mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Scania wprowadza drugą generację silników Euro 6

Scania wprowadza drugą generację silników Euro 6

Scania wprowadza na rynek drugą generację jednostek Euro 6. Klienci będą mieli teraz do wyboru w sumie dziewięć poziomów mocy od 250 do 580 koni mechanicznych.

Scania wprowadza drugą generację silników Euro 6
Ostra norma Euro 6 wymogła osiągnięcie równowagi między kontrolą procesu spalania a redukcją zanieczyszczeń w układzie wydechowym. Korzystając ze swojego doświadczenia, Scania zastosowała zarówno EGR, jak i SCR, aby dopasować optymalne rozwiązanie do każdego poziomu mocy i każdego rodzaju zastosowań pojazdów.

Gamę silników rozpoczyna 9-litrowa jednostka o mocy 250 KM, a najmocniejsza V8 ma moc 580 KM. Wkrótce oferta zostanie rozszerzona o dwa nowe silniki gazowe, zdolne do pracy na biogazie, CNG lub LNG.

Jedyny na rynku silnik V8 Euro 6 bazuje na konstrukcji o pojemności 16,4 l, wprowadzonej wraz z debiutem jednostki 730 KM. Ma typowe cechy silników Scania V8, w tym doskonały moment obrotowy dostępny już od niskich obrotów. Wariant 520-konny dysponuje maksymalnym momentem 2700 obr/min już przy 1000-1300 obr/min. Z kolei mocniejsza, 580-konna jednostka ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 2950 Nm (1000-1350 obr/min). Wkrótce dołączy do nich także jednostka o mocy 730 KM.

Osiągi najmocniejszej wersji silnika V8 Euro 6 są zbliżone do 620-konnej Euro 5. Jest to możliwe dzięki szerszemu zakresowi obrotów, w jakich dostępny jest maksymalny moment obrotowy oraz spłaszczonej krzywej mocy. Moc hamulca silnikowego wynosi 320 kW przy 2400 obr/min. Silnik ten ma wtrysk wykorzystujący szynę common-rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii zamontowaną z tyłu.

Ofertę 6-cylindrowych jednostek tworzą cztery silniki o pojemności 12,7 l:
- 370 KM (dostępny wkrótce);
- 410 KM, 2150 Nm przy 1000-1300 obr/min, SCR;
- 450 KM, 2350 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR;
- 490 KM, 2550 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR.

Oba mocniejsze silniki powstały na bazie doświadczeń jednostek 440 i 480 KM, które eksploatowane były w wielu firmach transportowych od 2011 roku. Silnik 450 KM jest dostępny w modelach serii P, G i R, a 490 KM w ciężarówkach serii G i R. Zmiany w tych motorach objęły system zarządzania jednostką oraz w kolektorze dolotowym, który zapewnia odpowiednio wysoką temperaturę gazów wydechowych bez konieczności stosowania przepustnicy. We wszystkich tych jednostkach pojawiła się nowa, odłączana sprężarka powietrza.

Z kolei silnik o mocy 410 KM został opracowany, aby spełnić normę Euro 6 wyłącznie za pomocą układu SCR. Ma zwykłą turbosprężarkę, a w kolektorze dolotowym znajduje się elektrycznie sterowana przepustnica. Ponieważ nie ma układu EGR, osprzęt jest mniej skomplikowany, a silnik ma masę mniejszą o 40 kg w porównaniu z jednostkami wyposażonymi w EGR i SCR. Część zaoszczędzonej masy jest wykorzystywana, aby pojazd mógł przewozić większą porcję AdBlue.

13-litrowy silnik 410 KM osiąga maksymalny moment już przy 1000 obr/min. Zużywa około 3% mniej paliwa niż 400-konny silnik Euro 5 z EGR. Zużycie AdBlue w silniku wyposażonym jedynie w SCR wynosi około 6% zużycia
oleju napędowego.

Gama 5-cylindrowych jednostek Euro 6 składa się z czterech silników wysokoprężnych i dwóch jednostek gazowych, do których wkrótce dołączy silnik na etanol:
- 250 KM diesel, 1250 Nm przy 1000-1350 obr/min, EGR+SCR;
- 280 KM diesel, 1400 Nm przy 1000-1350 obr/min, EGR+SCR;
- 320 KM diesel, 1600 Nm przy 1050-1300 obr/min, SCR;
- 360 KM diesel, 1700 Nm przy 1100-1350 obr/min, SCR;
- 280 KM gaz/biogaz, 1350 Nm przy 1100-1400 obr/min;
- 340 KM gaz/biogaz, 1600 Nm przy 1100-1400 obr/min;
- 280 KM etanol (dostępny wkrótce).

9-litrowe silniki o mocy 320 i 360 KM mają wyłącznie SCR i mogą pracować ekonomicznie z prędkością przejazdową osiąganą w zakresie od 1250 do 1350 obr/min. Hamulec wydechowy ma maksymalną moc 190 kW przy 2400 obr/min.
Tematy w artykule: Scania silniki Scania Scania V8 Euro 6

Podobne wiadomości:

Scania prezentuje nową serię R

Scania prezentuje nową serię R

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-25

Czy Volkswagen sprzeda swoje marki?

Czy Volkswagen sprzeda swoje marki?

Aktualności 2016-02-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Kierowcy muszą się uzbroić w cierpliwość. Dopiero w 2022 roku zostaną oddane do użytku kolejne trzy odcinki drogi ekspresowej S1 o łącznej długości 51 km. Taką informację podał do wiadomości resort infrastruktury.