mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Scania w testach biopaliw

Scania w testach biopaliw

Scania łączy siły z fińską firmą Neste, aby wypróbować nowe, czystsze paliwo typu biodiesel. Wyprodukowane w południowej Finlandii paliwo, zostało dopasowane do charakterystyki spalania w silnikach diesla.

Scania w testach biopaliw

Przy niezmiennie wysokiej wydajności uzyskano ograniczenie emisji NOx o prawie 20%, a cząsteczek stałych o prawie 30% w porównaniu do zwykłego oleju napędowego. Ponadto, korzystanie z nowego paliwa zmniejsza wydzielanie dwutlenku węgla aż o 80%.

“Testy laboratoryjne przeprowadzone przez Scania potwierdzają, że syntetyczne paliwo diesla oparte na biokomponentach ma ogromny potencjał” – twierdzi Hasse Johansson, wiceprezydent pionu badań i rozwoju w Scania. “Wystarczy zamienić zwykły olej napędowy na takie unowocześnione paliwo, a już uzyskuje się znaczną redukcję wydzielania szkodliwych związków. Możliwość swobodnego mieszania nowej „ropy” ze zwykłym dieslem czyni ją interesującą substancją napędową również dla właścicieli starszych pojazdów i silników. Cieszymy się z możliwości uczestnictwa w testach nowego paliwa.”

Innym obiecującym, odnawialnym źródłem napędu dla ciężkich pojazdów użytkowych wydaje się bioetanol, przy spalaniu którego ograniczenia emisji dwutlenku węgla sięgają 90%. Substancja ta jest obecnie łatwo dostępna, jej produkcja rośnie, a technologia została już wszechstronnie sprawdzona. Wytwarzane przez Scania zasilane etanolem silniki trzeciej generacji osiągają taką samą wydajność jak konwencjonalne silniki diesla, ale spełniają normę czystości spalin Euro 5, która zacznie obowiązywać w roku 2009. Co więcej, spełniają także jeszcze bardziej restrykcyjną normę EEV wprowadzaną na niektórych dużych obszarach miejskich Europy.

“Nie ma sensu czekać jeszcze kilka lat na doskonalsze alternatywy. Dostępne paliwa odnawialne oraz technologie pozwalają nam już dziś zmniejszać emisję dwutlenku węgla. Gdy technologie hybrydowe oraz inne rozwijane paliwa alternatywne udowodnią swoją wartość, proces redukcji szkodliwych substancji wydzielanych do atmosfery posunie się jeszcze dalej” – podkreśla Johansson.

Bioetanol jest stosowany w silnikach autobusów miejskich Scania od końca lat 80-tych. Według przedsiębiorstwa transportu publicznego Sztokholmu (Stockholm Public Transport - SL) przyniosło to doskonałe rezultaty ekologiczne – przy zastosowaniu etanolu wytworzonego z brazylijskiej trzciny cukrowej emisja dwutlenku węgla spadła o 90%.

Scania przeprowadziła testy laboratoryjne badające wpływ stosowania innych paliw diesla na środowisko. Pokazały one, że skład substancji napędowej bezpośrednio determinuje ilość wydzielanych związków szkodliwych, oraz że istnieje możliwość optymalizacji różnych paliw pod tym względem. Porównań dokonano według wytycznych certyfikacyjnych dla normy emisji spalin Euro 4.

Na przykład szwedzkie „czyste” paliwo diesla, wprowadzone na rynek we wczesnych latach 90-tych, ogranicza emisję NOx o 8%, a cząsteczek stałych o zaskakujące 24%. Równie obiecujące okazują się biopaliwa oraz paliwa syntetyczne. Syntetyczny olej napędowy cechuje wyraźnie niższe wydzielanie tlenków azotu (ograniczenie o 18%) oraz cząstek stałych (ograniczenie o 28%). Paliwo takie może powstawać z gazu naturalnego w wariancie GTL  (gas to liquid - gaz przekształcany w płyn) lub z biomasy w wariancie BTL (biomass to liquid – biomasa przekształcana w płyn).

Dzięki zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla aż do 80%, paliwa typu BTL mają najlepsze właściwości ekologiczne spośród wszystkich syntetycznych olejów napędowych.

Nowe paliwo Neste –NExBTL - wyprodukowane w otwartej niedawno fabryce w południowej Finlandii, od jesieni 2007 roku zostanie poddane testom oraz badany będzie jego wpływ na środowisko. Próby te potrwają do końca roku 2010 i obejmą monitorowanie składu wydzielanych spalin oraz stanu silników zasilanych różnymi mieszankami nowego paliwa ze standardowym olejem napędowym. Silniki te napędzać będą pojazdy dystrybucyjne  i autobusy regionalne w okolicach Sztokholmu oraz autobusy miejskie w Helsinkach.

W testach bierze udział sześć autobusów Scania. Cztery z nich będą zasilane wyłączenie paliwem NExBTL, a dwa standardowym olejem napędowym. Projekt obejmuje również testy rozmaitych mieszanek substancji napędowych w około 100 pojazdach należących do Posten Logistik, spółki logistycznej poczty szwedzkiej, oraz w 2-3 statkach pływającym w archipelagu szwedzkim pod banderą Waxholmsbolaget.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport