mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Scania a środowisko

Scania a środowisko

Zadanie redukcji ryzyka związanego z negatywnym wpływem na środowisko wymaga pełnej znajomości produktu, począwszy od etapu jego planowania i rozwoju, poprzez produkcję i zastosowanie, kończąc na ponownym wykorzystaniu i recyklingu.

Scania a środowisko

Już na etapie planowania i rozwoju produktu ważne jest, aby wybrać materiały, które mają niewielki wpływ na środowisko, i aby tak zaprojektować produkt, żeby łatwo było poddać go procesowi recyklingu.

W procesie recyklingu pojazd musi przejść przez szereg procedur. Poniżej przedstawiono przykładowy proces recyklingu:

1. Oczyszczanie środowiska: np. odprowadzanie płynów, opróżnianie systemu klimatyzacji wnętrza, usuwanie baterii.
2. Powtórne wykorzystanie: części, które zostały lub nie zostały odnowione, wykorzystywane są powtórnie po wyjęciu ich z pojazdu. Scania posiada własny system wymiany serwisowej.
3. Recykling materiałów: materiał wykorzystuje się powtórnie do wytworzenia nowych produktów o takim samym lub niższym wskaźniku jakości.
4. Recykling energii: spalanie z funkcją odzyskiwania energii.

Jeżeli nie można wykonać żadnego z powyższych działań, materiał kieruje się do punktu utylizacji odpadów.

Płyny szkodliwe dla środowiska

Przed demontażem autobusu należy odprowadzić z niego płyny, które są szkodliwe dla środowiska. Nie wolno dopuszczać do rozlania płynów i zawsze używać odpowiedniego pojemnika.

Identyfikacja tworzyw sztucznych

Scania oznacza części plastikowe zgodnie ze standardem Scania STD 3871. Istnieją jednak wyjątki, np. części, które nie mogą być oznaczone ze względu na metodę produkcji lub części zbyt małe, aby można było umieścić na nich oznaczenia.

Oznaczenia umożliwiają identyfikację materiałów polimerowych tak, aby mogły one zostać posortowane dla celów recyklingu w późniejszym czasie.

Standard Scania STD 3871 oparty jest na normie ISO 11469 - Identyfikacja i oznaczanie produktów z tworzyw sztucznych, oraz na normie VDA 260 - Oznaczenie części zbudowanych z materiałów polimerowych.

Oznaczenia rozpoczynają się i kończą symbolami > oraz <. Kilka przykładów:

>ABS< Część składa się z jednego materiału
>ABS+PC< Część składa się z dwóch materiałów
>PP-MD30< Część składa się w 30 procentach z wypełniacza.
>PVC, PUR, ABS< Część składa się z więcej niż jednego elementu.

Szkło

Części szklane oznaczone są na poniższych ilustracjach kolorem niebieskim.

Aluminium

Produkcja surowego aluminium pochłania dużo energii. Recykling aluminium pochłania stosunkowo mało energii. Z tego względu jak najwięcej aluminium powinno być poddane procesowi recyklingu.

Dlatego Scania dokłada wszelkich starań, aby jak najwięcej użytego aluminium dało się przerobić. Rysunek na tej stronie prezentuje główne zastosowania aluminium w autobusie. Części aluminiowe oznaczone są kolorem szarym.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport