mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda 1101 OHC - sportowy bolid z Moraw

Skoda 1101 OHC - sportowy bolid z Moraw

Po II Wojnie Światowej mało który producent samochodów podniósł się w takim stylu, jak zrobiła to Skoda. Czeska marka w ciągu roku stworzyła samochód, który nie tylko walczył o najwyższe trofea na torach wyścigowych, ale był także jednym z najpiękniejszych bolidów w historii motorsportu.

Skoda 1101 OHC - sportowy bolid z Moraw

Era powojennych samochodów marki Skoda, które były przygotowywane do motorsportu rozpoczęła się od modelu 1101 Sport. Pracę nad nim rozpoczęły się wiosną 1956 roku. Nad wyglądem całości czuwał bardzo młody, ale bardzo uzdolniony Jaroslav Kindl, które w późniejszych latach był związany z marką.
Pierwsza generacja powojennego czechosłowackiego samochodu sportowego oznaczona jako Typ 968 pojawiła się na początku sezonu 1957 roku. Samochód charakteryzowało nadwozie typu roadster oraz chowane reflektory, które potem zastąpiono lampami umieszczonymi w błotnikach.

Pojazd był wyposażone w bardzo niskie owiewki z pleksiglasu oraz asymetryczny tył. Tuż za kierowcą znajdował się pałąk przeciwkapotażowy, a za pilotem umieszczono tylną klapę. Całość zbudowano na lekkiej i odpornej na skręcanej sztywnej, rurowej ramie przestrzennej. Nadwozie było bardzo małe i niskie, ale do tego bardzo lekkie. Poszycie nadwozia było wykonane z tworzyw sztucznych, a maska i klapa bagażnika były wykonane z aluminium.

Auto było zasilane niewielkim silnikiem o pojemności 1100 cm3, ale został on wyposażony w nową głowicę oraz dwa wałki rozrządu wraz z podwójnym gaźnikiem Jikov. Maksymalna moc 92 KM może nie robi dzisiaj wielkiego wrażenia, ale ważący zaledwie 550 kg bolid potrafił rozpędzić się do 220 km/h. Jednostkę umieszczono z przodu, ale napęd był przekazywany na tył. Również z tyłu znajdowała się pięciobiegowa skrzynia, która trafiła tam, aby poprawić rozkład masy. Zawieszenie z przodu i z tyłu było niezależne, a elementem odpowiadającym za resorowanie były drążki skrętne.

Dwa czerwone bolidy zadebiutowały podczas letniego wyścigu w swoim rodzimym mieście. Egzemplarz kierowany przez Miroslava Fouska zdobył wtedy najwyższe trofeum. Dzięki temu sukcesowi fabryka zainteresowała się jeszcze mocniej tematyką motorsportów. Jeszcze w tym samym sezonie odbyła sie premiera bolidów ochrzczonych jako 1100 OHC. Ponownie dwie czerwone Skody stanęły na starcie wyścigu w Budapeszcie. Co ciekawe, w tym samym wyścigu pojawiły się także polskie produkcje, takie jak Rak oraz Krab.

Za kierownicą jednego z egzemplarzy zasiadł Vaclav Bobek, który wywalczył w klasie do 1500 cm3 trzecie miejsce. Zawody wygrało Porsche prowadzone przez Milivoja Bozica, a na drugim miejscu podium stanął Jerzy Jankowski startujący w Raku 650.

W kolejnych sezonach samochód startował w wielu wyścigach, a wiele z nich udało się wygrać. Jednym z najważniejszych wyczynów z punktu widzenia tamtych czasów było zajęcie przez Miroslava Fouska i Jaroslava Bobka dwóch najwyższych miejsc w wyścigu rozgrywanym w sezonie 1962 na leningradzkim torze Newskoje Kolco.

Niedługo potem Skoda zdecydowała się zakończyć karierę bolidów, a następnie sprzedać je prywatnym użytkownikom. W sezonie 1959 zbudowano jeszcze dwa pojazdy z nadwoziami zamkniętymi, uformowanymi ręcznie z blach aluminiowych.

Celem inżynierów była optymalizacja całej konstrukcji nie tylko pod względem masy, ale przede wszystkim aerodynamiki. Udało się osiągnąć współczynnik Cx o wartości 0,37. Jednak rola tych samochodów była już raczej badawcza oraz reprezentacyjna. Niestety, żaden  z nich nie przetrwał do dzisiaj.

Dwa egzemplarze, które powstały na początku przetrwały do dziś. Jeden znajduje się w firmowym muzeum w Mlada Boleslav, a drugi trafił na Wyspy Brytyjskie, ewakuowany w Czechosłowacji w 1968 roku.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport