mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Siła legendy - przegląd premier

Siła legendy - przegląd premier

NAIAS - Salon motoryzacyjny w Detroit 2001

Siła legendy - przegląd premier

W 2000 r. Amerykanie kupili samochodów najwięcej w historii motoryzacji - ponad 17 milionów. Wprawdzie w grudniu rynek w USA się załamał, ale podczas salonu nikt nie dopuszczał myśli, by branża motoryzacyjna zmierzała ku kryzysowi. Wręcz odwrotnie! Przedstawiciele wielkiej trójki, a więc GM, Forda i DaimlerChryslera twierdzą, że firmy mają się dobrze, mimo przestojów, nadprodukcji i zapowiedzi likwidacji niektórych marek (Oldsmobile).

Firmy japońskie, a szczególnie europejskie, przypuszczają coraz silniejszy atak ma pozycje amerykańskie w tak charakterystycznych dla tamtejszego rynku segmentach jak trucki i vany. Pod obstrzałem znalazł się też segment aut sportowych, m.in. za sprawą Porsche, BMW, Nissana.

Stany Zjednoczone są dowodem na to, że mamy z jednej strony do czynienia z globalizacją w produkcji, zarządzaniu i finansach, a z drugiej z wyraźnym określaniem cech i stylu poszczególnych rynków. Samochody amerykańskie muszą być większe, z mocniejszymi silnikami, o wyraźnym stylu. I takie auta oglądaliśmy w Detroit.

Nie był to salon obfitujący w premiery popularnych modeli. Chyba że do popularnych zaliczymy Mercedesa klasy C i nowego Jeepa.

Niemniej są to standardy amerykańskie. Natomiast każdy z producentów starał

się pokazać coś niezwykłego. Czasem była to kontynuacja legendy, jak w przypadku Chryslera, prezentującego nowego Jeepa Cherokee, który teraz będzie się nazywał Liberty. Ma zmieniony przód, wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa, ale pozostawiono mu klasyczną linię nadwozia.

W tym samym duchu odnowiony jest Dodge Viper, który zachował swoją dynamiczną i piękną linię. Jest to pierwsze auto o tajemniczej dla nas charakterystyce 3x500. Dla Amerykanów jest to podobno jasne - samochód o pojemności silnika 500 cali sześciennych, mocy 500 koni mechanicznych i momencie obrotowym 500 funtów-stóp.

Głębiej do sentymentów sięgnął Ford. Nowy Thunderbird nawiązuje wyraźnie do auta o tej samej nazwie, cieszącego się wielką popularnością w latach sześćdziesiątych. A koncept Ford 49 to współczesna interpretacja tego modelu z końca lat czterdziestych. Oba modele mają niezwykle spokojną, elegancką linię, zupełnie odmienną od stylu Focusa czy zaprezentowanych przed rokiem modeli studyjnych 24-7. Jako ciekawostkę wypada dodać, że nowy Thunderbird produkowany będzie w 25 tys. egzemplarzy rocznie, a cała roczna produkcja jest już sprzedana. Czy model 49 będzie produkowany, jeszcze nie wiadomo.

Do tradycji sięgnął też Nissan i szykuje się do produkcji modelu Z. Dwudrzwiowe auto wyposażone ma być w sześciocylindrowy silnik 3.5 o mocy 260 KM i dwa rodzaje skrzyni biegów.

Inna myśl przyświecała Mercedesowi. Pokazał on amerykańskim klientom to, co ma obecnie w ofercie. Światową premierę miał model T, czyli kombi klasy C. Ponadto można było podziwiać całą gamę Mercedesów AMG, na czele z CLK55 AMG z silnikiem o mocy 342 KM.

Siłą swoich maszyn chce zaimponować także BMW. Model M3 i X5 z silnikiem 4.6si mają przyciągać miejscowych klientów. Największe wrażenie na oglądających zrobił koncept X coupe.

Silny, agresywny styl BMW X coupe idzie w parze z przedziwnie ukształtowaną klapą bagażnika, dzielącą ukośnie tylną część nadwozia. Zdania co do urody tego auta były bardzo podzielone, natomiast nie można odmówić mu oryginalności.

Sportowe auta miały silną reprezentację. Konkurować z Viperem chce też Lexus swoim roadsterem SC 430 z ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 4,3 litra i mocy 300 KM.

Ofensywę na rynek USA przygotowuje Porsche. Oferuje całą gamę na czele z Porsche 911 GT2 ze zmodyfikownym silnikiem o poj. 3,5 l i mocy 415 KM.

Z takimi samymi ambicjami wystawiała się Mazda z modelem RX-8 czy Subaru ze swoją Imprezą.

Prawdziwy atak przygotowano na segment aut typu SUV (sportowe pojazdy użytkowe). Volvo pokazało dwa modele studyjne. ACC posłuży do zbierania opinii na temat pierwszego samochodu Volvo w tym segmencie. Pojawi się on za dwa lata. Przeznaczony dla czterech osób ma się cechować dobrymi osiągami i właściwościami jezdnymi, komfortem, wysokim poziomem bezpieczeństwa i niskim poziomem emisji substancji toksycznych w spalinach.

Z kolei drugi model, SCC jest wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych pozwalających kierowcy zwiększyć panowanie nad pojazdem. Mamy tam więc szereg elektronicznych systemów poprawiających widoczność z fotela kierowcy, bezpieczeństwo jazdy.

Toyota Matrix jest z kolei propozycją auta typu SUV dla młodego klienta. Auto zbudowane na platformie Corolli będzie wyposażone w silnik 1.8 o mocy 130 KM. W przyszłości otrzyma także silnik o mocy 180 KM.

Chrysler pokazał trzy studyjne modele: kolejną wersję limuzyny Hemi, przeurocze auto terenowe Willys oraz sportowe auto Crossfire.

Największy pokazał najwięcej. Tak w skrócie można ocenić ekspozycję General Motors. GMC Terracross jest kombinacją auta typu SUV, vana i pikapa z napędem na cztery koła, silnikiem sześciocylindrowym o mocy 185 KM. Z kolei Cadillac Vizon to projekt auta bezpiecznego, o wysokiej technologii. Oldsmobil 04 z silnikiem 1.0 o mocy 115 KM, opracowany wspólnie z Bertone, jeśli marka nie upadnie, mógłby być przepięknym autem dla młodzieży. Starsi klienci mogą spodziewać się Buicka Bengala. Ten concept car o bardzo opływowych liniach ma już amerykańskie cechy, czyli silnik V6 o mocy 250 KM.

Dwie ciekawe stylistycznie i w pewnym sensie podobne do siebie propozycje samochodów będących połączeniem aut typu SUV i truck przedstawiły dwie japońskie firmy: Isuzu GBX i Honda Model X.

Z europejskich firm warto też zauważyć Land Rovera należącego od roku do Forda, który na USA kieruje całą swoją ofertę na czele z Freelanderem wyposażonym w silnik V6, licząc na szeroki oddźwięk klientów.

Z kolei Audi ze swoim projektem Steppenwolf mieści się jak najbardziej w stylu amerykańskich aut typu off-road.

Niektóre modele przedstawimy szerzej na łamach "Auto Świata" w kolejnych numerach pisma.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport