mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda 1200 - szlachetny sedan

Skoda 1200 - szlachetny sedan

Skoda 1200 miała rozbudować ofertę marki i dostarczyć Czechosłowacji nowoczesnego i ekonomicznego pojazdu, który zaspokoi potrzeby urzędów i przedsiębiorstw państwowych, a także różnych branż wchodzących w skład socjalistycznej gospodarki.

Skoda 1200 - szlachetny sedan
Jednak niewiele brakowało by model nie wszedł do produkcji. W 1951 roku, gdy fabryka przygotowywała się do uruchomienia produkcji nowego modelu pozycjonowanego w klasie średniej – 1200 - ministerstwo przemysłu zadecydowało o przesunięciu z Koprzywnicy do Mladej Boleslavi produkcji modelu Tatra T600 Tatraplan. Na dodatek pewna wojskowo-strategiczna decyzja zakładała produkcję pojazdów wyposażonych wyłącznie w silniki chłodzone powietrzem. To oznaczałoby koniec nie tylko dla projektu 1200, ale i przedwojennego, technicznego dziedzictwa marki Skoda.

Jednak finalnie produkcja wystartowała ze względu na zaawansowanie projektu i fiasko modelu T600 Tatraplan. Latem 1952 roku uruchomiono produkcję podstawowego modelu Skoda 1200 (Typ 955) w zakładzie macierzystym wraz z montażem podwozi, które wykorzystywano dla wersji pochodnych przygotowywanych przez filie Kvasiny oraz Vrchlabí.

Rok później powstały pierwsze szkice mniejszego modelu, oznaczanego roboczo jako „Spartak Typ 900", a znanego później jako Skoda 440 (Typ 970). Jedną z istotnych decyzji było opracowanie pochodnego modelu użytkowego oraz szlachetnych odmian modeli 440 oraz 1200 stanowiących trzon oferty eksportowej do krajów kapitalistycznych.

Dokładnie 60 lat temu podjęto próby wykonania większego modelu. Projekt opracowano w filii Kvasiny w oparciu o podzespoły seryjnego modelu 1200. Do napędu pojazdu przewidziano rozwijany właśnie silnik OHV o objętości 1491 ccm oferujący moc od 48 do 55 KM w zależności od nastawień układu zasilania.  Napęd miał stanowić równocześnie bazę dla pojazdu użytkowego oraz znaleźć zastosowanie w pojazdach wojskowych. Te rozległe plany doczekały się szczęśliwego finału jedynie w ostatnim z wymienionych przypadków.

Prototyp szlachetnej odmiany 1200 otrzymał on oznaczenie Skoda 1500 bądź 1500 de Luxe, choć w części dokumentacji operowano także odwołującą się do historii nazwą modelu klasy średniej – Rapid.

Model produkowany w fabryce Kvasiny wyróżniał się powiększoną szybą tylną i jednolitą, panoramiczną szybą przednią. Wlew paliwa umieszczono na szczycie przemodelowanego błotnika tylnego. To oznaczało pożegnanie z opadowym zasilaniem i zbiornikiem montowanym w komorze silnika. Nieco odmienna linia tyłu, z ładnie wkomponowanymi nowymi lampami oraz drobne modyfikacje przedniej partii pojazdu wpisywały się w wymagania ówczesnej samochodowej mody, podobnie jak dwubarwne lakierowanie nadwozia.

Rewizję przeszło także wnętrze pojazdu – tak pod względem wzbogacenia wyposażenia, jak i poziomu wykończenia. W tym zadaniu specjaliści z Kvasin czuli się szczególnie kompetentni – część z pracowników pamiętała jeszcze przedwojenny okres i rzemieślniczą produkcję przebiegającą w tym miejscu.

Projekt 1500 de Luxe / RAPID nie doczekał się zatwierdzenia do produkcji seryjnej, ale potwierdzał potencjał filii i całej marki. Odtąd plany jakiejkolwiek pięciolatki nie zakładały zastąpienia własnej produkcji pojazdami innej marki o zupełnie odmiennej koncepcji.

Zmieniło się to dopiero w latach 90. XX wieku, za sprawą włączenia marki Skoda w struktury koncernu VW.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda skoda2016

Podobne wiadomości:

Skoda Kodiaq - ponad tysiąc zamówień!

Skoda Kodiaq - ponad tysiąc zamówień!

Aktualności 2017-03-20

Skoda przedstawia limitowaną serię Drive

Skoda przedstawia limitowaną serię Drive

Aktualności 2017-03-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Montoya wygrywa
Montoya wygrywa "Wyścig Mistrzów"
W miniony weekend w Miami rozgerano kolejny turniej - Race of Champions, gdzie kierowcy wyścigowi i rajdowi stają w szranki. W tym roku w swoim debiucie zwyciężył charyzmatyczny Juan Pablo Monoya.
Nowy Citroen C3 Nowy Citroen C3