mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Samochody będą musiały być cichsze

Samochody będą musiały być cichsze

Komisja Europejska chce, żeby w przeciągu najbliższych kilku lat poziom hałasu emitowanego przez różnego rodzaju pojazdy został znacznie ograniczony, nawet o jedną czwartą. Ma to poprawić nasze zdrowie oraz komfort życia w krajach Unii Europejskiej.

Samochody będą musiały być cichsze
Choć na rynku pojawiają się auta z napędem elektrycznym oraz hybrydy, których emisja hałasu jest bądź zerowa, bądź bardzo niska, a producenci coraz rzadziej wkładają pod maski swoich modeli niezwykle głośne jednostki napędowe, wciąż poziom hałasu emitowany przez jeżdżące po naszych drogach pojazdy jest bardzo wysoki.

Hałas generowany przez wszelkiego rodzaju pojazdy wpływa ujemnie na nasze zdrowie. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że hałas związany z ruchem drogowym może rocznie kosztować Europę Zachodnią utratę 1 miliona lat życia w zdrowiu. Z tego względu ograniczenie hałasu emitowanego przez ruch drogowy jest konieczne, aby poprawić zdrowie i jakość życia obywateli europejskich.

Propozycja Komisji Europejskiej, z końca ubiegłego tygodnia, może sporo pomóc w tej kwestii. KE przedstawiła wniosek, w którym chce ograniczyć hałas emitowany przez samochody osobowe, lekkie pojazdy dostawcze, autobusy, autokary, a nawet lekkie i ciężkie pojazdy ciężarowe.

W przypadku aut osobowych, dostawczych oraz autobusów i autokarów Bruksela chce zmniejszyć hałas o 4 decybele, zaś w przypadku pojazdów ciężarowych o 3 decybele. Redukcja hałasu miałaby nastąpić w dwóch etapach. Najpierw, po dwóch latach po opublikowaniu tekstu, czyli po jego zatwierdzeniu przez Parlament Europejski i państwa członkowskie (ok. 2013/2014) o 2 db w przypadku pierwszej grupy pojazdów i 1 dB w przypadku pojazdów ciężarowych. Po kolejnych trzech producenci motoryzacyjny byliby zmuszeni ograniczyć hałas o kolejne dwa decybele w każdym rodzaju pojazdu.

Jak wylicza Komisja Europejska, te ograniczenia, jak wejdą już w życie, pozwolą zmniejszyć natężenie hałasu nawet o jedną czwartą w stosunku do dzisiejszych wartości.

Choć Bruksela zamierza walczyć z nadmiernym hałasem, całkowicie ciche auta również nie do końca podobają się unijnym urzędnikom. KE zastanawia się, aby pojazdy elektryczne i pojazdy hybrydowe z napędem elektrycznym były opcjonalnie wyposażone w generatory dźwięku, które uczynią te pojazdy bezpieczniejszymi. Dziś słyszy się już bowiem o pierwszych przypadkach, kiedy to pieszy, nie słysząc nadjeżdżającego pojazdu, wtargnął pod jego koła. Decyzja o montażu takich urządzeń pozostanie jednak w gestii producenta pojazdu.

- Poziom emisji hałasu, związany z ruchem drogowym, na który narażeni są nasi obywatele, zostanie znacznie ograniczony - zapewnia wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Antonio Tajani, odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorstwa. - Wniosek ten spowoduje, że pojazdy silnikowe na naszych drogach będą cichsze, a nasze środowisko – zdrowsze. Sprawi on również, że międzynarodowe zasady będą bardziej jasne dla branży, co ułatwi producentom europejskim sprzedaż samochodów poza UE.

Komisja, niejako przy okazji, zamierza wprowadzić nowe, bardziej wiarygodne metody pomiaru emisji hałasu. W tym celu do wniosku włączone zostaną tzw. dodatkowe przepisy dotyczące emisji dźwięku (additional sound emission provisions). Są to wymagania o charakterze zapobiegawczym, które zagwarantują, że poziom dźwięku emitowanego przez pojazd w rzeczywistych warunkach jazdy nie będzie różnić się znacząco od wyniku badania przeprowadzonego do celów homologacji typu tego konkretnego pojazdu.

Ostatnia redukcja poziomów emisji hałasu miała miejsce w 1996 roku. Wówczas to ograniczono hałas o 85 proc. w przypadku samochodów osobowych i dostawczych oraz o 90 proc. w przypadku pojazdów ciężarowych. Dziś nowo produkowane na rynek europejski auta nie mogą emitować więcej hałasu niż 8 dB w przypadku pierwszej grupy i 11 dB w przypadku drugiej. Jak łatwo wyliczyć, jeśli powyższe przepisy wejdą w życie, hałas emitowany przez samochody osobowe i dostawcze zmniejszy się o 50 proc., a przez ciężarówki o prawie 30 proc.
Tematy w artykule: Komisja Europejska Unia Europejska

Podobne wiadomości:

Kolejne 1000 km dróg - nowe umowy GDDKiA

Kolejne 1000 km dróg - nowe umowy GDDKiA

Polskie drogi 2016-02-23

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła do Unii Europejskiej o dotację na budowę nowego systemu zarządzania ruchem drogowym. Wygląda też na to, że w najbliższych latach Polska zamieni się w wielki plac budowy, ponieważ do 2019 roku ma powstać 1000 km nowych dróg.

Europejczycy kupią w tym roku więcej aut niż planowano

Europejczycy kupią w tym roku więcej aut niż...

Aktualności 2015-07-10

Komentuj:

~kibol 2011-12-13

@Nikos rozumiem, że czeskie albo koreańskie....? a żeby nie był całkowity OT, unijny urzędnicy od zawsze chyba zajmują się pierdołami, mało komu potrzebnymi problemami, w końcu za coś muszą tą wielką kasę pobierać

~Nikos 2011-12-13

Typowo unijne podejście. Zamiast zrobić nową normę którą wszyscy mają spełnić, jest bełkot. Ale to robią darmozjady z Brukseli chcący naszego dobra, którego musimy pilnować żeby nam nie zabrali. A w życiu nie trzeba żadnych norm w tym przypadku. Ja kupuję samochody zawsze najcichsze (przy większych prędkościach) w danej klasie. I bynajmniej nie są to samochody niemieckie ani japońskie. Jakby inni kupowali tak samo ktoś by został z pełnym magazynem.

~bardek 2011-12-13

"hałas związany z ruchem drogowym może rocznie kosztować Europę Zachodnią utratę 1 miliona lat życia w zdrowiu" ale wyliczyli....

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport