mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda 1000MB - czechosłowacka rewolucja

Skoda 1000MB - czechosłowacka rewolucja

Panuje opinia, że dzisiejszą pozycję w samochodowym świecie Skoda zawdzięcza tylko połączeniu z koncernem Volkswagen Group. Jednak w latach 90. Niemcy dobrze wiedzieli kogo biorą sobie za partnera - czeski producent od lat tworzył świetne, zaawansowane technicznie auta, a jednym z jego najważniejszych dzieł jest Skoda 1000MB z 1964 roku.

Skoda 1000MB - czechosłowacka rewolucja
Wcześniej urodzeni fani motoryzacji od razu przypomną popularny przydomek czeskiego sedana: "1000 Małych Błędów". Przywarł on do Skody 1000MB ze względu na mnogość niewielkich usterek w autach z pierwszego roku produkcji - dziś nazywamy to "syndromem wieku dziecięcego" i nikogo już takie zjawisko nie dziwi, szczególnie w kontekście aut o przełomowej i nowatorskiej konstrukcji. A taka właśnie była Skoda 1000MB w połowie lat 60. Prace nad projektem "Nový Osobní Vůz" ruszyły zaraz po rozpoczęciu produkcji poprzednika - Skody 440, która później ewoluowała w pierwszą Octavię. Cel był jasno określony, a poprzeczkę ustawiono wysoko: auto ma mieć dużo miejsca dla czterech osób i ich bagaży, być lekkie (ok. 700kg) i zużywać 6-7l benzyny na 100km jazdy. Tak powstała Skoda 1000MB, której nazwa odwoływała się do miasta-siedziby marki, Mlada Boleslav i sugerowała przybliżoną pojemność silnika (dokładnie 988cm3).


Aby podołać wyzwaniu, inżynierowie Skody wybrali zupełnie odmienną koncepcję niż w Octavii: samonośne nadwozie zastąpiło konstrukcję ramową, a silnik powędrował spod przedniej maski za tylną oś, której koła napędzał za pośrednictwem w pełni zsynchronizowanej skrzyni biegów. Konstrukcje samego silnika i obudowy skrzyni też były rewolucyjne, bo po raz pierwszy w masowo produkowanym europejskim samochodzie te elementy były odlane z aluminium. Efekt był zadowalający - nowa Skoda mimo dość niewielkich rozmiarów (4,17m długości, 1,62m szerokości, 1,39m wysokości) była przestronna w środku, a komfort pasażerom podwyższało także w pełni niezależne zawieszenie wszystkich kół. Bagaż podróżni chowali w jednym z dwóch bagażników - przedni połykał 220 litrów i koło zapasowe w specjalnej skrytce, a tylny 120 litrów za oparciami drugiego rzędu siedzeń. Po ich rozłożeniu na płasko miejsca na pakunki było jeszcze więcej, a i przednie oparcia można było położyć, tworząc w ten sposób sypialnię dla dwojga. Pozostałe założenia także udało się osiągnąć niemal w stu procentach - nowy sedan ważył zaledwie 755-815kg i zużywał w zależności od wersji silnikowej od 7 do 8 litrów benzyny na 100km.

Aluminiowy silnik Skody 1000MB generowal początkowo 42KM mocy maksymalnej, a jego późniejsze ewolucje (w tym wersja 1100MB) oferowały nawet 52KM w dwugaźnikowym modelu 1100MB. To wystarczało, aby pędzić 120 -130km/h i załatwiać sprint do 80km/h w 14-15 sekund. "Setka" na prędkościomierzu pojawiała się po ok. 27 sekundach wciskania "gazu do dechy". W latach 60. był to jeden z najlepszych silników benzynowych tej pojemności w Europie, co potwierdza choćby fakt, że jego rozwinięcie (1,4 8V OHV) stosowano w Skodach Octaviach i Fabiach aż do 2001 roku! W ogóle cała koncepcja Skody 1000MB przetrwała bardzo długo, bo choć jej produkcja zakończyła się w 1969 roku, to późniejsze modele S100, S105/120/130 były tak naprawdę rozwinięciem jej konstrukcji. W latach 60. Skodę 1000MB uważano za najlepszy samochód Europy Środkowej, który śmiało konkurował z zachodnimi konstrukcjami, choćby Renault 8. Nie bez przyczyny większość z ponad 440 000 wyprodukowanych aut sprzedano poza granicami Czechosłowacji, włącznie z Australią.



Skoda 1000MB poza wspomnianymi już walorami kusiła także rozsądną ceną i oferowanym za nią wyposażeniem. Oczywiście pamiętajmy, że 50 lat temu ekwipunek samochodu osobowego mocno się różnił od dzisiejszych standardów, więc entuzjazm fachowców budziły: standardowe ogrzewanie, pełny zestaw narzędzi oraz składane siedzenia przednie i tylne. A ponieważ Skodę 1000MB można było kupić za ok. 44 000 koron (równowartość 31 miesięcznych pensji) to była świetną propozycją. Co prawda na rynku byli tańsi konkurenci (np. Wartburg 1000), ale MB oferowała "zachodnią" jakość w niewiele wyższej cenie - stąd jej duża popularność.

Poza klasycznym sedanem, Skoda 1000MB powstawała także jako eleganckie, 2-drzwiowe coupe. W tej wersji nazywano ją 1000MBX i dzisiaj jest to bardzo poszukiwany klasyk - powstało zaledwie 2517 sztuk tego auta. Czechosłowacy pracowali także nad wersją kombi (prototyp można oglądać w muzeum Skody) oraz kabrioletem, ale ostatecznie takie nadwozia nie zostały zaakceptowane przez zarząd firmy. 1 sierpnia 1969 roku z fabryki w Mlada Boleslav wyjechał egzemplarz numer 443 141 Skody 1000MB - samochodu, który wyprowadził markę z Bloku Wschodniego na rozwinięte rynki Europy Zachodniej.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda historia Skoda 1000MB

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport