mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Scania wprowadza drugą generację silników Euro 6

Scania wprowadza drugą generację silników Euro 6

Scania wprowadza na rynek drugą generację jednostek Euro 6. Klienci będą mieli teraz do wyboru w sumie dziewięć poziomów mocy od 250 do 580 koni mechanicznych.

Scania wprowadza drugą generację silników Euro 6
Ostra norma Euro 6 wymogła osiągnięcie równowagi między kontrolą procesu spalania a redukcją zanieczyszczeń w układzie wydechowym. Korzystając ze swojego doświadczenia, Scania zastosowała zarówno EGR, jak i SCR, aby dopasować optymalne rozwiązanie do każdego poziomu mocy i każdego rodzaju zastosowań pojazdów.

Gamę silników rozpoczyna 9-litrowa jednostka o mocy 250 KM, a najmocniejsza V8 ma moc 580 KM. Wkrótce oferta zostanie rozszerzona o dwa nowe silniki gazowe, zdolne do pracy na biogazie, CNG lub LNG.

Jedyny na rynku silnik V8 Euro 6 bazuje na konstrukcji o pojemności 16,4 l, wprowadzonej wraz z debiutem jednostki 730 KM. Ma typowe cechy silników Scania V8, w tym doskonały moment obrotowy dostępny już od niskich obrotów. Wariant 520-konny dysponuje maksymalnym momentem 2700 obr/min już przy 1000-1300 obr/min. Z kolei mocniejsza, 580-konna jednostka ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 2950 Nm (1000-1350 obr/min). Wkrótce dołączy do nich także jednostka o mocy 730 KM.

Osiągi najmocniejszej wersji silnika V8 Euro 6 są zbliżone do 620-konnej Euro 5. Jest to możliwe dzięki szerszemu zakresowi obrotów, w jakich dostępny jest maksymalny moment obrotowy oraz spłaszczonej krzywej mocy. Moc hamulca silnikowego wynosi 320 kW przy 2400 obr/min. Silnik ten ma wtrysk wykorzystujący szynę common-rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii zamontowaną z tyłu.

Ofertę 6-cylindrowych jednostek tworzą cztery silniki o pojemności 12,7 l:
- 370 KM (dostępny wkrótce);
- 410 KM, 2150 Nm przy 1000-1300 obr/min, SCR;
- 450 KM, 2350 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR;
- 490 KM, 2550 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR.

Oba mocniejsze silniki powstały na bazie doświadczeń jednostek 440 i 480 KM, które eksploatowane były w wielu firmach transportowych od 2011 roku. Silnik 450 KM jest dostępny w modelach serii P, G i R, a 490 KM w ciężarówkach serii G i R. Zmiany w tych motorach objęły system zarządzania jednostką oraz w kolektorze dolotowym, który zapewnia odpowiednio wysoką temperaturę gazów wydechowych bez konieczności stosowania przepustnicy. We wszystkich tych jednostkach pojawiła się nowa, odłączana sprężarka powietrza.

Z kolei silnik o mocy 410 KM został opracowany, aby spełnić normę Euro 6 wyłącznie za pomocą układu SCR. Ma zwykłą turbosprężarkę, a w kolektorze dolotowym znajduje się elektrycznie sterowana przepustnica. Ponieważ nie ma układu EGR, osprzęt jest mniej skomplikowany, a silnik ma masę mniejszą o 40 kg w porównaniu z jednostkami wyposażonymi w EGR i SCR. Część zaoszczędzonej masy jest wykorzystywana, aby pojazd mógł przewozić większą porcję AdBlue.

13-litrowy silnik 410 KM osiąga maksymalny moment już przy 1000 obr/min. Zużywa około 3% mniej paliwa niż 400-konny silnik Euro 5 z EGR. Zużycie AdBlue w silniku wyposażonym jedynie w SCR wynosi około 6% zużycia
oleju napędowego.

Gama 5-cylindrowych jednostek Euro 6 składa się z czterech silników wysokoprężnych i dwóch jednostek gazowych, do których wkrótce dołączy silnik na etanol:
- 250 KM diesel, 1250 Nm przy 1000-1350 obr/min, EGR+SCR;
- 280 KM diesel, 1400 Nm przy 1000-1350 obr/min, EGR+SCR;
- 320 KM diesel, 1600 Nm przy 1050-1300 obr/min, SCR;
- 360 KM diesel, 1700 Nm przy 1100-1350 obr/min, SCR;
- 280 KM gaz/biogaz, 1350 Nm przy 1100-1400 obr/min;
- 340 KM gaz/biogaz, 1600 Nm przy 1100-1400 obr/min;
- 280 KM etanol (dostępny wkrótce).

9-litrowe silniki o mocy 320 i 360 KM mają wyłącznie SCR i mogą pracować ekonomicznie z prędkością przejazdową osiąganą w zakresie od 1250 do 1350 obr/min. Hamulec wydechowy ma maksymalną moc 190 kW przy 2400 obr/min.
Tematy w artykule: Scania silniki Scania Scania V8 Euro 6

Podobne wiadomości:

Czy Volkswagen sprzeda swoje marki?

Czy Volkswagen sprzeda swoje marki?

Aktualności 2016-02-11

Luksusowa Scania prosto z Polski

Luksusowa Scania prosto z Polski

Ciężarówki i Autobusy 2017-06-29

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.