) lub unikatowe (rzadko spotykane, wyprodukowane w niewielkiej ilości egzemplarzy). Auta stare, których jednak sporo można spotkać na naszych drogach raczej nie zostaną uznane za zabytkowe. Dodatkowym argumentem za może być użytkowanie pojazdu przez jakąś znaną osobę, bliski związek z jakimś ważnym wydarzeniem historycznym czy też szczególny wpływ dla historii motoryzacji, zastosowanie nowatorskich rozwiązań technicznych lub udokumentowane sukcesy sportowe. Niezależnie od wcześniejszych warunków, aby pojazd mógł zostać zarejestrowany jako zabytkowy, musi posiadać co najmniej 75% oryginalnych części.

Szczegółowe dokumenty potrzebne do pierwszej rejestracji pojazdu zabytkowego określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów. Oprócz standardowych dokumentów potrzebnych przy rejestracji każdego pojazdu (dowód własności, karta pojazdu, jeżeli była wydana, dowód rejestracyjny, jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany oraz tablice rejestracyjne) właściciel powinien przedłożyc także zaświadczenie z przeprowadzonego badania technicznego oraz uwierzytelnioną kopię decyzji w sprawie wpisania pojazdu, jako dobra kultury, do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury.

Aby uzyskać wpis do rejestru zabytków należy wypełnić prawidłowo odpowiedni wniosek u wojewódzkiego konserwatora zabytków (m.in. dane o pochodzeniu samochodu, rok produkcji, jak trafił do Polski). Po kilku tygodniach czekania, po uzyskaniu pozytywnej decyzji, należy wykonać badanie pojazdu zabytkowego co do zgodności z warunkami technicznymi w jednej z okręgowych stacji kontroli pojazdu lub w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Protokół oceny stanu technicznego pojazdu będzie stanowił podstawę do rejestracji pojazdu. Możliwe jest dopuszczenie auta zabytkowego do ruchu z pewnymi warunkami, np. z ograniczeniem maksymalnej prędkości.

Jeśli właściciel pojazdu będzie miał już wszystkie niezbędne dokumenty otrzyma w wydziale komunikacji tablice rejestracyjne wraz z dowodem. Tablice rejestracyjne dla pojazdów zabytkowych mają żółte tło i czarne wyróżniki określające kolejno województwo, powiat, pojazd oraz symbol pojazdu zabytkowego. Koszt rejestracji pojazdu zabytkowego, poza kosztem badania technicznego, powinien zamknąć się w kwocie stu kilkudziesięciu złotych. Żółte tablice kosztują 100 zł, 33 zł trzeba wydać na nowy dowód rejestracyjny, pozostałe koszty to inne opłaty ewidencyjne i skarbowe.

Nasuwa się ważne pytanie, co nam da rejestracja pojazdu jako zabytkowego. Z pewnością jest to w dużej mierze sprawa prestiżowa dla hobbystów, możliwość wzięcia udziału w zlotach czy rajdach tego typu pojazdów. Z korzyści bardziej materialnych na pierwszy plan wysuwa się możliwość czasowego opłacania ubezpieczenia OC (minimalnie na miesiąc), np. tylko gdy właściciel będzie chciał wziąć udział w jakimś spotkaniu hobbystów. Pojazd zabytkowy zwolniony jest ponadto od podatku w razie przejścia własności w drodze spadku, zapisu lub darowizny, a także z akcyzy i cła przy sprowadzaniu takiego pojazdu z zagranicy. Na właścicielu pojazdu zabytkowego spoczywają też obowiązki. Powinien on dbać o pojazd i zabezpieczać go przed zniszczeniem czy kradzieżą, bez zezwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków nie może on pojazdu przerabiać, odnawiać, rekonstruować czy też dokonywać innych zmian.

Tematy w artykule: pojazd zabytkowy

Podobne wiadomości:

Rządowy Chevrolet z czasów PRL odnaleziony i na aukcji

Rządowy Chevrolet z czasów PRL odnaleziony i...

Aktualności 2015-07-29

Ardor Auctions - pierwszy w Polsce dom aukcyjny klasycznych aut

Ardor Auctions - pierwszy w Polsce dom...

Aktualności 2015-07-15

Komentuj:

~? 2012-04-08

No właśnie. Widziałam kiedyś malucha i dużego fiata jako zabytkowe auta. Czary?

~mustang65fastback 2009-01-30

Tak naprawdę w Ustawie o Ochronie Zabytków ani Prawie o Ruchu Drogowym - ani też żadnych innych przepisach nie ma żadnej wzmianki nt. 75% oryginalnych części ani wymaganym wieku .... te wymagania nie mają ŻADNYCH PODSTAW PRAWNYCH.... Natomiast tekst o unikatowości czy prototypie - to właśnie przypadki gdy można zarejestrować auto sporo młodsze niż 25 letnie na żółtych tablicach... "Dodatkowo powinno być to auto prototypowe (nie wprowadzone do seryjnej produkcji) lub unikatowe (rzadko spotykane, wyprodukowane w niewielkiej ilości egzemplarzy). Auta stare, których jednak sporo można spotkać na naszych drogach raczej nie zostaną uznane za zabytkowe" To nie jest prawda. Każde auto spełniające kryteria i w wyśmienitym stanie technicznym powinno zostać uznane na wniosek właściciela za zabytkowe. Ja mam auto którego wyprodukowano miliony sztuk - kiedyś popularnie występowało na drogach - dziś w zasadzie jest niespotykane i jest na żółtych tablicach. Często widuję także Fiata 125p na żółtych tablicach, a nawet widziałem Fiata 126p - więc , da się ? Ano da się...

~505877365 2009-01-01

Nie w tajemniczy sposób, ale obliczony kwotowo przez uprawnionego rzeczoznawcę

~Ja 2008-07-24

co oznacza 75% oryginalnych części? Wagowe, objętościowe, czy może ustalone w jakiś tajemniczy sposób ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport